Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Door Anoniem: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: (..)
Onredelijke eisen
Er is geen enkele reden om onvrijwillig werklozen te beletten om elders in de EU werk te zoeken of hun kansen te verkennen door ze te verbieden naar het buitenland te gaan.
De belangrijkste reden om WW-ers te verbieden om (ongeoorloofd) in het buitenland te verblijven, is het feit dat men daar dan kan gaan werken, dus niet meer werkloos is zònder dat bij het UWV melden. Dat is uiteraard fraude
zolang de uitkering stelt dat werkloos zijn een voorwaarde is waaraan voldaan moet worden.
In het buitenland is minder zicht op wat iemand uitspookt. Dit probleem zou volgens mij echter voor een groot deel ondervangen kunnen worden door goede afspraken te maken met - om te beginnen - de naaste buurlanden van Nederland. Deze landen hebben een goed werkend overheidsapparaat waarmee terugkoppelingsprocedures ontwikkeld zouden kunnen worden wanneer een Nederlander opduikt in de belastingsystemen aldaar m.b.t. in dienst treding bij een werkgever of m.b.t. het zelfstandig beginnen van een bedrijf. Gewoon even een seintje naar Nederland. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn.
Het verbaast me altijd dat de EU altijd reclame maakt voor werken in het buitenland, overal in de EU, maar zo gauw als iemand werkloos wordt zakt de hele 'happy story' als een plumpudding in elkaar en komt een werkloze in een anachronistisch systeem terecht waar hij/zij gedwongen wordt om fysiek
binnen de Nederlandse grenzen te blijven. In principe mag je niet eens ingaan op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek buiten de Nederlandse grenzen.
U legt terecht de vinger op de tegenstrijdigheid tussen de peptalk en propaganda van Nederland en de EU over "vrij reizen" en "overal in de EU werken" en wat Nederland en de EU in de praktijk doen. Maar u trekt hieruit mijns inziens niet de juiste conclusie. Ik ben het op een fundamenteel punt niet met u eens. U wilt een EU-brede surveillance-staat om die tegenstrijdigheid op te heffen. Ik wil iets heel anders, namelijk EU-breed respect voor grondrechten (privacy en vrijheden) om die tegenstrijdigheid op te heffen.
Jij trekt m.i. ook niet de juiste conclusie.
Ik wil ook vrijheden en privacy voor de burger, maar ik heb niet de illusie dat die binnen de EU of m.b.v. de Nederlandse staat in haar
huidige vorm gerealiseerd kunnen worden, om nog maar te zwijgen over de 'mindset" van de (meeste) Nederlanders t.a.v. uitkeringsgerechtigden (alle soorten).
Toelichting:
U heeft het over "Minder" zicht op wat iemand "uitspookt" in het buitenland.
Dat is gewoon een feit, daar is minder toezicht mogelijk dan in Nederland. Ik gebruik expres het woord "uitspoken" omdat ik de 'mindset' van de Nederlandse staatsbureaucratie volg. Deze bureaucratie gaat namelijk uit van een fundamenteel wantrouwen t.a.v. de burger, iets wat jij zelf ook had vastgesteld; zoals in je bijdrage van 04-08-2023 : 08.51 :
Sinds een jaar of twintig, dertig, veertig is de overheid ertoe overgegaan om als uitgangspunt te nemen dat iedereen (behalve de overheid zelf) gewantrouwd moet worden en wil frauderen als het maar mogelijk is.
Je vervolgt:
Hier komen al twee aannames in tot uiting. Ten eerste de aanname dat de werkloze ex-werknemer gewantrouwd moet worden ("uitspookt").
Zie hierboven de reden.
En ten tweede dat er een totale, volledig dekkende bewaking van de ex-werknemer noodzakelijk zou zijn (want anders is er sprake van "minder" zicht op wat diegene doet). Eigenlijk pleit u hier voor een panopticon oftewel een surveillance-staat. U vindt alleen dat deze surveillance-staat uitgebreid moet worden naar onze buurlanden of wellicht naar de hele EU, of bijv. alle landen van het Schengengebied (waar alleen in uitzonderingstoestanden grenscontroles plaatsvinden, hoewel die "uitzonderingstoestanden" sinds de coronacrisis een steeds permanenter karakter lijken te krijgen). U wilt de kooi waarin mensen gestopt zijn, dus wat groter maken, met nog wat meer camera's in verschillende hoeken ervan.
Dat klopt helemaal, maar dat is m.i. de enige
realistische mogelijkheid binnen de huidige verzorgingsstaat waarbinnen de WW moet functioneren. Wanneer je de WW internationaal wilt laten functioneren, dus buiten het Nederlandse territorium, dan moet je rekening houden met misbruik. De Nederlandse bevolking pikt géén enkel misbruik van uitkeringen, die ze moet ophoesten (behalve als ze er zelf misbruik van maakt).
Dat is mijn visie op de mentaliteit (in een notedop) van de huidige bevolking in Nederland (dus inclusief alle geïmporteerde culturen).
Ik denk dat een aantal Nederlanders, die de nieuwe WW in handen krijgen, "nieuw" in de zin van: zònder enige verplichting om in Nederland te verblijven, meteen afreist naar het buitenland, liefst met een aangenaam klimaat, en daar geld gaat verdienen. Hoeveel mensen dat uiteindelijk gaan doen is afwachten, deze getallen kun je niet voorspellen, dus het enige wat overblijft is uitproberen.
Ik zie het gros van de Nederlanders deze nieuwe WW-ers
niet met alle vertrouwen aan de grens uitzwaaien en ze veel geluk wensen, maar meteen bevangen raken door een mengsel van jaloezie, woede en machteloze frustratie om daarna met (nog meer) tegenzin naar hun werk te gaan.
Er zal meteen bij de lancering van het
idee van het loslaten van de fysieke kluis in de WW, de beperking van het verblijf tot het Nederlandse territorium, gevraagd worden om
waarborgen tegen (grootschalig) misbruik van deze nieuwe vrijheid. Dergelijke waarborgen kunnen maar op één manier gegeven worden, namelijk door een of andere wijze van monitoring van de WW-ers in het nabije of verre buitenland, dus door inschakeling van het overheidsapparaat aldaar. Een bepaald datavolg - of terugkoppelingssysteem is daarvoor een vereiste.
Om vast te kunnen stellen òf er misbruik van gemaakt wordt zul je de situatie dus in het oog moeten houden. Nederlanders willen geverifieerde feiten en aantallen wanneer het gaat om het verruimen van vrijheid in het kader van een uitkering.
Uitkeringen zijjn het meest gevoelige item wat je maar kunt bedenken.
Het is mijn inschatting, dat de grondhouding van Nederlanders
wantrouwen is (in combinatie met gierigheid - alles moet zo goedkoop mogelijk) en dat zij er altijd van uitgaan dat mensen misbruik maken van uitkeringen
wanneer je ze daartoe de kans geeft. Hieruit volgt, dat je ze dus
nooit de kans moet geven om er überhaupt misbruik van te
kunnen maken. Dit uitgangspunt leidt op zijn beurt linea recta tot de een of andere heftige surveillance- modus.
De staat is op haar beurt
altijd voor een dergelijke aanpak te vinden omdat dit volledig "compatibel" is met haar eigen streven, wat bestaat uit volledige controle van haar burgers.
Controle is macht, en macht is wat de staat wil en wel steeds meer. Een staat zal zichzelf
nooit corrigeren, alléén versterken en expanderen.
Van geen enkele aldus toegeruste en omnipotente staat is heil te verwachten. Zij zal haar burgers één voor één verslinden, te beginnen met de meest kwetsbare, de uitkeringsgerechtigden. Een staat, zoals wij die in Nederland - en verder "verhoogd" in de EU - hebben vormgegeven zal altijd leiden tot een surveillancestaat met volledige controle van de burgers. Het eindpunt zal zijn dat de burger volledig staatseigendom is, met huid en haar, of modern uitgedrukt: met genen en hersengolven.
Het oorspronkelijke wantrouwen waarmee de (doorsnee) Nederlander de burgers in een kwetsbare positie tegemoet treedt wordt a.h.w. overgedragen op de staat (die heeft ook geld nodig) en slaat terug op henzelf, op iedere burger. Het werkt als een boemerang. Burger en staat jutten elkaar wederzijds op tot een strak afgesteld controleregime.
Uiteindelijk valt iedereen daaronder.
Wellicht vindt u straks ook dat een Nederlandse ex-werknemer die in EU-lidstaat Estland of Litouwen werk kan krijgen, verplicht is daarnaartoe te verhuizen, op straffe van stopzetting van zijn WW-uitkering of zijn bijstandsuitkering in Nederland. Dit zou ertoe leiden dat Nederlanders door UWV of hun eigen woongemeente in de praktijk uit Nederland verbannen kunnen worden. Dat lijkt mij zeer onwenselijk en onmenselijk.
Inderdaad. Ik vind de verhuisplicht (binnen Nederland) die in de Participatiewet gehanteerd wordt al misdadig genoeg.
In Nederland zelf wordt overigens (voor zover mij bekend) ook niet geautomatiseerd een signaal aan UWV of aan een gemeente gegeven als een ex-werknemer een eigen bedrijf opricht of in dienst treedt van een andere werkgever.
Ik werk niet bij de belastingdienst, maar het zou mij verbazen als er in deze situaties géén rode lampjes gaan oplichten in de databases waarin een geregistreerde WW-er met zijn persoonsgegevens voorkomt, waarvoor is er anders een BSN?
De werknemer wordt geacht dit zelf netjes bij UWV (WW) of bij de gemeente (bijstand) te melden. Zoals elke volwassen persoon in Nederland ook wordt geacht uit zichzelf aangifte te doen bij de Belastingdienst in geval van extra inkomen dat niet al door de werkgever automatisch aan de Belastingdienst wordt gemeld.
De werknemer of burger wordt zus en zo geacht om e.e.a. zelf aan te geven, maar wanneer hij/zij dat, per ongeluk of expres, in elk geval ten onrechte, achterwege laat dan heeft de belastingdienst volgens mij talloze knipperende rode lampjes en loeiende sirenes in haar datasystemen ingebouwd om een nalatige Nederlander vroeg of laat op te kunnen sporen, terug te fluiten en alsnog zijn/haar belastingbijdrage op te eisen - e.e.a. uiteraard de ingebouwde klassenjustitie volgend. Een "backup"- systeem, zeg maar.
De belastingdienst heeft volgens mij in principe, dus niet in de huidige bijna terminale toestand waarin ze verkeert, de mogelijkheid om de inkomsten en het vermogen van elke individuele Nederlander tamelijk nauwkeurig vast te stellen, ongeacht of die burger daar "in vrijheid" aan heeft meegewerkt.
De staat werkt discreet op de achtergrond en grijpt pas in waar zij op belasting-nalatig gedrag stuit; zo kan de doorsnee burger denken dat hij/zij vrij is - een denkbeeld dat ook de staat zorgvuldig in stand houdt. Win-win.
Het zou leuk zijn als zich iemand in de discussie meldde, die wel precies weet waar en hoe de "detectiesystemen" van de belastingdienst werken, maar
zelfs wanneer die persoon ons verzekerde dat de belastingdienst daar
niet de beschikking over heeft dan nog zou ik hem/haar niet geloven en ervan uitgaan dat er sprake is van een bepaald beroepsgeheim dat geëerbiedigd moet worden.
De geheime diensten houden hun manier van werken ook zoveel mogelijk geheim.
Logisch toch?
Waarom zou er bij het verrichten van werkzaamheden in België of Duitsland een strengere surveillance nodig zijn dan bij het verrichten van werkzaamheden in Nederland zelf?
Ik ga er dus vanuit dat deze "surveillance", die bestaat uit ingebouwde controlemechanismen of iedereen wel een brave belastingbetaler is, sowieso in Nederland aanwezig is. Strenger is dus niet nodig, het systeem wordt alleen geografisch uitgebreid.
Daar komt nog bij dat tegenwoordig veel banen werk behelzen dat op afstand kan worden gedaan, via internet. De verhalen zijn inmiddels legio van mensen die verhuisd zijn naar (bijvoorbeeld) het zonnige Portugal om van daaruit werk te doen voor bedrijven in landen met minder zonnig weer, zoals Nederland. Dit heeft in Lissabon zelfs al gezorgd voor torenhoge huizenprijzen en een wooncrisis.
Omgekeerd is natuurlijk hetzelfde mogelijk, maar dan vanuit Nederland. Bijvoorbeeld iemand die vanuit Nederland via internet werk verricht in Hongarije, Oekraïne of India. Wilt u alle Nederlanders onder continue surveillance stellen met het oog op het "risico" dat zij werk verrichten voor buitenlandse bedrijven? Of wilt u die surveillance alleen uitrollen over Nederlanders die op dat punt een "hoog risicoprofiel" hebben, bijvoorbeeld doordat ze hoog zijn opgeleid - met andere woorden, wilt u een wetenschappelijke graad (drs. of dr.) gaan beschouwen als een "risico-indicator" die surveillance rechtvaardigt?
Ik heb geen idee hoe het verrichten van online werk op bijvoorbeeld internationale internetplatforms opgespoord en aangeslagen wordt door de fiscus van de betreffende oorsprong- of bestemmingslanden, maar waarvoor ik mijn hand in het vuur steek is, dat de Europese digitale identiteit ingezet gaat worden om de mazen in het belastingnet op dit gebied te dichten. Dat is een veel belangrijker reden waarom de Europese identiteit ingevoerd wordt dan het kletspraatje dat het zo handig is om vanuit een ander EU-land in te kunnen loggen bij de Nederlandse overheid.
U zit dus in essentie nog in hetzelfde, neoliberale paradigma van quasi-vrijheid voor alleen mensen met geld, gekoppeld aan wantrouwen en zo totaal mogelijke controle op iedereen behalve de mensen met het allermeeste geld (belastingparadijzen, non-dom residence, golden visa e.d.). Dit is mijns inziens niet alleen een onmenselijke benadering, maar ook een doodlopende weg.
Uiteraard is het dat, maar dat is wel de
kern van de EU, haar werkwijze en haar doel. Alle uitkeringen en voorzieningen, die geleverd worden door de Nederlandse overheid functioneren
binnen dit kader. En niet daarbuiten!
Naarmate de internationalisering van de arbeid vordert, wat met zuiver digitale arbeid een fluitje van een cent is, zullen alle natiestaten, die hun nationale, gebiedsgebonden staatssouvereiniteit sowieso zien eroderen, naar nieuwe supranationale middelen gaan zoeken om grip te krijgen op de geldstromen van met name
individuele burgers om daarmee de financiering van zichzelf veilig te stellen. Zo ontstaat de Europese Unie en in het verlengde daarvan een wereldregering; alles gegrondvest in de status quo en met het oog op de bescherming ervan: het neoliberale arrangement dat staat en bedrijfsleven met elkaar getroffen hebben.
Een beter alternatief is om in ieder geval mensen met een WW-uitkering de vrijheid te geven om, tijdens de periode waarin zij recht hebben op WW, in de hele EU en EEA (dus ruwweg: de Schengenzone) te reizen en te verblijven. Mocht achteraf blijken dat zij gefraudeerd hebben, dan mag UWV hen natuurlijk streng aanpakken. Bijvoorbeeld als UWV op de hoogte raakt van een positief artikeltje in een Poolse lokale krant over een Nederlander die in de betreffende plaats sinds datum X een florerend bedrijf heeft opgebouwd, terwijl datum X nog in de WW-periode viel en de betreffende Nederlander dat destijds niet aan UWV heeft gemeld.
Dat dit een onrealistische visie is, heb ik al uitgelegd, de overheidsbureaucratie kan alleen maar werken zoals ze werkt. Ze kan zich niet
passief opstellen t.a.v. fraude, dat zou de bevolking nooit pikken.
De overheid wordt door de burger geacht om met een zeer grote waarschijnlijkheid (zekerheid) te weten èn dat kan aantonen, dat het belastinggeld conform de wetgeving besteed is. In het geval van uitkeringen betekent dit, dat zij
aantoonbaar alles eraan doet om fraude/ misbruik te voorkomen en dit ook nog kan bewijzen.
Een historisch voorbeeld van deze (doorgeslagen) ijver is de Toeslagenaffaire; deze is tevens een indicatie van de onwerkbare complexiteit die inmiddels door wetgeving is bereikt.
Het is prima als frauderende mensen tegen de lamp lopen. Maar dat is geen rechtvaardiging voor surveillance en vrijheidsbeperkingen vooraf die gebaseerd zijn op het idee dat alle mensen in essentie fraudeurs zouden zijn.
Er bestaat een inherente
tegenstelling tussen staatsverzorging en bescherming van de privacy c.q. de vrijheid van de staatsburger.
Ook @kloek8 wijst op dit inherente spanningsveld in zijn/haar bijdrage van 03-08-2023: 10.47 (in deze thread):
Door kloek8: Het is van essentieel belang dat we zorgvuldig omgaan met publieke middelen, zoals uitkeringen. (..) Het is van cruciaal belang dat we een evenwicht vinden tussen het beschermen van publieke middelen en het respecteren van de privacy van onze burgers.
De Nederlandse staat is gewongen om haar financiële middelen (belastingbijdrages) tot het uiterste te bewaken; dit laatste laat een verschijnsel, zoals corruptie, onverlet omdat corruptie een aberratie is (en officieel ook niet / nauwelijks voorkomt in de Nederlandse staat).
Dat
moet ze van haar burgers, die hun zuur- en zoetverdiende geld voor geen enkele euro onbeheerd willen laten. En dus moet
elke euro, die de staat i.h.b. spendeert aan werkloze burgers, tienvoudig verantwoord worden,
formeel verantwoord.
Dit heeft een
direct verband met de inhoudelijke wetgeving, die bij de Participatiewet resulteert in een vrijwel 'rechtsvrije' ruimte waarin de uitkeringsgerechtigde vogelvrij verklaard is en bij de WW "slechts" in een fysiek gebiedsverbod (namelijk voor het buitenland).
De burgers geven collectief de staat de verantwoordelijkheid om een heleboel zaken voor de burgers te regelen, w.o. uitkeringen bij verlies van existentieel noodzakelijke inkomsten, en de staat kan dat alleen d.m.v. het opzetten van een
bureaucratie. Er is geen andere optie voor de staat! Het is bureaucratie of niks.
Het privacyprobleem begint al in de bureaucratie en de machtsverhoudingen in de economie doen de rest.
Aanvankelijk leek de bureaucratie een
privacyvriendelijke oplossing voor hulpbehoevende burgers, die financiële ondersteuning van de staat nodig hadden.
De staatsuitkeringen zijn een historisch vervolg op de daarvóór bestaande particuliere, veelal kerkelijk gebonden, liefdadigheid, die niet anoniem was.
De bureaucratie werkt daarentegen met "ontpersoonlijkte" data en elke financiële transactie kan sinds het bankwezen beschikbaar is voor individuele burgers (bankrekeningen) op een simpele administratieve wijze afgehandeld worden. In principe kunnen uitkeringen aan burgers uitsluitend bancair afgehandeld worden, wat bij de belastingdienst al grotendeels het geval is (wie ziet er nog een fysieke belastingdienstmedewerker?).
Deze privacyvriendelijke situatie veranderde met de komst van de
digitalisering en de opkomst van de economisch aangestuurde data-industrie. Naarmate meer databases aan elkaar gekoppeld konden worden ontstond de mogelijkheid tot het vergaand profileren van de individuele dataleveranciers, de burgers, tot aan het punt dat hun anonimiteit, hun privacy, grotendeels verdwenen is en ze
virtueel haarscherp als persoon uitgetekend kunnen worden. Iedereen heeft nu een virtuele vertegenwoordiger die naar de staat toe handelt en vice versa.
De onpersoonlijke staat is wel perfect op de hoogte van je doen en laten, je hebben en houwen. Dat voelt vervelend, je hebt immers geen
persoonlijke relatie met de staat, waardoor je haar ook niet echt kunt beïnvloeden, zoals fysieke mensen (of geestelijke zielsverwanten) waarmee je in contact staat - vaak ook, maar zeker niet uitsluitend, fysiek.
De staatsbureaucratie is een onprettige gespreks- en levenspartner wanneer je onenigheid hebt met elkaar en er (wederzijdse) problemen opgelost moeten worden. In Nederland is de staat door de enorm uitgewerkte wetgeving van de verzorgingsstaat een bureaucratische moloch, een opaque samenraapsel van ontmenselijkte procedures, waarin menigeen de weg kwijtraakt, vaak ook de staatsambtenaar zelf.
Je kunt nauwelijks aan deze moloch vragen om respectvol om te gaan met het leven van burgers. DAT KAN ZE NIET. Ze heeft als dode bureaucratie geen zicht op wat leven is. Iedereen die denkt dat dat met wat bijstellingen van algoritmen te realiseren is of met een aanscherpinkje hier en daar van de AVG / GDPR, leeft in een illusie.
Bureaucratieën hebben natuurlijke grenzen om nog voor leefbare uitkomsten te kunnen zorgen en die grenzen zijn in Nederland, en in de EU, al lang overschreden.
Héél hoog in de theorie zou een bureaucratie kunnen functioneren die de menselijke maat in acht neemt, maar dan moet de omgeving waarin deze bureaucratie functioneert eerlijk, menselijk en rechtvaardig zijn en daar is geen sprake van. Integendeel.
Ik vind het in hoge mate realiteitsvreemd om van een nationaal, fijnmazig, tot op individueel niveau uitgebouwd uitkerings- of verzekeringsstelsel, vormgegeven door een bureaucratie onder leiding van een staat, die als zodanig
nauwelijks méér is dan een verlengstuk van zichzelf op schreeuwend onrechtvaardige wijze verrijkende partijen / actoren, te verwachten dat dit de vrijheid, waaronder de privacy, van burgers kan waarborgen. Wie zou aan een dergelijke beheerder zijn kinderen toevertrouwen (oké, dat gaat iets verder dan privacy)?
Het
vertrouwen waarvoor jij pleit, vertrouwen dat om te beginnen gesteld moet worden in WW-ers, die in het buitenland verblijven, kan steeds minder opgebracht worden door burgers die steeds meer getergd worden en hun machteloze woede afreageren op de klasse die zich onder hen bevindt.
Burgers die zich gedwongen voelen om zich te onderwerpen aan een autoritaire (en totalitaire) staat, een staat die gegrondvest is op schreeuwende maatschappelijke oneerlijkheid en onrechtvaardigheid en die haar burgers laat bloeden, dié burgers gaan in 95% van de gevallen ertoe over om zelf andere burgers te laten bloeden als ze de kans krijgen.
Het zijn in de meeste gevallen dezelfde burgers, die zich gedwongen voelen om hun geweten diep weg te stoppen en zichzelf voor houden dat ze niet anders kunnen dan meewerken aan wat het systeem van hen vraagt (vanwege ....... en ....... ).
Dat geldt niet alleen voor de 'Apparatsjiks' in de overheidsbureaucratie, die hun moraal en geweten op intelligente wijze hebben toegesneden op de doelstellingen van de bureaucratie, de ambtenarenkaste, maar voor alle Nederlanders die in het maatschappelijke systeem werkzaam zijn.
Niemand die erin functioneert weet iets, iedereen heeft het 'nicht gewusst'.
Het zijn deze mensen, die hun innerlijke, diep verborgen conflict met zichzelf op geraffineerde manier omzetten in kwaadaardigheid naar mensen in een kwetsbare maatschappelijke positie; daaronder valt iedereen die van een uitkering afhankelijk is.
Op dit diep innerlijke niveau is het spreekwoord van toepassing: "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten". Deze mensen hebben het vertrouwen in zichzelf, in hun eigen
moraliteit verloren en daarmee het vertrouwen in anderen. Waarom zou een uitkeringsgerechtigde géén misbruik maken van vrijheid?
Hoeveel mensen hebben in hun beroepsmatige leven, in hun maatschappelijke functioneren, de vrijheid gerealiseerd? Hoeveel mensen denken niet te diep na over wat vrijheid is en gooien het op een akkoordje met zichzelf?
Hoeveel mensen zijn zelf wilszwak en lijden onder hun eigen gebrek aan principes en doen alles om deze pijnlijke werkelijkheid te maskeren voor zichzelf?
Hoevelen?
Zo ver zijn wij gekomen. Wij staan tegenover een staat die het product is van onze eigen keuzes. Een staat die steeds meer haar ware gezicht van onvrijheid toont. Ze is niets anders dan de spiegel waarin wij zelf kijken. De staat vertegenwoordigt onze eigen onvrijheid. Het is de uiterlijke belichaming van onze collectieve onvrijheid.
Inhoeverre zijn de beslissende elites vrij? Van hetzelfde laken een pak: onvrijheid zo ver het oog reikt. Gedwongen om zich af te schermen in zelf aangelegde maatschappelijke biotopen, gevuld met 'gated communities', verscheurd door inwendige paranoia, instinctief op de vlucht voor de massa, die ze bestrijden.
Zo min als de slaaf is de meester vrij.