De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft kredietbeoordelaar Experian beschuldigd van het spammen van klanten zonder die een opt-out te bieden. Wegens het overtreden van de Amerikaanse CAN-SPAM Act eist de FTC een bedrag van 650.000 dollar om de zaak te schikken. Het bedrijf stuurde marketingmails naar mensen die een account hadden aangemaakt om hun kredietrapporten van Experian te beheren.
Experian beoordeelt op basis van gegevens die het van kredietverstrekkers krijgt de kredietwaardigheid van mensen. Deze kredietrapporten zijn door het aanmaken van een gratis account in te zien. Ook kunnen gebruikers via het account een 'credit freeze' plaatsen, om zo identiteitsfraude tegen te gaan. Na het aanmaken van een account stuurde Experian echter allerlei marketingmails waarin het de eigen producten aanbood, zonder ontvangers een opt-outmogelijkheid aan te bieden.
Experian stelde in de e-mails dat klanten de marketingmails ontvingen omdat ze belangrijke informatie over het account van de ontvanger zouden bevatten. Dat was echter helemaal niet het geval en er werden alleen producten en diensten aangeboden, stelt de FTC. Dergelijke e-mails moeten altijd een manier bevatten waarmee gebruikers zich kunnen afmelden, voegt de toezichthouder toe. Naast het bedrag van 650.000 dollar eist de FTC ook dat Experian geen marketingmails meer zonder afmeldlink verstuurt. De rechter moet het bevel van de toezichthouder nog goedkeuren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.