Grote techplatforms moeten vanaf 25 augustus voldoen aan de Digital Services Act (DSA), strenge EU-wetgeving die bedoeld is om illegale inhoud en desinformatie aan te pakken en EU-gebruikers meer controle te geven over de algoritmen van socialmediadiensten.
De DSA is in april 2022 aangenomen door de Europese Unie en geldt vanaf vandaag voor de 19 allergrootste digitale diensten die gemiddeld meer dan 45 miljoen actieve gebruikers per maand hebben. Daar vallen onder meer socialmediaplatform Facebook, Instagram en X (voorheen Twitter) onder, maar ook de zoekmachines van Bing en Google en de Apple App Store en Google Play Store. Ook Booking.com, Aliexpress en Snapchat moeten aan de DSA voldoen omdat zij (juridisch) vanuit Nederland in Europa opereren, meldt de Rijksoverheid.
Met de DSA verstevigt de EU zijn grip op dergelijke platforms. De diensten moeten aan allerlei nieuwe regels voldoen, moeten stoppen met bepaalde zaken en zijn verplicht om nieuwe functies voor gebruikers te introduceren. Zo moeten diensten onder andere transparantierapporten publiceren over contentmoderatiebeslissingen en risicomanagement, is gerichte reclame op kinderen voortaan verboden en krijgen gebruikers de een opt-out-mogelijkheid voor tijdlijnen die gebaseerd zijn op het algoritme van de aanbieder. Platforms moeten zich ook inspannen om illegale inhoud en desinformatie tegen te gaan en moeten gebruiksvriendelijkere klachtenprocedures voor gebruikers aanbieden.
De Europese Commissie controleert of de 19 digitale diensten zich aan de DSA houden. Het handhavingsbudget komt van de bedrijven zelf; zij betalen een heffing. Een bedrijf dat zich niet aan de DSA houdt, kan een boete krijgen tot zes procent van de wereldwijde jaaromzet of een dwangsom tot vijf procent van de gemiddelde dagelijkse inkomsten. De Europese lidstaten zijn zelf verantwoordelijk voor toezicht op online diensten die op dit moment niet onder de DSA vallen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.