image

Consumentenbond wil aanpassing wet voor aanpak van telefoonterreur

donderdag 31 augustus 2023, 10:11 door Redactie, 11 reacties

De Consumentenbond wil dat de telemarketingwet wordt aangepast om telefoonterreur door onder andere energieleveranciers, loterijen en goede doelen tegen te gaan. Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven mensen alleen bellen als die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Bedrijven moeten kunnen bewijzen dat die toestemming is verleend.

Er geldt echter een uitzondering voor mensen die lid of klant zijn geweest. Die mogen na opzegging van de overeenkomst nog drie jaar worden benaderd. De wet kwam in de plaats voor het Bel-me-niet Register, waar particulieren zich konden inschrijven om ongewenste marketingtelefoontjes te voorkomen. De Consumentenbond stelt op basis van eigen onderzoek onder elfhonderd personen dat mensen nog steeds ongewenst worden benaderd.

Tachtig procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt de afgelopen twaalf maanden toch ongevraagd te zijn gebeld. Een kwart van hen werd maandelijks benaderd door telemarketeers en tien procent zelfs wekelijks. De cijfers zijn vergelijkbaar met eenzelfde onderzoek dat in 2019 plaatsvond, vóór de invoering van de nieuwe wet. "Wetgeving is één ding, maar als het niet goed nageleefd wordt, heeft het geen nut. Wat ons betreft moet de controle en handhaving nog scherper", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

De Consumentenbond pleit ervoor om de wet aan te scherpen. Een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek wil niet meer benaderd worden door bedrijven en organisaties bij wie ze de overeenkomst hebben opgezegd. Een kwart van de ondervraagden vindt het niet erg om als ‘oude klant’ te worden gebeld, maar vindt de termijn van drie jaar veel te lang.

Reacties (11)
31-08-2023, 10:32 door Anoniem
Misschien het bel-me-niet register koppelen aan een wie-belt-er-telkens register, waarin je de UBO van al die B.V.'tjes zet.

Nu gebruikt men telkens één juridisch persoon om weer opnieuw een belrondje te mogen maken.
31-08-2023, 10:55 door Anoniem
Geen klant meer bij de energie maatschappij, niet meer bellen!!!
31-08-2023, 11:21 door Anoniem
Die bedrijven trekken zich nergens wat van aan. Ben nooit klant geweest van de bedrijven namens wie ze zogenaamd bellen, heb meerdere keren aangegeven niet gebeld te willen worden en gewezen op mijn inschrijving in het bel-me-niet-register (inmiddels achterhaalt). Het maakt ze niet uit. Als je eenmaal op hun bellijst staat, ben je de sjaak. En die lijsten verkopen ze onderling door. Voor de meeste slachtoffers begon dit door een inschrijving bij de KvK! Moest me als ZZP-er, destijds verplicht inschrijven en sindsdien jarenlange telefoonterreur ondervonden. Bedankt KvK, bedankt overheid!

Inmiddels maatregelen moeten treffen om niet meer gebeld te worden: Alle telefoonummers van al dit soort bedrijven zijn geblokkeerd op modem-niveau. En dan nog blijven ze het proberen!
31-08-2023, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem: Die bedrijven trekken zich nergens wat van aan. Ben nooit klant geweest van de bedrijven namens wie ze zogenaamd bellen, heb meerdere keren aangegeven niet gebeld te willen worden en gewezen op mijn inschrijving in het bel-me-niet-register (inmiddels achterhaalt). Het maakt ze niet uit. Als je eenmaal op hun bellijst staat, ben je de sjaak. En die lijsten verkopen ze onderling door. Voor de meeste slachtoffers begon dit door een inschrijving bij de KvK! Moest me als ZZP-er, destijds verplicht inschrijven en sindsdien jarenlange telefoonterreur ondervonden. Bedankt KvK, bedankt overheid!

Inmiddels maatregelen moeten treffen om niet meer gebeld te worden: Alle telefoonummers van al dit soort bedrijven zijn geblokkeerd op modem-niveau. En dan nog blijven ze het proberen!
Precies, daarom gewoon telefoonnummer van overlastgever blokkeren via je DECT of via je Mobiel.
Kunnen ze je nooit meer lastig vallen. Doe ik ook zo.
31-08-2023, 13:14 door Anoniem
Voor de meeste slachtoffers begon dit door een inschrijving bij de KvK! Moest me als ZZP-er, destijds verplicht inschrijven en sindsdien jarenlange telefoonterreur ondervonden.
Ik heb daar special een nummer uit een range aan besteed.
Wanneer ik op dat nummer gebeld wordt is er exact 1000,0 ‰ kans op een marketeer.

Bedankt KvK, bedankt overheid!
Gevalletje volharden in elkaar blijven aanwijzen...
KvK: "Wij doen wat EZ ons verplicht".
EZ (in de media en wandelgangen): "KvK MOET dat echt anders doen".
31-08-2023, 13:25 door Anoniem
Ik word als ZZP'er nog geregeld lastig gevallen door partijen die een KVK-lijst gebruiken en (zucht, zoals gewoonlijk) niet ontdubbelen voor ZZP'ers en eenmanszaken.

Dan wordt er dus een internetabonnement/energieservice/etc.. aangeboden op mijn thuisadres maar het is een zakelijk aanbod. Meestal ga ik hier dan ook achteraan en dan blijken het externe bureaus te zijn die deze diensten meestal verkopen aan partijen als ziggo, KPN, etc..

In theorie ligt de bewijslast bij de bedrijven maar je moet zelf flink aan de slag om aan te tonen dat dat niet het geval was. Het zou toch een ideale wereld zijn als de bedrijven die bellen moeten kunnen uitleggen wanneer en hoe je toestemming hebt gegeven voor een telefoontje.

"U heeft 3 weken geleden bij het doen van een gratis online puzzel goedkeuring gegeven voor het benaderen via de telefoon."
31-08-2023, 14:12 door Anoniem
Het blokkeren van 1 enkel nummer is vaak zinloos omdat deze bedrijven opereren vanaf aangekochte ranges met van (tien)duizenden telefoonnummers. De ene week bellen ze vanaf nummer a, de volgende week weer vanaf een totaal ander nummer en kengetal. Als je ze wilt blokkeren, is het dus zaak ALLE ranges en nummers van deze bedrijven te blokkeren. Ranges zijn meestal 1000 nummers lang. Voorbeeld: 012-34567xxx. Veel modems hebben een mogelijkheid om ranges te blokkeren door bijvoorbeeld "012345678*" op de blokkeerlijst in te voeren. Alle 1000 nummers die beginnen met "012345678" worden dan geblokkeerd.

Voor geinterresseerden die zich afvragen hoe dit dan in zijn werk gaat, hieronder een korte handleiding:

1 Zoek eerst uit of- en hoe je nummers/reeksen in je eigen modem kunt blokkeren.
2 Zoek vervolgens de reeksen en nummers op die je wilt blokkeren:
Wordt je bijvoorbeeld lastiggevallen op een bepaald nummer?
2a Zoek op van welk bedrijf dit nummer is. Dit kan bijvoorbeeld op https://www.belfabriek.nl/eigenaar-nummer-opzoeken
2b Zoek in het telefoonregister welke nummers en ranges dit bedrijf nog meer in bezit heeft.
Het telefoonregister is te downloaden in cvs formaat op https://www.acm.nl/download/registers/nummers_csv.zip
3 Voer alle betreffende ranges en nummers toe aan de blokkeerlijst in je modem en klaar is Kees.

Bovenstaande werkwijze is tamelijk bewerkelijk omdat het soms om behoorlijk wat ranges en nummers kan gaan. Echter, ik heb dit voor mezelf weten te automatiseren met een script die per spam-bedrijf een telefoonboek-bestand genereerd die ik vervolgens in mijn modem kan inladen en blokkeren. Zodoende heb ik inmiddels 5 van dit soort telefoonboeken met notaire spammers geblokkeerd. Mocht ik worden lastiggevallen door een nieuw/onbekend bedrijf, dan genereerd ik nu in een handomdraai een nieuwe telefoonboek met de te blokkeren nummers en ranges van dat bedrijf.

Ik hoop dat dit een beetje te volgen was en anderen er ook iets aan hebben!
Bij mij werkt dit in ieder geval uitstekend!
31-08-2023, 19:03 door Anoniem
QKSMS
Geintegreerde blokkeer functie in QKSMS app (in open source Android)

https://f-droid.org/en/packages/com.moez.QKSMS/


Gesuggereerde aanvullingen: soms is het middel erger dan de kwaal...

Oproepblokkering
Applika GmbH - Call Blocker

privacy score: 0/10 slecht, vol met trackers

https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.cuiet.blockCalls/latest/


Bel Control
Call Control LLC

privacy score: 0/10 slecht, vol met trackers

https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.flexaspect.android.everycallcontrol/latest/


Should I Answer?
Mister Group s.r.o.

privacy score: 7/10 "redelijk", want alleen Google CrashLytics :-(

https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/org.mistergroup.muzutozvednout/latest/
01-09-2023, 00:06 door Anoniem
De volgende belronde naar ZZPers ... KPN en T-Mobile hebben glasvezel onder stoep gelegd ...
Mijn aanpak van: "je TV wordt sneller" -- welk model Sony levert u dan gratis?
"je Internet wordt veel sneller" -- wanneer heb ik geklaagd over de snelheid?
Glasvezel is modern en beter -- Helaas is jullie glasvezel nog enkel glas.
Gegeven de noodzaak om energiezuinig te zijn mag je pas weer
bellen als jullie HR++ glasvezel gaan leveren met hoge K-waarde ...
01-09-2023, 10:01 door Anoniem
Door Anoniem: Het blokkeren van 1 enkel nummer is vaak zinloos omdat deze bedrijven opereren vanaf aangekochte ranges met van (tien)duizenden telefoonnummers. De ene week bellen ze vanaf nummer a, de volgende week weer vanaf een totaal ander nummer en kengetal. Als je ze wilt blokkeren, is het dus zaak ALLE ranges en nummers van deze bedrijven te blokkeren. Ranges zijn meestal 1000 nummers lang. Voorbeeld: 012-34567xxx. Veel modems hebben een mogelijkheid om ranges te blokkeren door bijvoorbeeld "012345678*" op de blokkeerlijst in te voeren. Alle 1000 nummers die beginnen met "012345678" worden dan geblokkeerd.

Voor geinterresseerden die zich afvragen hoe dit dan in zijn werk gaat, hieronder een korte handleiding:

1 Zoek eerst uit of- en hoe je nummers/reeksen in je eigen modem kunt blokkeren.
2 Zoek vervolgens de reeksen en nummers op die je wilt blokkeren:
Wordt je bijvoorbeeld lastiggevallen op een bepaald nummer?
2a Zoek op van welk bedrijf dit nummer is. Dit kan bijvoorbeeld op https://www.belfabriek.nl/eigenaar-nummer-opzoeken
2b Zoek in het telefoonregister welke nummers en ranges dit bedrijf nog meer in bezit heeft.
Het telefoonregister is te downloaden in cvs formaat op https://www.acm.nl/download/registers/nummers_csv.zip
3 Voer alle betreffende ranges en nummers toe aan de blokkeerlijst in je modem en klaar is Kees.

Bovenstaande werkwijze is tamelijk bewerkelijk omdat het soms om behoorlijk wat ranges en nummers kan gaan. Echter, ik heb dit voor mezelf weten te automatiseren met een script die per spam-bedrijf een telefoonboek-bestand genereerd die ik vervolgens in mijn modem kan inladen en blokkeren. Zodoende heb ik inmiddels 5 van dit soort telefoonboeken met notaire spammers geblokkeerd. Mocht ik worden lastiggevallen door een nieuw/onbekend bedrijf, dan genereerd ik nu in een handomdraai een nieuwe telefoonboek met de te blokkeren nummers en ranges van dat bedrijf.

Ik hoop dat dit een beetje te volgen was en anderen er ook iets aan hebben!
Bij mij werkt dit in ieder geval uitstekend!

De laatste keer dat mijn modem iets deed met een telefoonnummer was zo’n 25 jaar geleden en dat ging om het nummer van de ISP. De afgelopen 10 jaar heb ik uberhaupt geen modem meer gehad tussen mijn netwerk en de ISP.
04-06-2024, 21:29 door Anoniem
Laatste tijd weer ontzettend veel gebeld door een callcenter die kpn zakelijk verkoopt. Liegen en bedriegen.
Ik heb ook nooit toestemming gegeven om mij te bellen, hebben 100% geen geldige opt-in.

Ik denk dat KPN gewoon niet weet dat je zzp-ers niet zomaar mag bellen. Of het interesseert ze helemaal niks, dat zou heel erg zijn.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.