De Consumentenbond wil dat de telemarketingwet wordt aangepast om telefoonterreur door onder andere energieleveranciers, loterijen en goede doelen tegen te gaan. Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven mensen alleen bellen als die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Bedrijven moeten kunnen bewijzen dat die toestemming is verleend.
Er geldt echter een uitzondering voor mensen die lid of klant zijn geweest. Die mogen na opzegging van de overeenkomst nog drie jaar worden benaderd. De wet kwam in de plaats voor het Bel-me-niet Register, waar particulieren zich konden inschrijven om ongewenste marketingtelefoontjes te voorkomen. De Consumentenbond stelt op basis van eigen onderzoek onder elfhonderd personen dat mensen nog steeds ongewenst worden benaderd.
Tachtig procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt de afgelopen twaalf maanden toch ongevraagd te zijn gebeld. Een kwart van hen werd maandelijks benaderd door telemarketeers en tien procent zelfs wekelijks. De cijfers zijn vergelijkbaar met eenzelfde onderzoek dat in 2019 plaatsvond, vóór de invoering van de nieuwe wet. "Wetgeving is één ding, maar als het niet goed nageleefd wordt, heeft het geen nut. Wat ons betreft moet de controle en handhaving nog scherper", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
De Consumentenbond pleit ervoor om de wet aan te scherpen. Een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek wil niet meer benaderd worden door bedrijven en organisaties bij wie ze de overeenkomst hebben opgezegd. Een kwart van de ondervraagden vindt het niet erg om als ‘oude klant’ te worden gebeld, maar vindt de termijn van drie jaar veel te lang.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.