image

CBS: negentig procent Nederlanders maakt gebruik van digitale overheid

maandag 18 september 2023, 10:38 door Redactie, 7 reacties

Negentig procent van de Nederlanders maakte vorig jaar gebruik van de digitale overheid, via overheidswebsites of websites van publieke instanties. Vier op de tien liep hierbij tegen problemen aan, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek onder bijna zesduizend mensen. Het gaat dan vooral om het maken van afspraken of reserveringen, informatie of advies opzoeken, documenten ontvangen, persoonlijke gegevens bekijken of formulieren downloaden.

Onder overheidswebsites vallen websites van overheidsinstanties voor bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte, het aanvragen van uitkeringen en subsidies, het doorgeven van adreswijzigingen of het maken van een afspraak voor een paspoort of rijbewijs. Websites van publieke instanties zoals energieleveranciers, gezondheids- of onderwijsinstellingen of van bibliotheken worden ook tot overheidssites gerekend.

Het overgrote deel van de 25- tot 65-jarigen (94 procent) maakte vorig jaar gebruik van een overheidswebsite. Jongeren (16- tot 25-jarigen) deden dit met 91 procent iets minder vaak, evenals ouderen tussen de 65 en 75 jaar (87 procent). 75-plussers maken het minst gebruik van overheidswebsites (63 procent). Van degenen met een hbo- of universitaire opleiding gebruikte 97 procent in 2022 een overheidswebsite. Van de mensen die ten hoogste een vmbo-diploma hebben was dat 78 procent.

Problemen

Veertig procent van de mensen die vorig jaar van de digitale overheid gebruikmaakte liep hierbij tegen problemen aan. Het blijven hangen van de website of het traag functioneren van de app was de meest genoemde klacht (27 procent). Op de tweede en derde plaats van meest genoemde problemen stonden gebruiksonvriendelijkheid van de site of gebruik van moeilijke woorden (zeventien procent), en problemen met het gebruiken van de elektronische handtekening of elektronische ID, zoals DigiD (zestien procent).

Door twaalf procent van de gebruikers werd aangegeven dat de website of dienstverlening niet geschikt was voor mobiele telefoon of tablet. Problemen met online betalen of een ander probleem werden door respectievelijk zeven en zes procent genoemd.

Reacties (7)
18-09-2023, 10:53 door majortom - Bijgewerkt: 18-09-2023, 10:55
De titel van het artikel is enigszins suggestief en lijkt daarmee op een reclamecampagne van de overheid. Het suggereert dat 90% de overheid digitaal benadert, maar als je het artikel verder leest blijkt dat 90% vorig jaar minimaal 1 keer een overheidswebsite heeft benaderd. En overheid is ook breder getrokken dan wat normaal onder overheid wordt gezien (volgens mij zijn energieleveranciers, gezondheidsinstellingen etc gewoon private bedrijven).
18-09-2023, 11:06 door Anoniem
...voor bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte
Húh, ik dacht dat het verplicht was, en alleen maar digitaal mogelijk, dus waarom komen ze hierbij niet uit op 100%!?
...aanvragen van uitkeringen en subsidies
Bij beide instanties wordt je óók afgedwongen om dit digitaal te doen en het moeilijk gemaakt om hier op een andere manier aanspraak op te maken, dus yep -aangezien het meerendeels wordt afgedwongen- dan kom je wel op die 90% uit.

Ik ben geen voorstander (-blijkt wel!-) van de digitalisering, het overheidsbeleid wantrouw ik omdat deze overheid alles aan elkaar knoopt, uitspraken van de rechter betreffende syri aan z'n laars lapt en er vrolijk mee doorgaat met supersyri. IT en overheid te vaak flopt vanwege onkunde of bedrijven inhuurt die er niets van bakken, ook mede veroorzaakt doordat de overheid niet goed kan uitleggen aan het ingehuurde bedrijf wat hun wensen zijn, of halverwege andere of extra wensen willen toevoegen en deze ingehuurde bedrijven de overhheid als melkkoe zien en de overheid dat ook toelaat.
D'r zich een elite-grens bevind tussen hen (meerendeels politici=elite) en de rest van de samenleving waardoor ze nauwelijks beseffen wat er speelt buiten hun bubble van koopwoning in 'nette' buurt, 2 auto's voor de deur met laadpalen en 3 keer op vakantie per jaar --> gegarandeerd goed om geen besef te kweken wat zich speelt in schilderswijk, gronigen of andere ver-van-mijn-bed-show voor deze 'mensen'.
18-09-2023, 11:20 door Anoniem
Hm. Belastingdienst is vrinwel geheel digitaal...
Dat wil niet zeggen dat alles svdn voed gaat.
Digid scoort ook goed.

Mijn gevoel, eigen waarneming, is toch minder een juich verhaal.
18-09-2023, 11:54 door majortom - Bijgewerkt: 18-09-2023, 11:56
Door Anoniem:
...voor bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte
Húh, ik dacht dat het verplicht was, en alleen maar digitaal mogelijk, dus waarom komen ze hierbij niet uit op 100%!?
Het kan nog steeds op papier en niet iedereen hoeft belastingaangifte te doen. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/hoe-aangifte-inkomstenbelasting-doen.
18-09-2023, 14:15 door _R0N_
Door Anoniem:
...voor bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte
Húh, ik dacht dat het verplicht was, en alleen maar digitaal mogelijk, dus waarom komen ze hierbij niet uit op 100%!?

Ik laat mijn belastingen doen via een accountantskantoor, ik maak dus geen gebruik van de digitale overheid.
18-09-2023, 14:23 door Anoniem
"Vier op de tien liep hierbij tegen problemen aan,"

vind dit veel meer zeggende
18-09-2023, 20:13 door Anoniem
Je kan ook bijna niet anders meer. Vrij vervelend en vooral erg beperkend voor belangrijke zaken, alleen via smartphone (iPhone/Android) is niet voldoende.

Quote van R0N: Ik laat mijn belastingen doen via een accountantskantoor, ik maak dus geen gebruik van de digitale overheid.

Dat doen zij namens jou en de digitale verplichtingen liggen bij accounts nog wat hoger.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.