Door Anoniem: Ik gebruik nog overal POP3. Zoals je zegt heb je dan zelf je data onder controle.
Sinds kort heb ik mijn Leave messages on server op 60 dagen staan. Dat is dan alleen inkomende mail, maar die is het belangrijkst om te bewaren natuurlijk. Ik wil namelijk over naar Xubuntu als dat zo uitkomt en die (22.04 LTS) zit nog overal op Thunderbird 102.15.1. Als Windows 10 geforceerd naar TB 115 gaat, dan kan ik niet meer terug naar 102 heb ik gelezen. Dus dat is een beetje een probleem. Met IMAP heb je dit probleem niet omdat je mail niet lokaal staat.
Thunderbird is gebaseerd op de ESR versies van Firefox en dat verandert dus elk jaar ingrijpend. Microsoft heeft ooit bedacht dat mail in html moet.
Met IMAP zit je mail sneller vol en met POP kan je supersnel checken of je mail hebt omdat hij de index niet op hoeft te halen. Voor de provider lijkt mij POP3 dus ook makkelijker te beheren als dat iedereen IMAP zou gebruiken. (Minder ruimte en bandbreedte nodig).
In de webmail van mijn provider heb ik de adresboeken gewist omdat ik niet wil dat die in de handen van spammers/criminelen komt bij een hack.
Sprekend als een eindverantwoordelijke van een managed provider dienst zit je als zo een provider echt niet te wachten op POP3 gebruikers tenzij ze volledig hun eigen beheer op zich nemen en je vrijwaren van ondersteuning.
Paar situaties die je tegenkomt in dit veld met POP3 gebruikers die niet tech savy genoeg zijn. Klant heeft nieuw apparaat stelt deze in vergeet bewaren op server aan te klikken als instelling. Alle nieuwe mail vliegt vervolgens op de telefoon geen makkelijke backup oplossing en klant komt natuurlijk dagen later dit pas melden. Back-up terugzetten veroorzaakt duplicaten en time codes komen niet overeen wat weer voor andere shennigans zorgt.
Klant heeft meerdere apparaten snapt niet waarom mail soms op 1 apparaat komt en andere keer op de andere.
Variant op bovenstaande alleen nu heb je te maken met verdere splitsing en herstel.
Klant wil backups in de cloud hebben wegens een crash van lokale hardware en is nu toch wat huiverig. POP3 is niet standaard converteerbaar naar IMAP4 dus alles handmatig inladen middles .pst of hopen dat een tool als pop2imap werkt.
Vervolgens zit je uren te wachten omdat de klant veel lagere upload bandwith heeft dan jou netwerk uiteraard als je al niet de pech hebt dat je op een brakke lijn zit met timeouts.
Dus kosten van ondersteuning vs die paar GB extra hosten voor ons als provider is de keus echt snel gemaakt. Kan niet exacte getallen noemen maar ga maar uit van ongeveer 0,018 cent per Gigabyte.
We respecteren de keuze van de eindgebruiker uiteraard maar we sturen ze wel richting IMAP4 handleiding of ondersteunde setup tenzij ze specifiek om POP3 vragen.
En op server niveau kun je ook bericht compressie, archivering toepassen of uitgebreide cleanup regels.
Het is maar net hoeveel tijd je erin wilt steken.
En er redelijk wat misverstanden over wat POP3 vs IMAP4 kan of hoeveel het kost.
IMAP 4 kan bijvoorbeeld enkel berichten streamen zonder bijlages al mee te geven. Pas als de gebruiker op een bijlage klikt wordt deze opgeroepen vanaf de server en gedownload in de MUA. Dit was een van de vereiste die tijdens de ontwerp fase was gesteld want bandbreedte was inderdaad een issue waar om heen gewerkt moest worden.
Een praktisch voorbeeld wij werken met klanten met mega grote mail bijlages (200MB en meer per stuk) die ze niet altijd zelf meteen willen openen als ze als bijvoorbeeld CC staan. Dat gaat je dus niet lukken met POP3 dat is alles of niets.
En dat is ook het geval met message headers. Ik open zelf geen mails zodra ik ze binnen krijg ik lees eerst de mail header uit via geintregeerde software op afwijkingen voor de bericht inhoud binnenkomt. DKIM, DMARC SPF controle etc dat kan POP3 niet die vertoont de header tegelijk met de bericht ophaal request en dan moet je dus vertrouwen op externe software om phising niet al door te laten.
Of als je de mail moet pushen naar andere software van server af zonder client interactie dan is IMAP4 IDLE ideaal omdat je realtime berichten ontvangt en niet een push of pull actief hoeft te doen geen client polling dus wat wij als provider weer heel fijn vinden gezien dat workload voor de mail queue scheelt CPU kosten scheelt die je weer kan inzetten voor betere performance van de rest van de queries.
POP3 kan nog prima gebruikt worden en zeker als je tech savy genoeg bent en de beperkingen snapt of waardeert en zeker als je jouw provider niet vertrouwd met de data. Maar onthou je verplaatst je risico vaak en in de gevallen waar er interactieloze exploits (zero-clicks) mogelijk zijn is POP3 een veel groter risk dan IMAP4 al zijn gelukkig zero clicks minder heersend dan de gebruiker interactie benodige malware.
Als particulier, hobbyist POP3 fine als bedrijf of beheerder namens eentje of meerdere just don't