Door Anoniem: Door Anoniem: Waarom geen 24/7 meldplicht voor iedereen? Kiezen tussen enkelband of smartphone.
Wel uitzonderingen maken voor ministers, AIVD-medewerkers en mensen in een getuigenbeschermingsprogramma (lijst kan nog worden aangevuld).
Omdat niet iedereen veroordeeld is, suffie.
Een stadionverbod is niet hetzelfde als een veroordeling. Oorspronkelijk was een stadionverbod bedoeld om risico's ter plaatse van stadions te verkleinen. Dit gebeurde vaak na(!) een veroordeling, maar het was een zogeheten "administratieve" maatregel, en dus geen punitieve maatregel (strafmaatregel). Inmiddels lijken stadionverboden als gevolg van door de autoriteiten gepleegde
function creep ook te worden ingezet als strafmaatregel voor bijvoorbeeld uitspraken die ver buiten het stadion op sociale media zijn gedaan.
Als het doel nog steeds risicobeperking ter plaatse van het stadion is, dan lijkt het me voor de hand liggen dat die risicobeperking voor wat betreft het naleven van stadionverboden moet plaatsvinden bij de toegangscontrole voorafgaand, tijdens en direct na afloop van (voetbal)wedstrijden.
Het mag niet zo zijn dat de politie en andere handhavers zeggen: "Wij hebben onze zaakjes niet voor elkaar bij de toegangscontrole tot het stadion en dat vinden we lastig, dus laten we daarom maar een meldplicht bij politiebureaus invoeren, of een meldplicht d.m.v. iemands mobiele telefoon, waarbij de locatie van dat mobieltje zonder toestemming van de betrokkene getracked wordt."
Tot gevangenisstraf veroordeelde criminelen worden soms tijdelijk en/of voorwaardelijk in vrijheid gesteld op voorwaarde dat ze zich op een bepaalde locatie ophouden en daar ter controle een enkelbandje dragen. Maar wie een stadionverbod krijgt opgelegd, krijgt daarmee nog geen vrijheidsstraf opgelegd. Ook is van zo'n persoon niet aannemelijk gemaakt, laat staan aangetoond, dat diegene buiten het stadion (en directe omgeving daarvan) enig risico vormt.
Zoals @Anoniem vandaag om 10:58 terecht inbrengt:
Ze hebben een STADIONverbod. Geen politiebureauplicht.
Als je je zorgen maakt over bewegingsvrijheid kun je natuurlijk niet stellen dat een verbod op een stadion te bezoeken een verplichting om een politiebureau te bezoeken betekent! Men moet wel gewoon vrij zijn om te gaan vissen ofzo.
Dat zo'n digitale meldplicht nu juridisch mogelijk is gemaakt (d.w.z. gelegaliseerd), laat zien hoezeer we aan het afdrijven zijn naar een autoritaire, antirechtsstatelijke bestuursvorm. Uit het nieuwsbericht hierboven:
Een eerder gemaakte aanpassing van de Voetbalwet maakt een digitale meldplicht mogelijk. "Deze digitale meldplicht leidt tot makkelijkere controle bij stadions en tot minder politie-inzet. Het is bovendien een middel dat eerder zal worden opgelegd door een rechter, omdat het minder vrijheidsbeperkend is dan een fysieke meldplicht, en het de privacy van overtreders minder schaadt", aldus de KNVB op de eigen website.
Dit vind ik een onethische en onaanvaardbare aanpassing van de wet. Je kunt het met wetgeving ook wel mogelijk maken om mensen weer te gaan onthoofden, of om ze op te sluiten als ze groene kleren dragen, omdat dat wordt beschouwd als een "aantasting van de openbare orde" of een "aantasting van de gevoelens van het volk". Of omdat ze in het verleden iets strafbaars hebben gedaan waarvoor ze weliswaar al eerder zijn gestraft, maar wat als een risico-indicator wordt beschouwd. Of dat ze de gebeurtenissen op 4 juni 1989 op het Plein van de Hemelse Vrede herdenken, of de kroningsrellen in Amsterdam op 30 april 1980.
De vraag is dan wat rechters een "proportionele" maatregel vinden. Mijn ervaring is dat rechters het woordje "proportioneel" gebruiken om machthebbers hun zin te geven ook als het eigenlijk niet mag of eigenlijk ethisch niet aanvaardbaar is ("onbehoorlijk bestuur"). Dan mag het opeens toch wel omdat het "proportioneel" zou zijn in de subjectieve beleving van die rechters, met een schuin oog naar de wensen van de bestuurders. Er is uit de geschiedenis nogal wat bekend van maatregelen die door gehoorzame rechters proportioneel gevonden werden.
Het is ook niet juist dat een digitale meldplicht in alle gevallen "minder privacy-invasief" zou zijn dan een fysieke meldplicht bij het politiebureau. Bij een fysieke meldplicht op het politiebureau wordt alleen vastgesteld dat de betreffende persoon zoals opgedragen op het politiebureau is. Bij een digitale meldplicht wordt getracked waar die persoon zich op een bepaald moment privé bevindt.
Het zou anders worden als die meldplicht (bij een politiebureau of digitaal) niet langer bedoeld zou zijn om risico's in het stadion te beperken, maar expliciet bedoeld zou zijn als strafmaatregel (bijv. als pestmaatregel in vergelding voor eerder wangedrag in het stadion - zeg maar zoals Macron niet-gevaccineerden wilde pesten -
"J'ai envie de les emmerder").
Surveillance als straf? Dat zou alweer een stapje verder zijn op weg naar een Social Credit Score-maatschappij naar autoritair-Chinees model.
M.J.