Door Drs Security en Privacy: Door Anoniem: ...en gaan dan die persoon vragen of ze de beelden mogen hebben. En die kan dan nog steeds nee zeggen.
De politie vraagt dan helemaal niet aan de persoon of ze die beelden mogen hebben, hoogstens vragen ze aan de eigenaar die de beelden heeft opgenomen of ze zelf willen nakijken of er iets verdachts op te zien is, willen ze de beelden echter zelf hebben, dan moet dat via de rechter om een verordening om de beelden af te staan, met deze verordening op die beelden heb je als eigenaar helemaal geen 'nee' tegen te zeggen.
Precies! Keer op keer wordt er hier door M.J. en anderen gesuggereerd dat "de politie mee kijkt"
Laat zien, waar wordt er door MJ keer op keer gesuggereerd dat er live meegekeken wordt? Op zich zelf al een foute theorie dat neigt naar complotdenken!
Precies, de politie kan en mag helemaal niet meekijken. En dat is maar goed ook.
Overigens, die beelden worden vaak wel veel te lang bewaart. Als je camera's hebt hangen, en ja dus ook die deurbellen, dan geldt gewoon de AVG voor jou als persoon. Zelfs al film je alleen je eigen terrein.
tenminste, als je de beelden opslaat, als je alleen live meekijkt dan is er niets aan de hand. Veel meer zou zo'n deurbel trouwen ook niet hoeven te doen vind ik.
Okay behalve de pakket bezorgers filmen die zich weer eens niet aan hun werkinstructies houden van het netjes bezorgen van je pakketje, maar dat terzijde.
Heimelijk filmen van de openbare weg is overigens strafbaar, kijk maar terug op deze website naar het artikel over Tesla camera's.
Bedankt voor de info. Inderdaad heb ik NIET "keer op keer gesuggereerd dat er live meegekeken wordt". Ik heb wel gevraagd of hiervan sprake is of kan zijn.
Het lijkt in deze kwestie om ten minste vijf verschillende vragen te gaan:
1. Zijn de door particulieren geïnstalleerde (deur(bel))camera's feitelijk alleen gericht op het eigen privéterrein, of ook op de openbare weg?
2. Zijn de door particulieren geïnstalleerde camera's verbonden met internet, en daarmee hackbaar en technisch gezien bruikbaar voor live-meekijkdoelen en achteraf-meekijkdoelen?
3. Heeft de politie legaal toegang tot de opgenomen beelden, en is dat wel of niet onder voorwaarde van instemming door de eigenaar van de betreffende camera's?
4. Heeft de politie legaal toegang tot (alle) live-beelden, of alleen achteraf tot beelden op basis van een specifieke aanleiding (bijv. een ter plaatse gepleegd misdrijf)?
5. Houden de politie, inlichtingdiensten, andere overheidsorganisaties (bijv. gemeenten die de naleving van de bijstand willen controleren) en particuliere actoren zich aan de formele, legale spelregels m.b.t. het gebruik dat zij maken van het voorhandenzijn van zulke camera's?
Ik ben er zelf niet gerust op hoe deze camera's in de praktijk gebruikt (zullen) worden. In het verleden is al gebleken dat overheden illegaal middelen gingen inzetten voor surveillance, of dat overheden uit zogenaamd "bewijsmateriaal" dat op één of andere wijze voorhanden was gekomen, te vergaande of zelfs volledig onjuiste conclusies trokken. Bijv:
- "U zegt dat u alleen woont, maar van wie is die extra tandenborstel dan?"
- "U zegt dat u alleen woont en dat uw partner hooguit drie nachten per week bij u logeert, maar volgens onze gegevens is dat wel vier of vijf keer."
- "U zegt dat deze persoon niet uw partner is maar alleen een mantelzorger, maar waarom logeert diegene dan structureel meermalen per week bij u?
Ook in het OV werden persoonsgegevens die aanvankelijk alleen werden verwerkt om transacties uit te voeren (aanschaf vervoerbewijs) of de geldigheid van vervoerbewijzen te controleren, vervolgens ook gebruikt in pogingen om niet-gerelateerde fraude op te sporen (eerste DUO-affaire waarbij men probeerde te achterhalen of studenten terecht een beurs voor uitwonenden ontvingen). Dit werd door de rechter uiteindelijk ook goedgekeurd.
Als een mogelijk opsporingsmiddel feitelijk voorhanden is, wordt de verleiding erg groot om dit voor steeds meer doelen te gaan gebruiken, en om die
function creep vervolgens ook te gaan legaliseren (d.m.v. de interpretatie van wetgeving en d.m.v. het maken van nieuwe wetten). Begrippen in de AVG als "proportionaliteit", "noodzaak" en "doelbinding" zijn door rechters inmiddels al zodanig opgerekt en uitgekleed dat ze de oorspronkelijk daarmee beoogde, en in schijn nog steeds gepretendeerde bescherming al lang niet meer bieden.
Voor mensen die in situaties verkeren of terechtkomen die niet volledig passen in de door overheden gehanteerde standaardhokjes, kan dit enorme problemen veroorzaken. Het Toeslagenschandaal was hiervan slechts één voorbeeld. Het kan je duur te staan komen als je iemand gaat helpen met mantelzorg, of als je iemand die slachtoffer is van huiselijk geweld, onderdak biedt, etc. etc. etc. Meer cameratoezicht kan allerlei vormen van empathisch sociaal gedrag "verdacht" maken - terwijl onze samenleving niet kan functioneren zonder sociaal gedrag dat is gebaseerd op vertrouwen en empathie.
M.J.