Door Anoniem: L.S.
Mark Zuckerberg wist hoe de massa dom genoeg zou zijn, merendeels dan, dat dan weer wel,
om zwaar verslaafd aan facebook te geraken. Ik heb het daarom persoonlijk nooit geïnstalleerd.
Trouwens de meta-data waren te verhandelen aan zowel commercie als aan overheidsdiensten.
Daarom kreeg men aanvankelijk ook Amerikaanse overheidssubsidie voor de opstart ervan (DARPA).
Net als de broertjes Brin van nu Alphabet.
Big Tech is dus opgezet met een meerledig doel en wij profiteren er niet direct van,
maar eerder afgeleid als product, waaraan heel veel te verdienen valt.
En juist het zogenaamd 'gratis' zijn hiervan,
vertrappelt onze onvervreemdbare individuele rechten als mens op onze private data..
Meta-data heet het digitale goud onzer dagen.
Nu ontfermt Big Brother zich hierover in haar globalistische streven.
En de EU zag, dat dit goed was.
Doch dat doet het babylonische wereldsysteem al vanaf de dagen van Marduk-Amon-ra.
Het is luciferiaans opgezet vanaf den beginne.
Nu dan weet u ook gelijk een mogelijke oorsprong van het woord "Amen" -nl. Amen-Ra.
luntrus
Als je het mij vraagt komen die Facebook big-data redenatie is het nieuwe goud ook uit het playbook van de contreien als Darpa. Het komt ook hetzelfde over als de meme's destijds in bepaalde schrijvende pers dat als je een computer wilt die geen fouten bevat / beter is opgezet dan de huidige destijds dat je dan toch zeker bij een Apple computer uit kwam. We weten dat Apple Mac OS ook heel wat zero days op haar naam heeft staan. Persoonlijk lijkt dat dat aantal lijkt toe te nemen.
Die euforie over Apple is natuurlijk ook al eerder gaan luwen.
Terug naar Facebooks digitale goud.
Dat zijn advertenties op basis van data, goed voor 98% van hun opbrengst.
Die zouden werkelijk briljant moeten werken OF enorm veel meer de kosten opbrengen wil je het het predikaat goud meegeven.
Veel meer winst dan kosten?
De winsten waren in 2021 pas ongeveer 46% van de opbrengsten ongeveer terwijl digitaal toch als zo goedkoop, schaalbaar en efficiënt te boek zou staan. Nietwaar? Dan zou je verwachten dat de kosten maar 20-10% van de opbrengsten zouden zijn.
Temeer omdat advertenties verkopen en het volgen van internet gebruikers door Facebook al zeker sinds 2016 wordt uitgebreid
https://techcrunch.com/2016/05/26/facebook-starts-selling-offsite-ads-targeting-non-users-too/?guccounter=1 zou het kunstje 6 jaar en recenter toch al veel "winst" moeten kunnen opleveren.
Dat big-data is goud voor Facebook wordt al de nodige jaren geroepen en lijkt wel wat voorbarig vroeg gesteld als je het mij vraagt.
Briljante werking van het advertentie platform dan?
In 2022 werd duidelijk dat Mark Zuckerberg niet eens kon vertellen hoe Facebook zorgt dat adverteerders hun klanten ook kennen, enerzijds zou dat qua onvrijwillige / enorm breed ongerichte privacy inbreuken leiden als dat wel zo was.
Tegelijk werd het ook duidelijk voor grote professionele adverteerders van bijvoorbeeld Proctor & Gamble dat ze niets aan Facebook als advertentie platform hadden aangezien ze zich daar (grotendeels) van terugtrokken.
Ook bekend zijn de meerdere verhalen van vele advertenties die irrelevant tot aan diametraal ten opzichte van iemands eigen voorkeuren werden getoond. Of dat veel gebruikers opeens lange tijd naast video's ook vooral dieren ads te zien kregen nadat in Europa bijvoorbeeld politieke ads voor Facebook in de ban waren gedaan.
Ik heb ook nog nooit iemand horen roepen, ik ga naar Facebook want ze hebben daar zulke interessante/handige advertenties, dus dat euvel zal in mate nog steeds wel partte spelen.
Kijk je naar de lead kosten om de gebruiker tot actie te verleiden is per categorie van advertentie (zag data uit volgens mij 2019) bekend. Daar zie je dat dat $12.91 voor eten & drinken was t/m $56.89 voor nieuws (abonnementen) was.
Gemiddelde kosten per klik liggen op $1.68, de kosten voor actie(CPA) op gemiddeld $19.68.
CPA is action based.
Dus de adverteerder betaalt ook nog eens elke keer nadat de ad helemaal is omgezet tot een bepaald resultaat.
Op deze manier kunnen de kosten aardig uiteenlopend voor de adverteerder oplopen.
https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/07/12/facebook-ads-costhttps://www.indeed.com/career-advice/career-development/what-is-cost-per-actionEen manier om de kosten overzichtelijk te houden bij Facebook is dat je advertentie of variabel gezien wordt (prioriteit en relevantie quotiënt voor views die de prijs laten oplopen) of maar voor een bepaalde periode.
Maar bij dat laatste moet je wel steeds als bedrijf dan bezig zijn met meebieden op veiligen, en dat blijkt volgens insiders geen sinecure. Dat laatste valt dus af om de kosten overzichtelijk en voorspelbaar genoeg te houden.
En komt het bij Facebook dan ook vaak tot de zogenaamde conversie?
Zoals gezegd, de grote commerciële adverteerders doen dus nauwelijks / niet meer mee met de advertenties (die via veilingen worden aangeboden). Terwijl ze super ervaren zijn (inclusief onthutsende strategieën) in het verleiden en omzetten van ads naar verkopen.
Dus we kunnen er onze vraagtekens bij zetten of het voor de massa zin heeft.
Dan heeft Facebook dus hoofdzakelijk regionale/lokale adverteerders/duur betalende speciale adverteerders.
Maar met een best wel lage interessegraad (Click Through Rate) onder gebruikers (0,89% gemiddeld!) is het de vraag wat die regionale/lokale adverteerders hebben aan het adverteren op Facebook.
Je wilt immers als je gaat adverteren voor een nieuw ijsje of een nieuw dierenvoer of iets anders als bedrijf wel onder de aandacht komen. Een dergelijk lage CTR/conversie vanuit koude acquisitie is laag. Daarvoor is een conversie van 15-25% niet bijzonder ongewoon.
Bedrijven willen niet zomaar toevallig hun ding verkopen en hier en daar marginaal hun verkopen wat opkrikken.
Je wil bijvoorbeeld voor een periode 5 of 10% tot meer verkopen genereren. Maar bij Facebook zijn er heel wat info en signaal stromen(waaronder apps, terugblikken en nog veel meer) die met de adverteerders concurreren om de aandacht van gebruikers. Die mix van ads en andere info/software diensten op Facebook werpt al de vraag op of een Facebook nou een advertentie bedrijf is, een chat dienst, een software info/entertainment dienst of een nieuwsbedrijf (zoals Mark Zuckerberg claimde ook te zijn bij hoorzittingen in het VS Congres in 2022 om op persvrijheid en bescherming aanspraak te maken zoals kranten met journalisten kunnen. Waarbij voor congresleden volstrekt onduidelijk bleef waar het qua eventuele content creators het qua content bescherming voor Facebook als enige moderator dan zo moeilijk was).
Maar hoe dan ook, je wilt als je gaat adverteren gegarandeerd een x aantal conversies zodat je dus 5-10% of meer omzet creëert.
Hoe kom je bovendien genoeg in beeld bij de Facebook gebruiker, ben je opvallend genoeg met de eigen advertentie(er zijn wereldwijd 7 miljoen actieve adverteerders!!) voor aandacht van de gebruiker en gaat de gebruiker er ook nog op doorklikken t/m voltooiing van de transactie?
https://www.webfx.com/social-media/pricing/how-much-does-facebook-advertising-cost/De meeste dingen zijn de afgelopen jaren wel zo'n beetje ontwikkeld dus een advertentie voor een "nieuw" dienst of product gaat niet echt vaak voorkomen/werken en zal dus weinig Facebook gebruikers aandacht trekken.
Moet je dat dan doen door korting-advertenties in te zetten? Dan maak je als verkoper van diervoerders bv bijna al helemaal geen winst meer. Idem voor nieuws advertenties. Houd je dus niet lang vol met vaak al lagere winst marges.
Het maken van een goed werkende advertentie is al een vak apart, maar voor een simpel klik plaatje als advertentie kan je niet veel anders dan recht toe recht aan iets opzetten en eventueel boosters kopen.
Het zal dus nogal lastig voor Facebook zijn om echt briljant werkende advertentie dienst aan te bieden om zo hun "Selling point" te verzilveren tot inkomsten.
Ze kunnen in bepaalde gevallen nog best relevant zijn maar voor adverteerder en klant in veel gevallen denk ik niet echt interessant meer.
Als je kijkt naar de opbrengsten van advertenties voor Facebook in 2022 $116,6 miljard bij bijna 2,7 miljard gebruikers en die lage ctr (neem 0,89% gemiddeld) dan is wel duidelijk dat om een heel klein percentage gebruikers echt te "bereiken" veel meer dan $43,18/jaar per transactie moet worden opgebracht/terugverdiend.
Wat voor briljante producten worden er op de advertenties zoal waargenomen die die kosten rechtvaardigen?
Tot zover wat mij betreft de mythe van Facebook dat goud in handen heeft met haar advertentie model.