De Europese Commissie heeft in een campagne voor client-side scanning gebruikgemaakt van microtargeting, om zo inwoners te bereiken van landen die kritisch over het omstreden voorstel zijn. Dat meldt technologie-expert Danny Mekic. Hij doet onderzoek naar het voorstel en ontdekte op 15 september een betaalde advertentiecampagne van de Europese Commissie op X, gericht op Nederland, Zweden, België, Finland, Slovenië, Portugal en Tsjechië.
Deze landen zouden een dag eerder niet voor het huidige voorstel van Brussel hebben gestemd. "De campagne, die meer dan vier miljoen keer is bekeken, gebruikt shockerende beelden van jonge meisjes naast sinister uitziende mannen, onheilspellende muziek, en pleegt een vorm van emotionele chantage door te suggereren dat tegenstanders van het wetsvoorstel kinderen niet zouden willen beschermen", stelt Mekic.
Hij noemt de stelling van de Europese Commissie dat het wetsvoorstel door de meerderheid van de Europeanen gesteund zou worden op basis van een enquête, die alleen de voordelen maar niet de nadelen van de voorgestelde wetgeving benadrukte, net zo misleidend. "Onderzoeken van onderzoeksbureaus YouGov en Novus, die de nadelen benadrukten, lieten juist vrijwel geen steun voor het voorstel zien onder de Europese bevolking."
Uit het Transparantierapport van X blijkt volgens Mekic dat Brussel de advertenties via microtargeting weghield bij mensen die privacy belangrijk vinden en eurosceptici. Ook mensen met interesse in het christendom werden uitgesloten. "Na het uitsluiten van kritische politieke en religieuze groepen werd het algoritme van X ingesteld om in de overgebleven bevolking mensen te vinden die wél geïnteresseerd waren in de advertentieboodschap, met als gevolg een kritiekloze echokamer", stelt de expert. Volgens Mekic horen dergelijke misleidende desinformatiecampagnes en illegale advertenties niet thuis in onze democratie.
Eurocommissaris Johansson, die achter het voorstel zit, haalt in een blogposting uit naar critici van het voorstel. "Dit gaat alleen om het beschermen van kinderen." Ook hekelt ze de Europese digitale rechtenbeweging EDRi, die eerder flinke kritieke uitte, omdat het geld van Apple ontvangt. Eerder lieten onderzoeksjournalisten weten dat er allerlei commerciële belangen bij het scanplan spelen. Iets wat Johansson ontkent. "Geen enkel bedrijf of organisatie zal profiteren."
In een reactie tegenover Wired noemt EDRi het zorgwekkend dat de Eurocommissaris op deze manier, door de organisatie is diskrediet te brengen, kritische geluiden het zwijgen probeert op te leggen. "Wanneer zowel de inhoud als het proces rond dit voorstel zo verontrustend zijn, moeten we vragen stellen hoe de Europese Commissie het zo ver heeft laten komen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.