image

Bits of Freedom: politieke partijen geven tonnen uit aan microtargeting

woensdag 1 november 2023, 10:47 door Redactie, 12 reacties

Politieke partijen geven honderdduizenden euro's uit om via microtargeting op sociale media heel gericht te adverteren, zo stelt digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom. "Een democratie vereist dat mensen bij het stemmen op 22 november een geïnformeerde keuze kunnen maken. Door gepersonaliseerde politieke advertenties en sensatiebeluste algoritmen op sociale media worden mensen echter slechter of eenzijdig geïnformeerd", aldus Bits of Freedom.

Volgens de burgerrechtenbeweging hebben partijen alleen al de afgelopen maand veel geld uitgegeven aan het adverteren op de platforms van Meta. GroenLinks-PvdA (42.600 euro), Volt (31.500 euro) en het CDA (19.900 euro) spannen hier van alle politieke partijen de kroon. "Iedereen die het kan betalen, kan mensen online beïnvloeden. Dat is gevaarlijk," aldus Lotje Beek, expert online platformen bij Bits of Freedom.

"Deze advertenties zijn vaak gericht op een specifieke doelgroep. Die wordt bepaald doordat Big Tech bedrijven, zoals Meta en Google, het online gedrag van mensen continue volgen," aldus Beek. BBB richtte bijvoorbeeld advertenties op mensen met interesse in 'André Hazes' en 'paardrijden'. "Door gerichte boodschappen op bepaalde groepen af te vuren, kunnen dit soort advertenties stemmers heel slim beïnvloeden."

Beek stelt dat de algoritmen van Meta en Google precies weten aan wie ze de boodschap moeten tonen om diegene erin te laten geloven. "Dat is meteen het verschil met adverteren in de publieke ruimte, zoals het ophangen van VVD-posters in Amsterdam-Zuid. Daar zit een stuk minder manipulatie achter."

Daarnaast kan ook onbetaalde content op sociale media kiezers beïnvloeden. "De algoritmen van Big Tech bedrijven neigen ernaar om heftige content een plekje bovenaan je feed te geven," vertelt Beek. "Dat doen ze omdat mensen langer blijven scrollen als ze heftige berichten zien. Hoe langer je scrollt, hoe meer advertenties je potentieel kunt zien en dus hoe meer Big Tech aan je verdient", merkt Beek op.

Door de algoritmen die Big Tech gebruikt bestaat het maatschappelijk debat alleen maar uit extremen, zo voegt Beek toe. "Juist in verkiezingstijd is dit extra gevaarlijk." Volgens Bits of Freedom moeten kiezers zonder enige vorm van dwang hun stem kunnen uitbrengen. "Door online politieke advertenties en de algoritmen van platformen komt dit dus in gevaar."

Reacties (12)
01-11-2023, 10:57 door Anoniem
Ik rijd geen Andre Hazes en luister niet naar zingende paarden, dus ik denk niet dat het de BBB wordt...
De partij voor de dieren wil geen digitale privacy schending, dus misschien zijn zij beter.
Hoe dan ook heb ik weinig hoop in de politiek in het geheel net zoals de meeste Nederlanders.
01-11-2023, 12:04 door Anoniem
De EU wil big tech meer en meer aan de leiband hebben, want ze doen teveel aan disinformatie en te weinig aan het drogargument ''think about the children". Dus moet er meer datagraaien en centralisatie richting de EU gaan. Tegelijkertijd zijn er politieke partijen, die niet bepaald de macht en invloed van de EU inperken, die gretig gebruikmaken van big tech om stemgerechtigden gericht te beïnvloeden. Men zou zich kunnen afvragen wat er gaat gebeuren als al die gekoppelde (meta)dataverzamelingen onder de paraplu van de EU staan.
01-11-2023, 12:19 door Anoniem
Vandaar dat ik nooit politieke advertenties krijg.

A) ik behoor niet tot de doelgroep
B) Ik zit niet op die (a)sociale media
01-11-2023, 14:23 door Anoniem
Noors verbod op gerichte advertenties Meta uitgebreid naar hele EU
woensdag 1 november 2023, 11:45 door Redactie

https://www.security.nl/posting/816731/Noors+verbod+op+gerichte+advertenties+Meta+uitgebreid+naar+hele+EU

De Noorse beslissing is een instructie voor de Ierse privacytoezichthouder voor een permanent verbod op microtargeting.
01-11-2023, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem: Vandaar dat ik nooit politieke advertenties krijg.

A) ik behoor niet tot de doelgroep
B) Ik zit niet op die (a)sociale media

C) gebruik een adblocker
Ik zou wensen dat adblock ook in de normale wereld werkt want als je ergens naar onderweg bent word je compleet doodgegooid met D66 propaganda, excuus, spandoeken. Enorm hekelend dat bepaalde partijen voor verkiezingstijd voor tonnen aan anonieme donaties krijgt* die men dan weer zoveel mogelijk gebruikt om mee te adverteren, meestal met dezelfde kritiekloze echokamers als die bij Client-Side Scanning werden toegepast, zie: https://www.security.nl/posting/815736/%27Brussel+gebruikte+microtargeting+in+campagne+voor+client-side+scanning%27
*bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/259649-cda-meldde-gift-niet
01-11-2023, 16:15 door Anoniem
Het probleem is dat sociale media een verslaving is,
de informatie die je wilt kun je lezen op het internet zelf van een partij met zijn partij programma
en waar ze voor staan,dus kun je zelf beslissen op welke partij je wilt stemmen,
mensen kiezen helaas niet meer voor eenvoud,maar voor het circus wat sociale media heet.

NL2023
01-11-2023, 23:57 door Anoniem
kijk eens op https://partijpeiler.nl/
Hier kun je met 30 antwoorden op 30 vragen je partij voorkeur bepalen.
bij elke vraag wordt ook het stemgedrag of voorkeur van de partijen getoond, zodat je precies kunt zien
hoe de partijen al of niet het beste met je voor hebben.

Een aanrader
02-11-2023, 10:13 door Anoniem
Hoezo schaamteloos, facebook versus cambridge, laatst nog EC met hun CSS en waar zullen ze dat nog meer bij doen of hebben gedaan.
En het 'schjnt' al niet te mogen, maar er wordt echter niet gehandhaafd.
https://www.security.nl/posting/816731/Privacytoezichthouders+verbieden+gerichte+reclame+op+Facebook+en+Instagram
Ik hoop dat er door de politiek nog een inhaalslag te maken is om verdere negatieve ontwikkelingen op het www beter aan te pakken. iig Lijkt 't mij verstandig niet op de:
- partij van de groen-linkse arbeiders
- volt
- christen democratisch appél
- boer burger beweging
te gaan stemmen vanwege hun a-sociale online gedrag; Zij hebben met deze 'influencer-acties' bewezen mensen te willen manipuleren met gerichte reclames, elk middel heiligt hun doel.

btw , @red, op bof kom ik dat lijstje niet tegen wat betreft uitgave hieraan, jullie(/bof) geven aan dat dit de partijen zijn die de kroon spannen, maar ik wil graag élke partij weten die hier gebruik van maakt?
03-11-2023, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem: kijk eens op https://partijpeiler.nl/
Hier kun je met 30 antwoorden op 30 vragen je partij voorkeur bepalen.
bij elke vraag wordt ook het stemgedrag of voorkeur van de partijen getoond, zodat je precies kunt zien
hoe de partijen al of niet het beste met je voor hebben.

Een aanrader
Thanks! Er duiken bij mij opeens partijen op die ik nog helemaal niet ken resp. me nooit mee had bezig gehouden.
06-11-2023, 11:00 door Anoniem
In de Wet op de politieke partijen (Wpp) komt een speciaal hoofdstuk met transparantieregels voor politieke advertenties en microtargeting. Een nieuw op te richten Autoriteit Wpp gaat een register bijhouden, zo is de bedoeling van het kabinet. Politieke partijen zijn verplicht informatie aan te leveren over advertenties die zij plaatsen en hoeveel zij daarvoor betalen.

https://nos.nl/artikel/2496760-politieke-microtargeting-in-advertenties-gevaarlijk-voor-democratie
06-11-2023, 17:10 door Anoniem
@Anoniem 01-11-2023, 23:57 uur
Mooi advies. Hartelijk dank>
07-11-2023, 10:31 door Anoniem
Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een voorlopig akkoord bereikt om politieke advertenties online aan banden te leggen. Zo is het de bedoeling dat dit soort advertenties van een duidelijk label voorzien moet worden. Ook wordt het gemakkelijker voor burgers, journalisten en autoriteiten om op te vragen wie de geldschieters zijn.

https://nos.nl/artikel/2496935-akkoord-over-strengere-regels-voor-politieke-advertenties-in-eu-landen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.