image

Gebruikers noodknop moeten wegens cyberaanval mobiel bij de hand houden

dinsdag 14 november 2023, 09:56 door Redactie, 8 reacties

Gebruikers van het noodknopsysteem van Tunstall moeten wegens een cyberaanval op de systemen van de fabrikant hun mobiele telefoon bij de hand houden, zo adviseert Tunstall. De aanval heeft voor een landelijke storing gezorgd waardoor meldingen niet meer bij de meldkamer binnenkomen. Om wat voor aanval het gaat is niet bekendgemaakt. Wel stelt Tunstall dat het onderzoek gaande is en er wordt gewerkt aan het herstel van de getroffen systemen.

"Hierbij kunnen we melden dat de eerste belangrijke stappen tot herstel inmiddels zijn genomen en we vooruitgang boeken. We doen er alles aan om de diensten weer zo snel mogelijk werkend te hebben", aldus het bedrijf. In de tussentijd worden mensen die in het bezit zijn van een noodknop aangeraden om de mobiele telefoon bij de hand te houden. In het geval van nood kunnen zij dan 112 bellen.

Hoeveel mensen door de storing zijn getroffen is onbekend. Zorgverlener Envida laat weten dat zo'n 2600 cliënten in Maastricht en Heuvelland, alsmede ouderen en hulpbehoevenden, de alarmknop gebruiken wanneer zij hulp nodig hebben, bijvoorbeeld wanneer zij gevallen zijn.

Reacties (8)
14-11-2023, 11:30 door Anoniem
Vreemd dat voor een noodsysteem er zo'n slechte bewaking is dat het zo lang moet duren voordat een cyberaanval gedetecteerd is, een failover in de lucht is, of een backup geinstalleerd is.

Wellicht een hobby project wat in productie is genomen ofzo? Of het mocht niets kosten...
Ik vind het vreemd voor een systeem waar mensenlevens van afhankelijk zijn...
14-11-2023, 11:40 door Anoniem
Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.
14-11-2023, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.

Oh, je bedoelt die systemen waarmee oma niet meer naar buiten kan omdat de dekking alleen rondom de ontvanger in huis is ?

Eén van de opties waarnaar ik heb (moeten) kijken is feitelijk een mobiele telefoon met een paar knoppen (direct bellen van ingesteld nummer, of sturen van sms met (gps) locatie .

En ja -er zijn ouderen die niet verder meer komen dan de kamer en recreatieruimte, maar ook een doelgroep die nog buiten huis-zender bereik komen en voor wie een noodknop toch wel verstandig is , en daarvoor is iets op basis van het mobiele netwerk inderdaad een INNOVATIEVE VERBETERING
14-11-2023, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem: Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.

Een analoge telefoon met de huidige technieken zou ook vulnerable zijn.. "Phreaking"
14-11-2023, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.

Een analoge telefoon met de huidige technieken zou ook vulnerable zijn.. "Phreaking"

Niet eens Phreaking . Een DoS op een meldkamer nummer is gewoon simpelweg 'veel bellen' .
Het kost alleen (wat) meer geld dan een IP DoS omdat uitgaande telefoontjes betaald moeten worden .
Otoh, met een stel gehackte bedrijfs PBXen hoeft het de hacker niks te kosten om een vast nummer te flooden .
14-11-2023, 15:53 door _R0N_
Door Anoniem: Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.

Het noodknoppen systeem is niet wat veranderd is, de meldkamer is nog exact hetzelfde en de meldingen komen op dezelfde manier binnen.

De analoge lijnen zijn opgehouden te bestaan en daarom is "de vaste knop aan de muur in huis" komen te vervallen.
Aangezien de centrale nu onbereikbaar is hadden de oude analoge knoppen ook niet meer gewerkt, die kwamen ook gewoon op een computer systeem binnen waarbij de betreffende knop direct bij het abonnement toonbaar werd gemaakt.

De tijd dat er 24x7 een zuster beneden naar een muur vol lampjes zit te kijken is al een jaar of 40 voorbij.
14-11-2023, 16:14 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.

Het noodknoppen systeem is niet wat veranderd is, de meldkamer is nog exact hetzelfde en de meldingen komen op dezelfde manier binnen.

Ik ken dit systeem niet , maar komen de meldingen dan inderdaad op dezelfde manier (vaste telefoondienst van de hulpbehoevende) binnen ?

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat een overstap naar mobiele telefonie (hetzij spraak/sms, hetzij gewoon Internet ) gemaakt is .
Nu zou een dienst met eigen APN misschien best een goed idee zijn voor zoiets .

Het klopt natuurlijk dat als de 'backoffice van de meldkamer' getroffen is , het niet uitmaakt welk transport medium de meldingen over binnenkomen.


De analoge lijnen zijn opgehouden te bestaan en daarom is "de vaste knop aan de muur in huis" komen te vervallen.

Dat is de vraag - feitelijk kun je ongeveer alles wat je aan PSTN aansloot ook aansluiten op de POTS-poorten van een modem waarmee een ISP je een 'vaste telefoonlijn' levert .


Aangezien de centrale nu onbereikbaar is hadden de oude analoge knoppen ook niet meer gewerkt, die kwamen ook gewoon op een computer systeem binnen waarbij de betreffende knop direct bij het abonnement toonbaar werd gemaakt.

De tijd dat er 24x7 een zuster beneden naar een muur vol lampjes zit te kijken is al een jaar of 40 voorbij.

In een echt verpleeghuis met een zuster beneden zou men nog steeds een lokaal standalone systeem kunnen hebben, al dan niet via telefoonputjes .

Iets met een 'landelijke meldkamer' zullen min of meer zelfstandig wonende mensen zijn, waarbij een wijkverpleging gaat kijken als er op de knop gedrukt is.
14-11-2023, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem: Vreemd dat voor een noodsysteem er zo'n slechte bewaking is dat het zo lang moet duren voordat een cyberaanval gedetecteerd is, een failover in de lucht is, of een backup geinstalleerd is.

Wellicht een hobby project wat in productie is genomen ofzo? Of het mocht niets kosten...
Ik vind het vreemd voor een systeem waar mensenlevens van afhankelijk zijn...
We hebben weer een stuurlui aan wal staan, die het allemaal beter weet dan de rest.
Door Anoniem: Zo zie je maar dat niet iedere "innovatie" een verbetering is. De oude noodknop systemen die via de analoge telefoon werkten waren niet gevoelig voor een cyber aanval.
Want dan kwam het niet binnen op een software matige PABX?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.