Door Anoniem: Door Anoniem: Precies Brussel bereikt een akkoord. Het zegt niets over de wil van de Nederlandse bevolking.
Jawel hoor. De onderhandelingen gaan namelijk met de landenvertegenwoordigers. Dus ook die namens Nederland. En die zijn weer door de staat aangesteld, welke weer de instructies uitvoeren van de kamer en regering mbt dit thema. Verder is er niet zoiets als DE nederlandse bevolking. Ik persoonlijk vindt het een nuttig initiatief, maar heb me er dan ook in verdiept.
In theorie heb je een kloppende maar niet helemaal relevante uitleg waarmee je reageert op je voorganger.
Ook al kan je je in het initiatief hebben verdiept, het is ook maar de vraag of je het bredere plaatje doorhebt.
Het gaat bij de wil van het volk om meer dan alleen een initiatief en de onderhandelingen erover.
Ten eerste is jouw uitleg van jawel hoor in relatie tot de wil van de Nederlandse bevolking natuurlijk een juridische fictie.
Je mag aannemen dat waar jij op reageert langs de letterlijke uitleg als in "de algeheel geldende opvatting onder het Nederlandse volk" heen redeneert.
En nee, heel wat mensen, degenen die niet onder de kletsende klasse vallen of gaan voor verondersteld gemak, willen deze "poespas" gewoon niet. Daar ga je gemakshalve even aan voorbij.
Kom je met een juridisch/democratisch mandaat aanzetten dan zeg je eigenlijk dat het allemaal volgens de regels van bestuurlijke besluitvorming wordt gespeeld maar dat verandert nog niet de wil van het Nederlandse volk.
En als het Nederlandse volk nog meer bekend mee zouden zijn hoe het spel in gevallen gespeeld wordt dan zouden er nogal wat ook een grotere afkeer van dit soort gang van zaken krijgen.
Met die kanttekening ga ik toch even inhoudelijk op jouw argumentatie en de ontbrekende context ervan.
Van je argumentatie kan je niet zomaar zeggen dat je uitleg van het initiatief en dat onderhandelen ervan juridisch valide hoeft te zijn, ook al zijn dat niet jouw exacte woorden.
Het eIDAS is niet gewoon even een IT dienst maar treedt in het primaat van de Nederlandse Staat zelf.
Kijk je even naar de voorganger van het eIDAS, feitelijk paspoort controles, dan zie je beknopt de volgende geschiedenis:
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-het-paspoort-in-nederland Naast de netelige historie van paspoorten als "de perfecte boekhouder", er kwamen steeds meer gegevens in te staan, die macht vertrouw je niet iedereen toe als je verder de consequenties hebt doordacht.
Ook zouden elites zich meer van deze ontwikkelingen mogen aantrekken.
Ze mogelijk zeker meer onderbouwing opwerpen.
Bijvoorbeeld hoe te zorgen dat we met 15-minuten steden, de accelerated net-zero emission ondertekening door zowel Rotterdam als Amsterdam eerder dit jaar in combinatie met digital-id sowieso voorkomen dat we onverhoopt kunnen teruggaan naar het Nederlandse Napoleon of de tijd van de Duitse bezetter.
Ook al waren die bezetters met andere aard van regeren we willen in de toekomst sowieso dat scenario niet.
Dat is dan immers geen vrij verkeer van goederen, diensten en personen meer en daar is het met de EEG/EU allemaal in beginsel om te doen. En met Corona hebben we wereldwijd gezien dat zaken zeker heel anders kunnen gaan dan voor mogelijk werd gehouden. Ook al kunnen de aanleidingen van toen volledig achterhaald zijn, er zijn tal van regels in de stijgers waar millieu-gezondheid en bewegingsvrijheid onlosmakelijk verweven worden met identificatie en betaalverkeer.
Zie enerzijds de Onehealth initiatieven, anderzijds de digital id - een Nederlandse grootbank die al klanten in landen om ons heen dumpt vanwege emissie uitstoot en de regels die bedrijven vanaf 2024 al dwingen om over de uitstoot te gaan rapporteren. Het wordt al met al sowieso een aardig keurslijf dat jezelf mogen verplaatsen. Hoezo gaat dat niet nog verder worden aangetrokken? En hoe wordt dat voorkomen?
En ook, waarom het sowieso allemaal OOK puur digitaal moet terwijl de hybride combinatie fysieke middelen/hardware - digitaal inloggen ook werkzaam moet zijn. Daarover verderop meer.
Ten tweede is het de vraag of de Nederlandse Staten Generaal plus regering zichzelf tegenwoordig nog wel bij machte acht om zoiets als dit initiatief eventueel niet te implementeren of niet toe te passen.
Daardoor komen ook wel wat vragen naar voren of besluitvorming nog wel volledig geïnformeerd en zonder last plaatsvind.
Ondanks dat voorgangers van het demissionaire en opvolgende parlementen "bewust" ervoor kozen om af te zien van opt-out als fundamenteel instrumentarium in EU regels moet je verder kijken.
Denemarken zag op diverse onderdelen niet af van de opt-out.
Verder kent haast elke EU richtlijn wel tal van uitzonderingsgronden om de richtlijn hetzij niet aan te nemen of toe te passen, die dan letterlijk in de richtlijn en/of memories staan vermeld, maar ach wie leest zoiets nog helemaal door?
Job Cohen paste bijvoorbeeld zo'n uitzonderingsgrond nog destijds toe onder kabinet Rutte I, maar o o o, wat een hoon viel hem ten deel.
Letterlijk laster. Want hij wilde niet verder met zijn ambt.
Terwijl de Nederlandse parlementiers, wat Job Cohen dus ook was, bij wet zonder laster (en ruggespraak overigens ook) te werk gaan.
Het vervolg na Cohen die gewoon aan diverse EU-vereisten voldeed dat de boel moest worden teruggedraaid.
En daarna bijvoorbeeld een burgemeester Halsema die uitgeprocedeerden bleef faciliteren terwijl dat bij wet inmiddels verboden was, ook al snap ik de menselijke morele dilemma's voor bepaalde individuen er werd ook misbruik van gemaakt met bekentenissen ervan voor de camera.
Duidelijk het gevolg van die laster.
https://nl.wikipedia.org/wiki/LasterEn artikel 67 lid 3 van de grondwet over de Staten-Generaal zegt
De leden stemmen zonder last.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/En dat betreft niet alleen sec het stemmen zelf, omdat dat ook in het regelement van orde van de kamers geborgd had kunnen zijn. Nee, het gaat hier duidelijk ook om het gehele traject in de aanloop daar naar toe.
Er staat ook niet het stemmen - als in de enkele handeling - gebeurt zonder last.
Je kan ook een parallel trekken met rubbish in-rubbish out, dus als de output - het stemmen - niet met last tot stand mag komen dan geldt dat ook minstens voor de input en het tussenliggende.
En daarom zo'n dossier als hierboven beschreven al in bepaalde opzichten onrechtstatelijk. Alleen wordt dat amper besproken. Het zou door de ministers van Staat bijvoorbeeld moeten worden opgepakt, alleen roeren die zich niet.
En ook over de eIDAS houden teveel gezaghebbenden zich nu nog relatief stil.
Dat is toch wel een behoorlijk vaccuum voor iets zeer uitdijends en verrijkend iets als de eIDAS.
Oftewel, de voorstanders en ook de pushers moeten zich echt wel beter gaan uitleggen.
Als je wettelijk toch blijkt af te mogen wijken van de bon-ton EU opvatingen dan is kennelijk quasi verketteren het enige alternatief. En dan wordt het op een gegeven moment dus laster.
En er zijn overigens ook situaties geweest waarbij wetten als ze niet door memories van toelichting nog konden worden rechtgezet alsnog dmv zgn reparatiewetten of vervalwetten alsnog werden gecorrigeerd.
Maar dat vereist natuurlijk wel een alert en eerlijk handelend parlement. En zelfs dan gebeurt die correctie ook in die hoedanigheid ook niet zo maar, natuurlijk.
Tegenwoordig mogen we afgaande op tal van openbaringen door de MSM zelf echt wel kanttekeningen plaatsen of diverse zaken nog wel valide zijn aangenomen.
Hoewel zoiets als een eAIDS functioneel bruikbaar zou kunnen zijn voor bepaalde groepen en gevallen, hoeft het niet langer zondemeer juridisch valide te zijn, vanwege de diverse dwaalsporen waar volksvertegenwoordigers tegenwoordig op worden gezet. En ook gezien de bij-effecten met potentieel maatschappelijk echt verstorende effecten die een aloud principe als goed gastheerschap voor Nederland enorm lastig maken en voorzienbaar bijkomende regel-reflexen opwerpen.
Iets meer over de dwaalsporen;
Die onderhandelaars hebben sowieso een beperkt handelingskader. En daar gaat wel eens het nodige mee scheef of mis.
Onderhandelaars mogen en kunnen bijvoorbeeld Nederland niet onder vreemde mogendheden plaatsen.
Toch is dat exact wat gaande is met de onderhandelingen voor het WHO pandemie verdrag dat tussen maart 2023 en 2024 tot wasdom komt.
Onderhandelen namens de Nederlandse Staat in Brussel om het pulsvissen definitief mogelijk te maken verliepen bijvoorbeeld volledig haaks op de opdracht van de tweede kamer. De minister had de opdracht om de positieve bevindingen uit de proef-periode in te brengen in de EU-conmissie visserij vergadering en het Nederlandse standpunt in te brengen. Uit inventarisatie bleek, zo meldde een NPO achtergrond nieuwsprogramma, dat er een meerderheid voor was. Maar de minister heeft haar "snor" in een cruciale maand gedrukt. Ze zei daarna het pulsvissen kan niet. Zelfs kan niet meer dekte hierbij de lading niet. Ook dat Frankrijk de dwarsligger was dekte de lading niet. De Franse vertegenwoordiger liet voor de camera met inzage in de relevante documenten gewoon zien dat de Nederlandse Minister helemaal NIETS had ingebracht en verdedigd.
Zo'n inspanning heeft naast het strijdig met de kamer opdracht handelen van de minister ook nog eens natuurlijk niets te maken met de ministers-eed om die taak naar beste vermogens uit te voeren.
Bij de TTIP en CETA pogingen in Brussel bleken ook onderhandelaars van diverse landen zonder officieel mandaat over de overdracht van macht naar andere hoven bezig.
Er bestaat ook geen mandaat voor onderhandelaars om Nederland in gevaar te brengen, toch raakte Nederland betrokken in de Oekraïne oorlog. En vooraf werd al gevreesd voor aanvallen op Nederland als de Russen te ver geprovoceerd zouden worden. Nederlandse onderhandelaars wilden voor 2014 al een kandidaat lidmaatschap van Oekraïne. Los van of de argumenten van dat kandidaat EU-lidmaatschap in hun meritus kloppen en kip-ei discussies, ze zouden volgens de Amerikaanse Zebrynski doctrine, volgens Jens Stoltenberg, Baudet (2016) en volgens de Russen zelf met zekerheid een oorlog van Rusland veroorzaken. Inmiddels weten we via oa. Navo bronnen dat de Rotterdamse haven met zekerheid 1 van de potentiele doelwitten van de Russen is in geval van vergeldingen. Nou is Rusland weliswaar hierin in 2e instantie de actor van de gehele Oekrainse oorlog - nadat Oekraine zelf al intern oorlog voerde, de mede-instigator(en) zijn gezanten en paar ambassadeurs van mogendheden en Nederlanders als van Baalen en in 't Veld (Maidan toespraak staande naast Verhofstad met allerlei ongemandateerde beloften), de Nederlandse ambassadeur in Oekraine en die in Polen waren top 10 meest pushende actoren die Oekraïne afstuurden van een vriendelijke co-existentie met ZOWEL EU-landen als Rusland. De precieze handelingen die daar nader toe hebben geleid even daargelaten, Nederland is mede door van Baalen en ambassadeurs en jarenlange onderhandelingen en steunprogramma's achter de schermen in gevaar gekomen, maar voor gevaarzetting is geen enkele politicus of ambtenaar gemandateerd om te onderhandelen.
Onderhandelaars moeten sinds de jaren 40-50 van de vorige eeuw ook zich aan heel wat meer universele en zeer fundamentele afspraken houden die ook gelden, ongeacht welke crisis of oorlog dan ook. Bedoeld als minimale ondergrens.
Zoals de meest wereldwijd universele codes als de Nuremberg-code voor medische experimenten en onderzoek (werd wijd en breed door Nederlandse vertegenwoordigers geschonden met herhaaldelijke verlenging van de Corona regels), elk land lid van de VN erkent de soevereiniteit van elk ander VN-lid land en diens regering (maar Venezuela moest en zou mede onderhandeld vanuit de Nederlandse Antillen een schaduw-regering lees vijandige coup tegen Maduro). In Internationale werking gaan algeheel door friend&foe erkende tribunalen en hun vonnissen altijd voor verdragen, dus de behandeling van Corona verdrag is weliswaar grondwettelijk verlopen maar wel onrechtstatelijk want in strijd met internationaal recht wegens de overal erkende Neuremberg code.
Onder andere de verdragsregels voor diplomatenverkeer (oa het Weens congres en vervolgen rond 1814) en het internationale scheepvaart verkeer werden rondom de Russich-Japanse koerillenoorlog en de 1e wereldoorlog gesconden. Hierna is de internationaal geldende opvatting hersteld dat geschreven en ongeschreven statuten, verkeersregels, memoranda en vonnissen van gerechtshoven altijd opgang doen hebben en gerespecteerd moeten worden, ook tijdens conflicten en oorlogen. Om bijvoorbeeld onderhandelingen of benardere omstandigheden toch met elkaar te kunnen bespreken.
Ik merk volledigheidshalve ook maar op dat nergens in de grondwet staat dat Internationaal recht BOVEN Nederlands recht staat, hetgeen op een hiërarchie van het Internationale voor het Nederlandse zou wijzen. En BOVEN is een wezenlijk andere richting dan VOOR. Boven impliceert namelijk dat datgeen eventueel ook Internationaal juridisch is opgeworpen cq is afgesproken maar niet door Nederlandse gemandateerde is onderhandeld ook Nederlandse wet zou kunnen overrulen. Maar datgeen dat juridisch niet van kracht is is nietig volgens Nederlands recht.
Wel is het zo volgens rechtsgeleerden die naar de oorsprong van werkingssfeer van Internationaal recht inclusief verdragen hebben gekeken. In tegenstelling tot lieden van de school Donner - Tjeenk Willink, een paar Groningse lieden en protagonisten van die scholing die oneigenlijk hun eigen persoonlijke wensen of opvattingen of dwaalspoor uitleg - soms verwijzend naar studie materiaal uit eigen kring - gingen projecteren op de werkingssfeer en willen doen geloven dat er in de wet letterlijk staat dat internationale regelgeving BOVENliggend is, dat dus niet feitelijk is vastgelegd in de grondwet.
Internationale verdragen, verplichtingen en regels (die 2 worden niet expliciet in de Internationale context van de grondwet als verplichtend vermeld) kunnen wel VOOR Nederlands recht gelden.
Artikel 91 van de grondwet lid 1 zegt:
Het Koninkrijk wordt niet aan verdragen gebonden en deze worden niet opgezegd zonder voorafgaande goedkeuring van de Staten-Generaal. De wet bepaalt de gevallen waarin geen goedkeuring is vereist.
Maar dan wel dus met inachtneming dat het dus naar Nederlandse maatstafen wettelijk geldend moet zijn.
En als voorbeeld, tal van zaken die in de tweede kamer tijdens de bezetting door Duitsland in 1940-1945 zijn gaan gelden / aangenomen en door de Nederlandse politie et all werden gehandhaafd, zijn daarna zonder pennestreek overboord gekieperd. Alsof ze nooit formeel buiten werking hoefden te worden gesteld terwijl dat toen wel geldend was voor de Staten Generaal om wetten buiten werking te stellen. Het was voor iedereen toen wel evident dat die betreffende wetten niet zouden gelden.
Dat geeft aan dat aan het principe VOOR als in chronologisch voorliggend hele andere en specifieke consequenties hangen dan de uitleg/bedenksel van BOVEN en hiërarchisch of verticale werking.
Neem ik even een kort zijstapje naar de EU-censuurwetten voor social media e.d., die is in strijd met de Nederlandse grondwet.
Artikel 7 van de grondwet luidt namelijk:
Artikel 7
1 Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2 De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.
3 Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
4 De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
Verlof is wezenlijk iets anders dan
inperking. Bij voorbaat hoeft er geen toestemming te worden verkregen om iets te zeggen maar je moet wel de verantwoordelijkheid toepassen die iemand vanuit de wet is toebedeeld.
En de Nederlandse rechter gaat er ook van uit dat iets bijvoorbeeld kwetsend kan zijn maar dat het mag. Bijvoorbeeld met betrekking tot een spotprent, een debat of omdat iemand niet op alle slakken zout moet leggen. En zo geeft de rechtspraak en de wet nog meer specificaties wanneer iets kwetsend maar toelaatbaar kan zijn. En iets breed uitlegbaars als desinformatie (de koraalriffen in Australië zouden bedreigd zijn maar bleken binnen 2 jaar weer aan te groeien aan de oostzijde ervan) is niet van de categorie als bestorming van de Bastille bestorming of invasie van vreemd leger die als staatsbedreigend EN levensbedreigend voor al de inwonenden van Nederland mogen zijn.
Alleen dan zouden de bepalingen van de grondwet buiten werking kunnen zijn of ter voorkoming daarvan uitzonderingen op de grondwet kunnen worden ingevoerd. Aan die mate van chaos moet je denken als argument om uitzonderingen te mogen doorvoeren.
Zover komen zelfs de moordaanslagen op Theo van Gogh (die natuurlijk zelf wel strafbaar waren) niet eens.
Daarom wordt door EU bepalingen in de Nederlandse wet- en regelgeving voor vrijheid van meningsuiting getreden door bijvoorbeeld Twitter te dwingen te laten censureren. De Twitteraar heeft bij Nederlandse wet gewoon juridisch
verlof!
Kijk je verder naar proces in aanloop naar wet-stemmingen dan is zoiets als fractiediscipline in de naar buiten gekomen gevallen - denk Omtzigt maar ook anderen - ook echt wel iets dat meer dan schuurt met democratie en de "wil" van de Nederlandse bevolking.
Gezien de aard van besluitvorming in de tweede kamer en de last die hen ten deel valt als ze ingaan tegen hetgeen dat de EU-bon ton lijn suggereert ontstaan natuurlijk fundamentele vragen of we er echt wel vanuit kunnen gaan dat de checks-and-balances met zoiets echt helemaal kloppen.
Die wil van de Nederlandse bevolking door mandatering kan je dus echt niet makkelijk eenduidig uitleggen.
Het is een wezenlijk probleem.
Dan terugkomend op dat eIDAS.
Het is in beginsel iets dat vrij verkeer van diensten zou kunnen faciliteren.
Maar het opent enorme achterdeuren.
Frans Timmermans erkende bijvoorbeeld zijn speech kort na zijn start bij de EU zelf letterlijk dat er allemaal mensensmokkelaars zijn en moeite met vaststellen van identiteiten en opzettelijk systematische valsifcaties tot aan stelen van indentiteiten plaatsvinden kleven er tal van (bestaande) grootschalige ondermijnende moeilijkheden voor normaal statelijk functioneren aan die moderne EU identificering processen vast. Dat betrof toen in Bremen, Hamburg en Berlijn per Duits-immigratie-kantoor al vele honderden, zo berichtte men bij 3Sat en ARD. En voor hun camera zeiden de facciliteerders ervan die de mensen door de "juiste" kanalen heen loosden dat ze de biometrische paspoorten systemen ook wel zouden hacken. Die werd via liassons in Turkije naar Duitsland gefaciliteerd. (En ondertussen wil de EU ook nog Albanie en tal van andere landen met veel kwetsbaardere ambtenarij erbij hebben. Tel uit je winst)
Het was echter de bedoeling van Timmermans dat naast de ID-kaarten en paspoorten ook migranten kaarten moesten komen, ook als die incomplete / deels ongevalideerde info bevatten. Was allemaal overkomelijk volgens Timmermans, want vingerafdrukken zei hij. Terwijl destijds al diverse fraudes en hacks met vingerafdrukken bekend waren. En nog steeds plaatsvinden. Maar dat de mensen eenmaal aangekomen in hun gewenste land allerlei diensten moesten afnemen, ook al hadden ze er misschien niets te zoeken, dat moest voorrang krijgen van Timmermans.
En als je kijkt hoe vaak de immigratie en naturalisatie diensten in Nederland langdurig moeite hebben om de juiste identiteiten vast te kunnen stellen, met tal van uitbetaling van claim-boetes op de koop toenemend, dan weet je dat dat probleem van invalide identificatie van individuen nog steeds een best wel substantieel en redelijk onplanbaar gat vormt voor belasten van overheidsdiensten.
Ik weet dus helemaal niet of het per se nuttig is om dat met eIDAS te blijven faciliteren.
Van
https://europadecentraal.nl/onderwerp/digitale-overheid/digitale-samenleving/elektronische-identiteit/ begrijp ik dat het eIDAS zelf sowieso al tal van problemen oplevert EN dat de overheidsdiensten zelf moeten zorgen dat ze op het eIDAS worden aangetakt.
Bij
https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home zie je het huidige overzicht van trustees.
Voor Nederland zie je oa Notarissen. In Italië zie je een softwareleverancier met multinationals als klanten die ondertekening kan gaan faciliteren
https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/tl/IT/38Het wordt zo uiteenlopend en is ook nog eens dubbelop bij wat er al in alle EU landen is.
Kijk je in landen als Cyprus, Malta en andere voorbeelden dan is het heel wat schimmiger wat identiteit documenten betreft, aangezien je je daar gewoon kan inkopen in het staatsburgerschap als je geld meebrengt. Portugal was dat ook maar die heeft een en ander stapsgewijs wat gaan aanscherpen dacht ik.
In ieder geval is lid 16 van
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32014R0910 Het betrouwbaarheidsniveau moet de mate van vertrouwen weergeven die in een elektronisch identificatiemiddel kan worden gesteld voor het vaststellen van de identiteit van een persoon, en moet zodoende zekerheid geven dat de persoon die beweert een bepaalde identiteit te hebben ook daadwerkelijk degene is aan wie deze identiteit is toegekend
voor mij niet zo zeker. Het zegt mij bar weinig als je bedenkt dat het uit de koker van de EU komt.
Als je ziet wat de EU zelf steeds vooraf doet voorkomen dat goed in elkaar zou moeten zitten (zoals de ID-kaarten verstrekking destijds) dan blijkt het over tal van landen heen toch een behoorlijk lek stelsel te zijn.
Daarom lijkt mij lid 49 een heel belangrijk aandachtspunt:
In deze verordening moet als beginsel worden gesteld dat het rechtsgevolg van een elektronische handtekening niet moet worden ontkend op grond van het feit dat de handtekening elektronisch is of niet aan de eisen voor gekwalificeerde elektronische handtekeningen voldoet. Het nationaal recht moet echter bepalen welk rechtsgevolg elektronische handtekeningen hebben, met uitzondering van de in deze verordening vastgestelde voorschriften dat een gekwalificeerde elektronische handtekening hetzelfde rechtsgevolg dient te hebben als een handgeschreven handtekening.
Artikel 42
Om het toezicht op gekwalificeerde verleners van vertrouwensdiensten te vergemakkelijken, bijvoorbeeld wanneer een verlener zijn diensten aanbiedt op het grondgebied van een andere lidstaat en daar niet aan toezicht onderworpen is, of wanneer de computers van een verlener zich bevinden op het grondgebied van een andere lidstaat dan die waar hij gevestigd is, moet een systeem voor wederzijdse bijstand tussen de toezichtorganen in de lidstaten worden opgezet.
roept bij mij de vraag op wat de reikwijdte van "lidstaat" voor de EU is?
Die is voor de EU met de data protection act multi-intrepetabel. Zo legt de EU zelf uit dat data-servers ook buiten lidstaten mogen staan daar waar er eigenlijk in lidstaat bedoeld wordt. Zou de eIDAS data in Engeland of Israel belanden, beide niet-lidstaten, dan weet je voor 95% zeker dat die gegevens ook in het 5-eyes en schaduw systemen zit. Ongeacht of je heimelijk of echt verdachte (al dan niet terecht) bent. En ook legt de EU uit dat als het niet in een niet-lidstaat met gelijkwaardig data-regime (ook multi-interpretabel voer voor creatieve ondermijnende juristen / advocaten) staat dat het dan in uitzondering ook met een ander regime zou mogen. Staat de data-dienstverlener bijvoorbeeld in Gibraltar dan heb je niet eens de "zekerheden" van het Engelse recht of de Commonwealth omdat Gibraltar (zoals bepaalde VPN diensten bv). Gibraltar heeft een status aparte.
Kijk je naar Cyprus en Malta dan die landen zowel EU lid als lid van de Commonwealth. Dat zal welliswaar iets makkelijker zijn dan Gibraltar maar toch nog wel potentiële vragen over de achtergrond van die persoon. En als je Marrokanen niet kunt discrimineren dan toch zeker ook Cyprioten en Maltezers niet??
https://thecommonwealth.org/our-member-countriesEn hoe zit het bijvoorbeeld met een makelaar op het eiland Sint-Maarten, moet die ook de eIDAS kunnen gebruiken? Bedenk bijvoorbeeld dat er diverse louche financiële personen op Sint Maarten pas na 7 jaar spoorloos te zijn geweest door onderzoeksjournalisten konden worden gevonden.
En gaat Frankrijk Ivooriaanse burgers toelaten op eIDAS zoals ze ook een red-carpet hebben voor een Frans paspoort?
En moet een Nederlandse bank dan dergelijke individuen uit niet-EU staten kunnen weigeren, ook al hebben ze toegang tot een eIDAS?
Artikel 51 zet de deur open dat lieden die zelf niet alle gegevens op orde hebben door een ander een handtekening kunnen laten aanmaken. Een willekeurig voorbeeld, "werknemers" of "studenten" in kwetsbare posities.
Men kan als runner van een louche-bedrijf - al dan niet in Polen bijvoorbeeld, al dan niet als dekmantel - personen doorsluizen en hier een bankrekening laten aanvragen en zo semi-illegaal hier lekker de arbeidsmarkt blijven ondermijnen.
Het zou voor de ondertekenaar mogelijk moeten zijn om middelen voor het aanmaken van een gekwalificeerde elektronische handtekening toe te vertrouwen aan een derde, mits passende mechanismen en procedures worden toegepast om te waarborgen dat uitsluitend de ondertekenaar controle heeft over het gebruik van de aanmaakgegevens van zijn elektronische handtekening, en mits door gebruik te maken van dit middel de vereisten inzake gekwalificeerde elektronische handtekeningen worden nageleefd.
En eIDAS zal juist exponentieel extra werk voor PIP-risico werk bij banken kunnen op gaan leveren. Hoewel Ollongren de impact voor banken al initieel had onderschat wilde ze kijken of ze screening-groepen kon gaan ontzien.
Bank afdelingen zullen door eIDAS echter weer veel meer werk erbij krijgen om in te schatten waar mogelijke identificatie verwisseling plaats kan hebben dan was toen iemand gewoon zijn paspoort nog aan de balie gecontroleerd werd.
En een willekeurig bekende bank in Nederland heeft nu al bijvoorbeeld 2900 werknemers werken aan allen al het TOEPASSEN van allemaal regels.
Artikel 52
Het aanmaken van elektronische handtekeningen op afstand, waarbij de omgeving waarin de elektronische handtekening wordt aangemaakt, door een verlener van vertrouwensdiensten namens de ondertekenaar wordt beheerd, zal wellicht toenemen gezien de talrijke economische voordelen ervan. Om er evenwel voor te zorgen dat die elektronische handtekeningen dezelfde juridische erkenning krijgen als elektronische handtekeningen die zijn aangemaakt in een volledig door de gebruiker beheerde omgeving, dienen de verleners van diensten voor elektronische handtekeningen op afstand specifieke veiligheidsprocedures toe te passen wat betreft beheer en administratie, en gebruik te maken van betrouwbare systemen en producten, met inbegrip van beveiligde elektronische communicatiekanalen, om te waarborgen dat de omgeving waarin de elektronische handtekening wordt aangemaakt betrouwbaar is en dat uitsluitend de ondertekenaar controle heeft over het gebruik ervan. Indien een gekwalificeerde elektronische handtekening is aangemaakt door gebruik te maken van een middel voor het aanmaken van elektronische handtekeningen op afstand, dienen de in deze verordening vastgelegde vereisten voor gekwalificeerde verleners van vertrouwensdiensten van toepassing te zijn.
zegt mij dat eIDAS nog weer een extra aanleiding kan zijn voor de compliance en efficiency afdelingen van bijvoorbeeld een ABN Amro bank om de token generator te willen uitfaseren. Al was het maar om de QR code inlog methode meer gelijk te trekken met eIDAS middelen. Het moge duidelijk zijn dat een token generator met inegbouwde techniek en veel minder input mogelijkheden dan een smartphone, tablet of computer voor de lange gebruiksduur juist inherent veel betrouwbaardere inlog mogelijkheden garandeert met veel minder IT-uitrol en update vraagstukken. Oftewel, eIDAS gaat de-facto een bewezen betrouwbare en veel minder kwetsbare techniek verdringen die ook nog minder workload met zich meebrengt.
Artikel 66 zet de deur open voor mensen uit landen van buiten de EU, zeg bijvoorbeeld Wit-Rusland, Oekraïne of ander land met andere immigratie regimes. Is niet alleen maar "handig".
Het is van essentieel belang dat wordt voorzien in een juridisch kader ter facilitering van de grensoverschrijdende erkenning van bestaande nationale juridische regelingen met betrekking tot diensten voor elektronisch aangetekende bezorging. Dat kader zou voor verleners van vertrouwensdiensten in de Unie ook nieuwe afzetmogelijkheden kunnen openen voor het aanbieden van nieuwe pan-Europese diensten voor elektronisch aangetekende bezorging
Hier noemt het pan-Europese, oftewel het continent Europa en buiten de EU- of Schengen-Zone.
De facto schakelt het eIDAS het uitgeven van persoonidentificatie middelen enerzijds gelijk met het primaat dat bij de overheid ligt. Dat is juridisch al uiterst gevaarlijk. Zeker met de landen waar het nu al anders tot mee gaat. Maar het kan voor buitenstaanders ook nog eens mistiger worden wie nou de ondertekenaar van kantoor x, y of z werkelijk is. Want elkaars accounts lenen daar is geen borging tegen bestand. Zie dan nog maar eens te achterhalen wie de werkelijke bedonderaar bij een dienst echt is. Hoe haal je dan je recht nog?
Een enorme inflatie van opvragen van teveel privacy gegevens ligt bovendien op de loer. Hetzij van burgers / klanten, hetzij bij werknemers van bedrijven als notarissen en makelaars in Nederland en elders. Want het is o zo'n makkelijke dienst. Wat kan je er dan nog tegen in brengen? Je privacy bescherming? Je hebt er met omarming van de eIDAS al voor 60% mee ingestemd dat het zo'n beloop krijgt.
Is dat ook nuttig??
Komt verder nog bij dat de eIDAS een combi is met de digital wallet. Ze worden nu bijna onlosmakelijk met elkaar geïntroduceerd. En onder dat laatste komt nog meer te hangen. Bijvoorbeeld je carbon credits en je uitgaven voor eten. Besef je nu dat vers eten bij de supermarkt al snel duurder is dan een ongezonderde bak met magnetron-voedsel en je weet dat banken en verzekeraars de handen ineen gaan slaan en dat je wel gedwongen wordt om meer geld aan je eten uit te gaan geven in gevallen dat mensen dat zich eigenlijk niet kunnen of willen permitteren.
De combi zet dus de poort open dat een makelaar straks ook wil weten of ie een gezond etende klant heeft.
En zeg niet dat dat niet zal gebeuren, want ik verwijs je dan even naar de talloze scope creep gevallen waarvan eIDAS er zelf ook 1 is. En ook perfide neigingen van EU kopstukken, zoals na de Brexit doen alsof ALLE Britten met een paspoort op slag van stoot opeens niet meer te vertrouwen zijn terwijl ze dat voor de EU daarvoor zelf wel waren en opeens ALLE Britten visa moesten aanvragen om EU landen in te mogen reizen. Hoezo vrij verkeer van mensen???
En ik verwijs gemakshalve ook maar dat niemand in bijvoorbeeld 2018 je serieus had genomen als je had gezegd dat heel Nederland en ons omliggende landen wekenlang zich vrijwillig zouden opsluiten in hun eigen huis.
Oftewel, dit zet allerlei deuren open met tal van onzalige eisen en verwachtingen naar onschuldige burgers.
Had je hier allemaal al bij stil gestaan??
En ga jij pleiten om de scherpe kanten en gaten voor de implementatie eruit te halen??
Handig? Ik weet het niet hoor zeg ik maar eufemistisch.