@Annoniem 19-11-23, 13:31 uur.
Er zijn met betrekking tot de onmogelijke geheimhouding en betrouwbare verloop met digitale verkiezingen en de aanloop in zo'n verkiezingsavond op TV een paar opmerkelijke dingen op te merken die in elkaar overlopen:
1. Het is zo dat verkiezing op verkiezing steeds eerder met die TV uitzending moet worden begonnen.
2. Die uitzendingen zijn steeds meer omgebouwd tot een "bijna" spannende en overbodig vroeger startend en langer durende spelshow avond. Ondersteund met steeds meer beeldwisselingen per minuut, pogingen tot deconstructie of campagne a, b of c niet had gewerkt terwijl juist misschien door media op accenten van groei of afname in de peilingen nadrukkelijk werd bericht. Zo van Emille Roemer kan niet rekenen, maar dat het CPB tegenwoordig voor doorrekening van verkiezingsprogramm's tegenwoordig allerlei grote mogelijke macro-economische effecten van de verkiezingsprogramma's en/of te verwachten omstandigheden de komende 4 jaar gewoon buiten beschouwing laat, waarvan sommige zelfs expliciet uitgesloten, dat deert dan weer kennelijk nauwelijks bij veel van de journalisten. Want tja, meerdere journalisten kunnen zelf ook niet rekenen aldus henzelf. Dus dan maar een avondje nog verder afkraken - ophemelen voor het grote publiek maken??
En bovenal, steeds die verholen zucht tussendoor in dat programma, van waar blijven toch die uitslagen.
3. Het maken van exitpolls vereist meer dan alleen hier en daar een paar interviews afnemen buiten het stembureau.
Daar zitten hele teams achter. En, in 2014(verklaring door stembureau medewerker op de vraag hé wat doet u nu??) en daarna ook via een interview van zo'n exitpoll medewerker op de radio, merkte ik zelf dat daarvoor stembussen 's-middags al worden geopend.
Iets dat helemaal niet mag. Jarenlang antwoordden ook menig stembureau medewerker desgevraagd altijd dat ook zo gold. Niemand mag er inkijken totdat het stemmen tellen begint. Zie punt 4.
Iets als een kieswat, vanwege het limitatieve karakter van het juridisch kader waar het onder valt, staat slechts toe wat er in is vastgelegd. Niet toegestaan is wat er naar eigen intrepetatie eventueel aan verbonden zou (kunnen) zijn. Enkel datgeen dat erin of bijbehorende wetten is vastgelegd. Dus artikel Artikel N 3
Onmiddellijk na de in artikel N 2 voorgeschreven verzegelingen wordt de stembus geopend.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004627/2019-02-22/ zegt ons dat het openen van de stembussen enkel pas mag worden geopend nadat alle stembiljetten en bewijzen (Artikel N 2) in afzonderlijke pakken zijn gedaan.
Ook officieel onafhankelijke waarnemers van de verkiezingen in Nederland, waarvan sommigen genodigd, anderen ongevraagd, monitoren moeten zich - terecht naar mijn mening - aan verplichtingen doen omwille beinvloeding en vrijheid van stemmen ondanks het waarnemen zelf te kunnen borgen. Daarvan afgevaardigden van de OVSE, de OESO et cetera.
Nederlandse politici riepen ook wel eens om veroodelingen door een minister in de jaren 90 als in zeldzame gevallen een verkiezingswaarnemer in Bali of ander land ver weg van hier volgens berichten zelf werd "betrapt" op inmenging in het verkiezingsproces. En er zijn ook wel eens hoge vertegenwoordigers opgestapt als verkiezingen in Europa afwijkend verliepen maar politici er zelf niet om maalden.
Dus waarom zouden exitpolls dan dus niet evengoed in Nederland als verstorend voor de verkiezingen kunnen gelden?
We horen er nauwelijks politici nog over.
Komt nog bij dat ik tal van kiezers in Nederland halverwege de dag wel vaker denken op basis van de tussentijdse opkomst en exitpolls, dan ga ik maar op partij y stemmen want x staat toch al wat hoger dan ik dacht en partij x en y gun ik beide veel steun. Of, o ik ga niet stemmen want de opkomst is toch al lager dan vorige keer dus wat voor zin heeft het überhaupt dan nog. Dus die tussentijdse en exitpolls die beinvloeden kiesgedrag in de praktijk.
4. Het geheim van stemmen wordt in Nederland geintrepeteerd terwijl het geheim gewoon letterlijk in de grondwet staat.
Zie artikel 53, lid 2.
De verkiezingen worden gehouden bij geheime stemming.
.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2023-02-22#Hoofdstuk3En geheim is als je het in de grondwet zet net zoiets als zwanger. Een beetje zwanger bestaat niet.
En "geheim", daar wordt dus geen verdere woorden aan besteed in de grondwet.
En bepalingen in de grondwet zijn ook van dien aard zorgvuldig en weloverwogen opgesteld en bijgeschaafd dat ze boven de grilligheid van wets-toepassing, nadere invulling van uitvoeringskwesties (bv dmv ministeriele besluiten) en onduidelijkheden verheven zijn en vele jaren mee kunnen.
Verder benadrukt de Kieswet door ook nog bepalingen te hebben over stemgeheim dat het geheim wel een enorm belangrijk iets is. belang Artikel J 15 van de kieswet luidt:
Het stemlokaal is zodanig ingericht dat het stemgeheim is gewaarborgd.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004627/2019-02-22/Ook een stembiljet dat niet conform de voorschriften dubbel wordt opgevouwen wordt bij procedure van het stembureau onherroepelijk ongeldig verklaard.
Terwijl de bladen alles behalve volledig doorzichtig en zeker niet altijd ook maar enigzins leesbaar hoeft te zijn, staat 1x opgevouwen toch garant voor een ongeldig verklaarde stem.
Je uitgebrachte stem noch het stemmen zelf mag voor anderen ook maar iets van inzichtelijk zijn.
Zie ook
https://www.kiesraad.nl/adviezen-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/algemeen-stemmen/waarom-hangen-er-geen-gordijntjes-voor-het-stemhokje Ook mensen die wet bij ouder zijn dan 18 en bij wet mogen stemmen.
Toch worden hier en daar foto's en posts van zelf-uitgebrachte stemmen in praktijk toegelaten.
En zelfs mensen die mogen stemmen maar daar gezien hun gesteldheid hulp bij nodig zouden kunnen hebben om uberhaupt van hun grondrecht gebruik te kunnen maken mogen geen meekijkers hebben.
Zie
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/stemmen/kiesgerechtigdheid en
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/04/14/wetsvoorstel-voor-meer-hulp-bij-stemmen-naar-raad-van-stateKlein voorbeeld van dat intrepeteren van dat geheim, Alexander Pechtold bracht eerder zelf een foto uit van zijn stem-moment, maar dat kon dan uiteindelijk toch wel door de beugel. Ondanks dat hij een voorbeeld functie heeft, ondanks dat minister Plasterk vooraf had benadrukt dat dat delen echt niet de bedoeling was, maar wel kon.
De rechter oordeelde hierna als volgt:
Aangezien de overheid heeft aangekondigd om kiezers via posters in het stemlokaal erop te wijzen dat zij niet bekend hoeven te maken op wie zij hebben gestemd, ziet de rechter geen reden om de Staat te dwingen aanvullende maatregelen te nemen.
. Op zich niet meteen een heel overtuigend stevig standpunt, verwijzen naar posters die misschien keren erna niet meer opgehangen worden, maar wel een duidelijke wijzing van de rechter op wat de bedoeling is. Je moet niet je je stem te koop gaan lopen. Merk ik als zijnoot ook op dat dat foto's delen desgevraagd op de radio door henzelf als "vrolijk" en "feestelijk" werd beschouwd. Iets dat weer sterk aansluit bij dat framen van wat verkiezingen volgens een paar journalisten op TV zou moeten zijn. Dat in ietwat tegenstelling met wat verkiezingen in hoofdzaak volgens de organisatoren en toehoorders van verkiezingen zelf moet zijn. Namelijk heel simpel, veilig en betrouwbaar verlopen.
Dat is geen kwestie van o dat kost teveel. O het duurt anders te lang.
En nee, we krijgen hier heus geen Amerikaanse toestanden. O, heus?
Daarvoor is democratie TE kostbaar.
Er kan alleen gezien hoe de wetten voor het stemmen zijn opgezet en voortgezet met het voorgaande in het achterhoofd ook geen enkele twijfel zijn over wat het geheim bij verkiezingen nu inhoudt. Nul komma nul marge voor intrepetatie van dat begrip geheim bij en over het stemmen.
En aangezien 100% privacy bij de verkiezingen dus niet kan met een digitaal proces, laat ministers en ambtenaren nou eindelijk eens kappen met het opwerpen van dat maffe idee van digitaliseren van verkiezingprocessen.
Bij gebrek aan fatsoen onder politici en opstaan daartegen door burgers dan maar naar de serie Yes-minister te verwijzen waarin we zien hoe b.s. in politiek tot stand en hoe geheimhouding en dergelijke wordt gerrodeerd, dat wil ik hier niet doen.
Hoewel de Yes minister een behoorlijke dosis humor bevat, schijten we er naar mijn mening onszelf tegelijkertijd ermee in ons eigen gezicht door er in algemene zin met die exemplarische serie in mee te gaan.
De steeds verdergaande dynamiek rondom de hijgerige verkiezingberichtgeving uitzendingen op de dag zelf en de roep om steeds sneller uitslagen willen brengen zie ik zelf meer in het licht van de
https://ricardo-vargas.com/podcasts/what-we-can-learn-with-the-abilene-paradox/ en
https://thedecisionlab.com/reference-guide/philosophy/hanlons-razor .
De eerste in dit geval uitgelegd door een Braziliaanse Project Management expert. Hij brengt het in een passende context van projecten, een parallel voor het plan van digitaal stemmen.
De spelers van het Abilene Paradox geval hierboven zijn als het ware de wetgever, de kiesraad, de stembureau leden, de kiezers, de verkiezingwaarnemers en die worden steeds door 2 andere spelers, media en ministers (deels impliciet) wijsgemaakt dat verkiezingen anders, sneller en ook "leuk" en "toegankelijker" mogen zijn. Dat aan die 2 begrippen natuurlijk ook heel verschillende betekenis aan kan worden gegeven doet er minder toe, de verkiezingen moeten dichter bij de burger worden gebracht en het moet het feest van de democratie zijn. Dat dat feest vooral bepaalde journalisten, die er steeds minder inhoudelijks zelf nog over melden voor henzelf een quasi excuus als tijdverdrijf is geworden voor de zendtijdvulling, ook de rest opgedrongen moet worden aan de 5 spelers is an sich best een aparte projectie.
Maar, daar moeten we echt naartoe met z'n allen. Volgens de journalisten. En met digitaal stemmen wordt het "moderner" en "behapbaarder" en dus ook weer "leuk" en toegankelijker".
En het lijkt zogenaamd acceptabel allemaal voor "de meeste" mensen in Nederland.
De media, die op hun eigen reis naar Abilene aan ons opdringen en ons ermee willen sleuren, zijn tegelijk degenen die anderen hun stem ertegen wegdrukken door massaal groupthink te projecteren op enig kritisch geluid of daar zo in te knippen dat de soundbite de lading der kritiek absoluut niet meer dekt.
Zo van, iedereen is het er eigenlijk wel mee eens dat de verkiezingsavonden van vannavond te ouderwets zijn, we moeten dit soepeler en vlotter laten verlopen. Om het "leuk" en "toegankelijk" te maken. Wie er tegenin gaat die kan zogenaamd enkel tegen "leuk" en "toegankelijker" verkiezingen zijn. Dus heel wat mensen die durven hun mond niet open te doen of hebben er hun buik al behoorlijk van vol.
We moeten in dat opzicht zelf meer zorgen dat media en ministers niet langer kunnen doen alsof de kiezer die wellicht op partijen stemt die voor minister van digitale ...... dat de meerderheid ook het digitaal stemmen alsnog wilde.
Opstaan en vragen, waarom doen we dit en dat beste politici?
We moeten politici beter bekend maken en aanspreken op dingen als
https://www.betterup.com/blog/abilene-paradoxEn in andere gevallen moeten ministers en media ook maar eens meer vanuit
https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor gaan redeneren. In plaats van o, dat zijn die afgehaakten of de achterblijvers...
Want ministers en media die niet openstaan ervoor dat ze eventueel een vooropgezet plan juist mede vooruit kunnen helpen die moeten in plaats van die soms onterechte aanname dan ook maar veel meer bereid worden de gewone vragen erover te beantwoorden aan een breder publiek. En dan vanuit het collectieve geheugen.
Zoals destijds Schengen bij hoog en laag beweerd werd dat het geen fuik en aanzet tot overheveling van nationale macht zou veroorzaken. Beide zijn in de praktijk gewoon een feit/expliciet bevestigd. En menigeen wist vooraf al beter.
Zoals ook dat de EU al veel eerder was bedacht, nog voor 1953 dat was ook zogenaamd niet zo. Maar Mark Rutte meldde zelf dit jaar nog dat de EU al in 1944 was opgevat. (In Londen, in Chatham house zo vond ik later terug.)
Maar dat hautaine afdoen als simplistisch denken, weglachen en wegzetten door ministers van inhoudelijke bezwaren, als hun quasi-antwoorden / antwoorden van verweer op zijn, da's pas dom. Dan hebben ze Daniel Kahnemann over voorspellende waarde en het dramatische ontbreken van vaardigheid ervan in bepaalde beroepen bijvoorbeeld echt gemist.
En hoe stom is het om algehele lessen bewust onderbouwd en beschikbaar gesteld voor politici om NIET ter harte te nemen? Dus toch iets met digitaal stemmen te gaan doen, de lessen ervoor te negeren of er wat af te gaan afknibbelen? Zo van, dat was toen joh. Had dan toch op internetconsultatie.nl gereageerd.......
Of die lessen van Arjen Kamphuis, dat waren helemaal geen fundamentele lessen, dat was gewoon iets van die tijdsgeest joh. Dan gaan we er voor die politici wel uit van geen-kwade opzet, maar dan moeten ze echt wel beter uitleggen waarom ze de fundamentele lessen van Arjen Kamphuis in geval van digitaal stemmen missen / alsnog negeren.
En dan niet zo van, ik ben ze niet op google tegen gekomen dus sorry, u heeft achteraf toch gelijk.
Dus minder Abilene Paradox graag en meer hanlons-razor!!