Google is van plan om in januari volgend jaar te beginnen met het uitfaseren van trackingcookies in Chrome. Bij één procent van de gebruikers wereldwijd worden third-party cookies dan uitgeschakeld. De geleidelijke uitfasering onder alle gebruikers zou in het derde kwartaal van 2024 moeten beginnen. Trackingcookies worden vervangen door een andere techniek waardoor adverteerders nog steeds gericht kunnen adverteren.
Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de "Privacy Sandbox", een verzameling van technieken waarmee gepersonaliseerde reclame is te tonen.
"Ons doel met de Privacy Sandbox is het verminderen van cross-site tracking en tegelijkertijd de functionaliteit mogelijk maken waardoor online content en diensten voor iedereen gratis toegankelijk zijn", zegt Johann Hofmann van Google, die daarbij doelt op het blijven kunnen tonen van gepersonaliseerde advertenties aan Chrome-gebruikers.
"Het uitfaseren en verwijderen van third-party cookies is een uitdaging, aangezien ze belangrijke functionaliteit mogelijk maken voor inloggen, fraudebescherming, advertenties en de mogelijkheid om third-party content aan websites toe te voegen, maar tegelijkertijd maken ze ook cross-site tracking mogelijk", gaat Hofmann verder. De nieuwe trackingmethodes die Google bedacht om trackingcookies te vervangen liggen echter ook onder vuur vanwege tracking.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.