image

Google schakelt volgend jaar Manifest V2-extensies uit bij Chrome-gebruikers

maandag 20 november 2023, 09:41 door Redactie, 7 reacties

Google begint volgend jaar met het uitschakelen van Manifest V2-extensies bij Chrome-gebruikers en de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is bang dat dit gevolgen voor adblockers gaat hebben. De manier waarop extensies binnen Chrome mogen werken staat beschreven in een manifest. Google is nu bezig om ervoor te zorgen dat alle browser-extensies gebruik gaan maken van Manifest V3 en wil volgend jaar beginnen met het uitschakelen van extensies gebaseerd op Manifest V2.

Eén van de aanpassingen in Manifest V3 betreft het grotendeels uitfaseren van de webRequest API. Adblockers maken van deze API gebruik voor het onderscheppen, blokkeren, doorsturen en aanpassen van in- en uitgaand verkeer van de browser. Verschillende partijen hebben al geklaagd dat adblockers met de komst van Manifest V3 minder effectief worden. Google heeft in Manifest V3 namelijk een andere API voor adblockers bedacht met de naam declarativeNetRequest (DNR). Die zou echter de mogelijkheden van adblockers beperken door een limiet te stellen aan het aantal regels alsmede het aantal beschikbare filters en acties van een extensie.

Dit zorgde voor felle kritiek van extensie-ontwikkelaars en Google besloot daarop de uitfasering van Manifest V2-extensies tijdelijk uit te stellen en aanpassingen aan Manifest V3 door te voeren. Het is echter de vraag of deze aanpassingen voldoende zijn. Zo laat Andrey Meshkov, CTO van adblocker AdGuard, tegenover The Verge weten dat de aanpassingen ervoor moeten zorgen dat adblockers gebaseerd op Manifest V3 "bijna dezelfde" kwaliteit zouden moeten bieden als bij V2 het geval is.

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is minder hoopvol. "Dit zijn behulpzame aanpassingen, maar zijn tweaks aan een al bij ontwerp beperkt systeem", zegt Alexei Miagkov. "Het grootste probleem blijft hetzelfde: als extensies niet kunnen innoveren verliezen gebruikers en winnen trackers. We zijn nu allemaal afhankelijk van Google om de API te blijven ontwikkelen om adverteerders en trackers bij te houden."

Google begint volgend jaar juni met het uitschakelen van V2-extensies bij gebruikers die met een testversie van de browser werken. Ook zullen V2-extensies in de Chrome Web Store dan hun "Featured badge" verliezen. Chrome roept extensie-ontwikkelaars op om ervoor te zorgen dat hun extensies voor juni volgend jaar juni naar V3 zijn gemigreerd.

Reacties (7)
20-11-2023, 09:53 door Anoniem
met de komst van Manifest V3 minder effectief worden.
Eh... is dat niet het hele doel van de wijziging? Kijk even naar het verdien model.
20-11-2023, 10:20 door Reinder
Google ontkent het natuurlijk ten stelligste, en alles is uiteraard alleen maar voor de gebruiker en de veiligheid, maar iedereen weet dat de enige reden dat Google zoveel geld stopt in het ontwikkelen van Chrome om die vervolgens gratis weg te geven is dat ze controle wilden hebben over wat mensen in hun browser doen. Zulke grote beursgenoteerde bedrijven doen niets zonder dat ze denken dat het uiteindelijk onder de streep hen iets oplevert, of het nu directe omzet, invloed, gunstiger regelgeving, reclame of wat dan ook is.
20-11-2023, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem:
met de komst van Manifest V3 minder effectief worden.
Eh... is dat niet het hele doel van de wijziging? Kijk even naar het verdien model.

Dat is een andere optische illusie van big tech: Ze zullen wel de beste verdienmodellen weten ook. Dus waag het maar niet te menen wat beters te kunnen bedenken.

Dat kan echter zeker.

De eerste zwakke plek is de adverteerder. Die in de optische illusie gelooft dat een voet tussen de privedeur zetten de heilige graal van de verkoop is. Terwijl er tegelijk nog maar weinig andere manieren zijn om je product aan de man te brengen. Ga maar zoeken.

De tweede zwakke plek is geld. Waar juist op, zeg maar, de mkb sites op het web zo een deur ingetrapt kan worden. Zelf heb ik elke dag een hele flinke bak traffic, maar alles is elke maand al betaald. Vanuit de site zelf. Ik zit door mijn breek ieven point. Dus ik kan gemakkelijk gratis een bannertje of twee meedraaien. Moet wel locaal staan, wegens de privacy natuurlijk. Maar eet echt geen brood meer op het platform waar ik op draai. Ik kan dus reclame nog veel goedkoper weggeven dan big techs.

De derde zwakke plek is flexibiliteit. Die big techs hebben veel te veel tijd nodig om zich aan te passen aan nieuwe tijden. Als je daar een halve ladder onder staat kun je veel sneller schakelen. Er zijn veel betere en leukere verdienmodellen te bedenken dan waar die walvissen, oudjes en boomers nu nog mee zitten te kloothannesen.
20-11-2023, 11:02 door Anoniem
Wegsturen allemaal van een Google chrome of chromium-browser,
die niet goed meer omgaat met adblockers en extensies in het algemeen.

Andere browsers zullen wel moeten volgen op den duur.
Ook of extensie-developers hun oudere extensies nog zullen onderhouden, is maar de vraag.

Alles wat op de Alphabet waggon meerijdt, gaat dezelfde kant op.
In Silicon Valley & Forest en wereldwijd.

Meta data slurpen, tracken en data versjacheren aan de hoogste bieder
en daarnaast tevens het geliefde model van de meeste overheden van nu ondersteunen,
dat bestaat (zal bestaan) uit totaal monitoren en totale surveillance.

Denk even aan de komst van CSS in de EU en elders.

Neen , het wordt er niet beter op voor de privacy en restjes anonimiteit van de eindgebruiker.

luntrus
20-11-2023, 11:10 door Anoniem
Is natuurlijk handig als je inkomsten bestaan uit zoveel mogelijk CRAPPY advertenties te slijten en als je dan zelf een mechanisme kunt slopen wat je inkomsten veiliger stelt, is dat mooi meegenomen natuurlijk..

Een beetje als een politie agent die een bonnen quota heeft en kan zeggen "ja, maar vandaag is de maximum snelheid 2km/h..."...
20-11-2023, 11:29 door Anoniem
goed dat chrome niet de enige browser is !!!
20-11-2023, 14:07 door Anoniem
Welke browsers gaan hierin niet mee? Op Iridium werken mijn extensies nog.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.