Door Anoniem: Wauw! Waar heeft duckduckgo zoveel geld vandaan?
Ik dacht dat ze een soort non-profit waren aangezien ze geen gegevens verzamelden of heb ik het nou mis?
Ik weet niet zoveel van dat soort dingen, maar ben wel nieuwschierig hoe dat nou gaat.
Als aanvulling op de al gegeven antwoorden. Ik geloof dat het in 2019 was dat STER, dat de advertenties op de NPO-websites verzorgt, is overgestapt van advertenties richten op de interesses van bezoekers naar de advertenties richten op de inhoud van de video of webpagina. De advertentie-inkomsten
stegen.
En dat model heeft altijd al gewerkt. Voordat er internet was konden advertenties alleen maar geplaatst worden in een medium (krant, tijdschrift, televisiekanaal) waar het voor die advertentie juiste publiek kwam, of nog gerichter bij een specifieke rubriek of een specifiek onderwerp. Als dat kon — en nog steeds kan! — werken bij papieren media, waarom zou dat dan niet werken voor websites waarvoor de distributiekosten veel lager zijn dan bij gedrukte media?
Ik zie de vraag die jij stelt in allerlei varianten met enige regelmaat langskomen. Kennelijk zijn we zo gewend geraakt aan het patroon dat de advertentiemakelaars mensen profileren dat het besef dat een andere benadering ook werkt aan het verdwijnen is. Neem niet al te makkelijk aan dat wat je ziet de enige mogelijkheid is. Vraag je ook af hoe de mensheid dingen voor elkaar kreeg voordat de huidige mogelijkheden er waren, en wat eigenlijk de redenen zijn waarom iets nu niet meer zou kunnen of geen goed idee meer zou zijn.
Ik ben het argument tegengekomen dat het richten op de interesses van bezoekers beter werkt bij websites waar geen goed profiel van de inhoud voor te maken is. Mijn reactie: dan gaan die websites kennelijk helemaal nergens over. Ik denk dat de gemiddelde kwaliteit van het web aanzienlijk omhoog gaat als inhoudsloze websites minder makkelijk rendabel te maken zijn.