image

Rabobank-klant krijgt 3.000 euro schade bankhelpdeskfraude niet vergoed

dinsdag 5 december 2023, 11:38 door Redactie, 12 reacties

Een klant van de Rabobank en ING die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd krijgt de schade van drieduizend euro niet vergoed. Zijn vordering werd door het financiële klachteninstituut Kifid afgewezen, nadat eerder de Rabobank al had aangeven de schade niet te willen vergoeden. Volgens het Kifid heeft de klant grof nalatig gehandeld door onder meer de fraudeur toegang te geven tot zijn computer en telefoon.

Het slachtoffer werd eind vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als ING-medewerker en stelde dat er bitcoins van de rekening van de klant werden afgeschreven. Dit terwijl de klant helemaal geen bitcoins bezit. Vervolgens wist de oplichter het slachtoffer zover te krijgen dat die de software AnyDesk op zijn computer en telefoon installeerde. Daarmee kreeg de oplichter controle over de apparaten.

De oplichter liet het slachtoffer ook een selfie maken met daarbij zijn paspoort, alsmede een foto van een bankafschrift van zijn ING-rekening. Naast een rekening bij de Rabobank heeft het slachtoffer ook een rekening bij ING. Het slachtoffer werd zelf ook gevraagd om bepaalde handelingen te verrichten, zoals het invullen van bedragen. Vanaf de Rabo-betaalrekening van de klant werden twee transacties uitgevoerd. De eerste bedroeg een bedrag van drieduizend euro, de tweede van bijna achttienhonderd euro.

Na de eerste transactie signaleerde het detectiesysteem van Rabobank de tweede transactie als verdacht en kon deze tegenhouden. De betaalrekening werd vervolgens door de bank ook geblokkeerd. Na contact met de klant probeerde Rabobank het bedrag van de eerste transactie veilig te stellen bij de bank van de ontvanger, maar dit is niet gelukt. Vanaf de ING-rekening van de klant is ook een transactie door de oplichter uitgevoerd. ING wist deze transactie meteen te blokkeren.

De Nederlandse banken hebben een 'coulancekader' opgesteld om slachtoffers van bankhelpdeskfraude te vergoeden. Volgens het Kifid is het kader niet op de klant van toepassing. Het slachtoffer werd namelijk gebeld door iemand van ING en niet van de Rabobank. Een eventuele koppeling tussen de rekening bij de bank en de rekening bij ING maakt dit niet anders, aldus het klachteninstituut.

De klant stelde dat de fraude kon plaatsvinden door de koppeling van zijn rekening bij Rabobank met de rekening bij ING. Rabobank betwist dat er sprake van een dergelijke koppeling is. "De consument heeft niet aangetoond dat er wel sprake is van een dergelijke koppeling. Ook heeft de consument niet onderbouwd op welke wijze een dergelijke koppeling geleid zou hebben tot c.q. invloed zou hebben gehad op de fraude", zo stelt het klachteninstituut. Dat oordeelt dat de klant grof nalatig heeft gehandeld en wijst de vordering af (pdf).

Reacties (12)
05-12-2023, 12:11 door Anoniem
Het moet maar eens ophouden om vanuit de overheid en het bedrijfsleven om mensen te dwingen digitaal te worden terwijl het digibeten zijn. Ik neem het de mensen niet kealijk dat zij overdonderd worden en meewerken. Dat moeten zij ook, vanuit de overheid en het bedrijfsleven en zij leggen zich daar bij neer.
05-12-2023, 13:06 door Anoniem
Standaard artikel tegenwoordig. Klant klaagt bij kifid, kifid wijst klacht af. Verloren moeite om te biecht te gaan bij kifid die door de banken en verzekeraars wordt betaald.
05-12-2023, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem: Het moet maar eens ophouden om vanuit de overheid en het bedrijfsleven om mensen te dwingen digitaal te worden terwijl het digibeten zijn. Ik neem het de mensen niet kealijk dat zij overdonderd worden en meewerken. Dat moeten zij ook, vanuit de overheid en het bedrijfsleven en zij leggen zich daar bij neer.

Ja. Meestal loont het om gehoorzaam te zijn, want anders krijg je problemen. Soms krijg je juist problemen als je gehoorzaam bent. Dan word je ook nog "grof nalatig" betiteld terwijl je met de beste bedoelingen gewoon oliedom was.

Ik heb zelf meegemaakt in een fysieke situatie dat werd geprobeerd mij naar een plek te krijgen waar ik uit het zicht beroofd kon worden. Ik kreeg het net op tijd door en rende terug. Het heeft mij wel geleerd hoe je in een soort "tunnel" kan worden geleid waar je denkt dat je iets moet doen. Met digitale systemen is maar een heel kort tunneltje nodig en het is al gebeurd. En dan geven de banken niet thuis en het Kifid ook niet.

Het is eigenlijk grof nalatig van de banken dat ze je dwingen digitaal te gaan zonder te checken of je dat ook kan. Maar dat zullen ze nooit toegeven en het K*tfid ook niet.
05-12-2023, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: Het moet maar eens ophouden om vanuit de overheid en het bedrijfsleven om mensen te dwingen digitaal te worden terwijl het digibeten zijn. Ik neem het de mensen niet kealijk dat zij overdonderd worden en meewerken. Dat moeten zij ook, vanuit de overheid en het bedrijfsleven en zij leggen zich daar bij neer.
Dit heeft niets te maken met de digitalisering maar meer met niet handelingsbekwaam zijn, sommige mensen laten zich nu eenmaal heel makkelijk oplichten en negeren algemeen bekende informatie (zoals: zelf je bank bellen ipv random mensen aan de telefoon te geloven).

Heel irritant dat zoiets als eigen verantwoordelijkheid geen ding meer is in deze rechtse samenleving...
05-12-2023, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem: Het moet maar eens ophouden om vanuit de overheid en het bedrijfsleven om mensen te dwingen digitaal te worden terwijl het digibeten zijn. Ik neem het de mensen niet kealijk dat zij overdonderd worden en meewerken. Dat moeten zij ook, vanuit de overheid en het bedrijfsleven en zij leggen zich daar bij neer.

Klik weg, Hang Op, bel uw bank. (al vanaf 2015 een spotje op radio en TV)
Digitalisering of niet, als je nu, na jaren van voorlichtingsspotjes (gewoon op radio en TV, wat iedereen heeft) nog steeds je kop in het zand steekt, dan vraag je er ook bijna om. Je al je verbazen hoeveel mensen die, na al opgelicht te zijn, nog steeds eigenwijs in de volgende oplichtingspoging lopen.
05-12-2023, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Standaard artikel tegenwoordig. Klant klaagt bij kifid, kifid wijst klacht af. Verloren moeite om te biecht te gaan bij kifid die door de banken en verzekeraars wordt betaald.
Standard reactie ook. Kifid is volgens sommige reaguurders altijd fout.
05-12-2023, 15:26 door Anoniem
Door Anoniem: Het moet maar eens ophouden om vanuit de overheid en het bedrijfsleven om mensen te dwingen digitaal te worden terwijl het digibeten zijn. Ik neem het de mensen niet kealijk dat zij overdonderd worden en meewerken. Dat moeten zij ook, vanuit de overheid en het bedrijfsleven en zij leggen zich daar bij neer.

Oplichting komt overal voor; en heeft helemaal niets met digitaal wel of niet te maken. De menselijke psyche laat zich nou eenmaal makkelijk verleiden, en anderen weten daar prachtig gebruik van te maken.
Kijk eens naar een gemiddeld radar of kassa item: mensen worden echt niet alleen digitaal opgelicht, maar ook fysiek. Een glazenwasser of schoorsteenveger die zelf even een dode vogel in je schoorsteen dumpt. Hoppa, jij betaald wel.
Ouderen worden opgelicht door mensen die aan de deur komen voor allerlei zaken, energiecontracten of zelf iemand die voor € 600,- euro een bank laat schoonmaken die bij het zweedse woonwarenhuis € 350,- kost.

Babbeltrucs werken via de telefoon; zoals in dit geval; of face 2 face.

Maar sorry, als iemand van de ING belt en je gaat Rabobank inloggen, dan heb je toch echt wel een stuk eigen verantwoordelijkheid.
05-12-2023, 16:05 door Briolet - Bijgewerkt: 05-12-2023, 16:06
De veiligste oplossing is er voor te zorgen dat mensen zelf niet meer bij hun geld kunnen. Zoals vroeger met een spaarbankboekje waar je pas je geld kreeg als je het boekje en je paspoort aan een bankfiliaal liet zien. Maar dan worden de mensen die wel verantwoord met hun rekening omgaan het slachtoffer van de onkunde van de zwaksten.

De beste oplossing voor iedereen is een examen in te stellen. Ja mag dan alleen zelf geld overmaken via internet bankieren als je een proef van bekwaamheid afgelegd hebt. En dit examen moet periodiek herhaald worden omdat sommigen langzaam dement zullen worden.
De Amro bank heeft al diverse online examens waarvoor je moet slagen om zelf bepaalde beleggingsproducten via internetbankieren te verhandelen. Dit zou je moeten uitbreiden naar het hele internet-betaal gebeuren.

Het probleem is dat er dan ook klanten weglopen naar banken die minder veilig zijn en daar zijn banken bang voor. Zie de reacties op een artikel van vorige week op deze site waar mensen klaagden omdat de bank een mogelijke bankfraude probeerde te voorkomen.
05-12-2023, 16:20 door Briolet
Voor de toekomst zal het nog veel erger worden omdat de Nederlanders steeds dommer worden. Ik lees net het volgende verontrustende artikel:

https://www.destentor.nl/binnenland/een-op-de-drie-15-jarigen-is-niet-in-staat-om-te-begrijpen-wat-er-in-een-tekst-staat~a3eb2177/

Met lezen veel moeite
Vooral met lezen hebben Nederlandse kinderen veel moeite. In 2012 haalde 14 procent van de kinderen het basisniveau niet, inmiddels is dat gestegen naar 35 procent. Dit betekent dat een op de drie kinderen niet in staat is om te begrijpen wat er in een tekst staat en die informatie te koppelen aan iets wat ze zelf al weten. Dat is aanzienlijk hoger dan het gemiddelde in Oeso-landen.

Als je niet meer begrijpt wat er geschreven (Of gezegd) wordt, ben je nog sneller te misleiden.
05-12-2023, 16:34 door Anoniem
Er staat geschreven en gedrukt,
dat het op een dergelijke manier niet lukt.

Hoeveel jongeren weten thans niet meer wat er met een 'etmaal' wordt bedoeld?
Goede antwoord: 24 uur.

Manco's in het weten treden op als het niet meer op de smartfoon kan worden opgezocht:
https://nl.wiktionary.org/wiki/etmaal

Dan weten de stakkertjes het verder niet meer te vinden.
En krijgt straks Terminator vrij spel.
05-12-2023, 16:48 door Anoniem
Dit heeft niets te maken met de digitalisering maar meer met niet handelingsbekwaam zijn,
Wat is het verschil met wat anoniem 12:11 beweert waar ik het trouwens mee eens ben.

Klik weg, Hang Op, bel uw bank. (al vanaf 2015 een spotje op radio en TV)
Digitalisering of niet, als je nu, na jaren van voorlichtingsspotjes (gewoon op radio en TV, wat iedereen heeft) nog steeds je kop in het zand steekt, dan vraag je er ook bijna om. Je al je verbazen hoeveel mensen die, na al opgelicht te zijn, nog steeds eigenwijs in de volgende oplichtingspoging lopen.
Dit heeft te maken met hoe ze het brengen, en daarbij zijn de meeste mensen zoals ik het begrijp helemaal niet digitaal
vaardig maar dit wordt ons opgedrongen door de EU dus ze moeten het zijn.
05-12-2023, 20:07 door Anoniem
“ Het slachtoffer werd namelijk gebeld door iemand van ING en niet van de Rabobank.”

Het slachtoffer werd gebeld door een oplichter die zich voordeed als iemand van ING neem ik aan …
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.