Een klant van de Rabobank en ING die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd krijgt de schade van drieduizend euro niet vergoed. Zijn vordering werd door het financiële klachteninstituut Kifid afgewezen, nadat eerder de Rabobank al had aangeven de schade niet te willen vergoeden. Volgens het Kifid heeft de klant grof nalatig gehandeld door onder meer de fraudeur toegang te geven tot zijn computer en telefoon.
Het slachtoffer werd eind vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als ING-medewerker en stelde dat er bitcoins van de rekening van de klant werden afgeschreven. Dit terwijl de klant helemaal geen bitcoins bezit. Vervolgens wist de oplichter het slachtoffer zover te krijgen dat die de software AnyDesk op zijn computer en telefoon installeerde. Daarmee kreeg de oplichter controle over de apparaten.
De oplichter liet het slachtoffer ook een selfie maken met daarbij zijn paspoort, alsmede een foto van een bankafschrift van zijn ING-rekening. Naast een rekening bij de Rabobank heeft het slachtoffer ook een rekening bij ING. Het slachtoffer werd zelf ook gevraagd om bepaalde handelingen te verrichten, zoals het invullen van bedragen. Vanaf de Rabo-betaalrekening van de klant werden twee transacties uitgevoerd. De eerste bedroeg een bedrag van drieduizend euro, de tweede van bijna achttienhonderd euro.
Na de eerste transactie signaleerde het detectiesysteem van Rabobank de tweede transactie als verdacht en kon deze tegenhouden. De betaalrekening werd vervolgens door de bank ook geblokkeerd. Na contact met de klant probeerde Rabobank het bedrag van de eerste transactie veilig te stellen bij de bank van de ontvanger, maar dit is niet gelukt. Vanaf de ING-rekening van de klant is ook een transactie door de oplichter uitgevoerd. ING wist deze transactie meteen te blokkeren.
De Nederlandse banken hebben een 'coulancekader' opgesteld om slachtoffers van bankhelpdeskfraude te vergoeden. Volgens het Kifid is het kader niet op de klant van toepassing. Het slachtoffer werd namelijk gebeld door iemand van ING en niet van de Rabobank. Een eventuele koppeling tussen de rekening bij de bank en de rekening bij ING maakt dit niet anders, aldus het klachteninstituut.
De klant stelde dat de fraude kon plaatsvinden door de koppeling van zijn rekening bij Rabobank met de rekening bij ING. Rabobank betwist dat er sprake van een dergelijke koppeling is. "De consument heeft niet aangetoond dat er wel sprake is van een dergelijke koppeling. Ook heeft de consument niet onderbouwd op welke wijze een dergelijke koppeling geleid zou hebben tot c.q. invloed zou hebben gehad op de fraude", zo stelt het klachteninstituut. Dat oordeelt dat de klant grof nalatig heeft gehandeld en wijst de vordering af (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.