image

Cisco: Predator-spyware kan reboot van telefoon overleven

woensdag 27 december 2023, 11:38 door Redactie, 9 reacties

Eerder dit jaar adviseerde netwerkgigant Cisco nog om regelmatig de telefoon te rebooten, om zo spyware te verwijderen, maar de Predator-spyware kan een herstart van het systeem overleven, zo stelt de netwerkgigant in analyse van de spyware.

De door het bedrijf Intellexa (voorheen Cytrox) ontwikkelde Predator-spyware is vergelijkbaar met de Pegasus-spyware van NSO Group en maakt het mogelijk om slachtoffers op afstand te bespioneren. Zo is het onder andere mogelijk om de microfoon en camera in te schakelen, sms- en chatberichten te lezen, bezochte websites te monitoren en de locatie van het slachtoffer te volgen. Ook het blokkeren van inkomende gesprekken is mogelijk.

In 2021 kon de Predator-spyware, na een Androidtelefoon te hebben geïnfecteerd, een herstart niet overleven. Vorig jaar bleek dat de spyware dit wel kon. Iets wat op iOS al wel het geval was. De optie om na een reboot nog steeds toegang tot de telefoon van een slachtoffer te hebben wordt als add-on feature aangeboden. Cisco baseert zich op gelekte commerciële voorstellen. Daarin staat niet hoe de spyware die voor elkaar krijgt, en dit mechanisme is dan ook onbekend, aldus Cisco. Vooralsnog is Predator door middel van een fabrieksreset wel met zekerheid te verwijderen.

Reacties (9)
27-12-2023, 11:47 door Anoniem
Ja, inderdaad, overheden worden steeds meer malafide, ze zijn als een ziekte op uw privacy.
Zij ontwikkelen zulke tools.
Het zijn vijanden van de burger en een stel graaiers, kiezen tegenwoorden ooties die de overgrote meerderheid van de burger gewoon niet wenselijk vind. (CSS, sleepwet, EI ID, etc)
Het volk zal echt op eigen benen moeten leren staan via een eigen community, ook digitaal, anders zal ze ten prooi vallen aan deze figuranten, puppetmasters.
Ook de Nederlandse overheid is zelf ten prooi gevallen aan steekpenningen en belangenverstrengeling vanuit de EU en de USA.
We moeten een eigen maatschappij opbouwen en een mesh-gebaseerd internet opbouwen.
Privacy is een grondrecht, maar overgeden werken daar zoveel mogelijk omheen waar ze kunnen, totaal respectloos naar de bedoeling van dit recht.
27-12-2023, 12:26 door Anoniem
De echte predatoren, dat zijn de 4,5% die dit hebben uitgedacht.

De superieuren, die willen regeren over de varkens en apen.
27-12-2023, 13:00 door Anoniem
Predator door middel van een fabrieksreset wel met zekerheid te verwijderen.
Ja, daar zat ik dus ook aan te denken. Een fabrieksreset is dan nog de enige optie.
Vraag is dan weer wel hoe een herbesmetting te voorkomen.
27-12-2023, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, inderdaad, overheden worden steeds meer malafide, ze zijn als een ziekte op uw privacy.
Zij ontwikkelen zulke tools.
Het zijn vijanden van de burger en een stel graaiers, kiezen tegenwoorden ooties die de overgrote meerderheid van de burger gewoon niet wenselijk vind. (CSS, sleepwet, EI ID, etc)
Het volk zal echt op eigen benen moeten leren staan via een eigen community, ook digitaal, anders zal ze ten prooi vallen aan deze figuranten, puppetmasters.
Ook de Nederlandse overheid is zelf ten prooi gevallen aan steekpenningen en belangenverstrengeling vanuit de EU en de USA.
We moeten een eigen maatschappij opbouwen en een mesh-gebaseerd internet opbouwen.
Privacy is een grondrecht, maar overgeden werken daar zoveel mogelijk omheen waar ze kunnen, totaal respectloos naar de bedoeling van dit recht.

Gefeliciteerd, u heeft er weer eens niks van begrepen. De NSO groep is een private bedrijf, geen overheid. Google is een private bedrijf, geen overheid.
27-12-2023, 15:35 door Anoniem
Niets begrepen? Big Tech vanaf het begin mede gestart met DARPA kapitaal.
Private corporaties en overheden vormen een corpocratie.

Mussolini startte een dergelijk soort fascisme, Stalin kreeg ook steun van Amerikaans grootkapitaal.
U bent blijven steken in een uw voorgehouden beeld van de maatschappij van heden.
27-12-2023, 16:09 door Anoniem
Wat is het beste beleid om bedrijfsspionage tegen te gaan tegen dergelijke systemen?
27-12-2023, 17:21 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is het beste beleid om bedrijfsspionage tegen te gaan tegen dergelijke systemen?

Als je het hier moet vragen ben je geen bedrijf dat zich daar zorgen over moet maken.
Voor dit kaliber aanval (die tools zijn _duur_ ) moet je echt wel bijzonder zijn - er zijn wel een paar bedrijven met wat mensen die dat waarschijnlijk zijn (olieboeren vs Rusland of arabië, ASML vs China, NXP vs diversen , google+ microsoft vs de halve wereld , Amazon, ofzo) .
De mensen daar die keuzes moeten maken komen dat niet hier vragen. (en , helaas, ook niet uitleggen).

Met de natte vinger denk ik dat iPhone in lockdown mode op moment het beste is dat je als bedrijf/prosumer kunt krijgen
28-12-2023, 11:43 door Anoniem
Door Anoniem: Niets begrepen? Big Tech vanaf het begin mede gestart met DARPA kapitaal.
Private corporaties en overheden vormen een corpocratie.

Mussolini startte een dergelijk soort fascisme, Stalin kreeg ook steun van Amerikaans grootkapitaal.
U bent blijven steken in een uw voorgehouden beeld van de maatschappij van heden.

Heeft u wel een CO-sensor geplaatst?
28-12-2023, 18:55 door Anoniem
Die van Amazon zeker. Maar eerder om te kijken of er nog groen leven overblijft. Zonder het benodigde CO2 verkommert de hele planeet.

Nog op school geleerd dat mensen het omgekeerde doen van planten. Dat is nu wellicht desinfo of een conspiratie verhaal.

Ja het kan verkeren. En de massa gaat er in mee, zoals met zoveel zaken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.