Elke Facebookgebruiker wordt door duizenden bedrijven gemonitord, zo stelt de Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Reports op basis van eigen onderzoek. Voor het onderzoek deelden meer dan zevenhonderd vrijwilligers de data die Facebook over hen had verzameld en bij het techbedrijf is op te vragen. Consumer Reports ontdekte dat in totaal 187.000 bedrijven informatie over deze 700 gebruikers naar Facebook hadden gestuurd.
Elke deelnemer aan het onderzoek had gemiddeld 2230 bedrijven die data over hen naar Facebook stuurde. Bij sommige deelnemers ging het om meer dan 7000 bedrijven. De data is bijvoorbeeld afkomstig van websites die van de beruchte Meta-pixel gebruikmaken, maar het gaat ook om 'server-to-server tracking', aldus Consumer Reports. Eén bedrijf kwam in de data van 96 procent van de deelnemers voor. Het gaat om datahandelaar LiveRamp. Het zijn echter niet alleen datahandelaren die veel data over hun gebruikers met Facebook delen. Ook winkelketens Home Depot, Macy’s en Walmart komen veel voor.
De data die de Amerikaanse consumentenorganisatie aantrof is van twee soorten dataverzamelingen afkomstig: events en 'aangepaste doelgroepen'. Via aangepaste doelgroepen kunnen adverteerders klantenlijsten naar Meta uploaden en bevatten vaak identifiers zoals e-mailadressen en advertentie-ID's. Vervolgens is het mogelijk om deze personen op Facebook gerichte advertenties te tonen.
"Events" bestaan uit interactie die een gebruiker met een merk had, bijvoorbeeld buiten Facebook of in de echte wereld. Het kan dan gaan om het bezoeken van een website of fysieke winkel of het aanschaffen van een product. De websites of apps in kwestie maken dan gebruik van Meta's trackingpixel om informatie met Meta te delen, of doen dit door middel van 'server-to-server tracking', waarbij de server van het bedrijf in kwestie data over wat gebruikers hebben gedaan naar de servers van Meta stuurt.
Consumer Reports doet naar aanleiding van het onderzoek verschillende aanbevelingen. Zo zouden bedrijven moeten worden verplicht om dataminimalisatie toe te passen, waarbij ze alleen de absolute minimale hoeveelheid gegevens verzamelen om een dienst aan te kunnen bieden. Daarnaast moet Meta de kwaliteit en leesbaarheid van de data die het bedrijf voor gebruikers beschikbaar maakt verbeteren.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.