De Britse tak van pakketbezorger DPD heeft de eigen AI-chatbot na een prompt engineering-aanval door een klant offline gehaald. Het lukte de klant om de chatbot te laten vloeken en een negatief gedicht over DPD te laten genereren. De klant besloot het resultaat vervolgens te delen via X, waar het bericht al meer dan 1,8 miljoen keer is bekeken. Via prompt engineering is het mogelijk om een chatbot onbedoelde reacties te laten geven.
"We maken al een aantal jaren met succes gebruik van een AI-onderdeel in de chat", aldus DPD in een reactie tegenover de BBC. "Na een systeemupdate gisteren deed zich een fout voor. Het AI-onderdeel is meteen uitgeschakeld en wordt op dit moment geüpdatet." Volgens de klant in kwestie, die vragen had over een niet bezorgd pakket, zouden chatbots het leven van klanten moeten verbeteren, maar zijn ze vaak slecht geïmplementeerd, wat voor meer frustratie en een onpersoonlijke ervaring zorgt.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.