image

Ministerie: betaalbaarheid internet kan onder druk komen te staan

maandag 22 januari 2024, 13:15 door Redactie, 29 reacties

Om volwaardig aan de samenleving deel te kunnen nemen is toegang tot telecomdiensten noodzakelijk, maar de betaalbaarheid hiervan kan door fusies en overnames onder druk komen te staan, zo stelt het ministerie van Economische Zaken in de 'Staat van de Digitale Infrastructuur', een vandaag verschenen rapport over de digitale infrastructuur in Nederland (pdf).

Het rapport stelt dat de Nederlandse telecommarkt op dit moment goed functioneert in termen van kwaliteit en prijs. "Maar: het is belangrijk dat ook de komende jaren wordt bewaakt dat er voldoende concurrentie is en blijft. Toegang tot het internet is heel belangrijk voor burgers." Het ministerie zegt dan ook dat het bewaken van de betaalbaarheid van telecomdiensten een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst is.

"De betaalbaarheid kan namelijk onder druk komen te staan", zo voegt het ministerie toe. "Om volwaardig deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer is toegang tot telecommunicatiediensten noodzakelijk." Mochten beschikbaarheid of betaalbaarheid voor bepaalde groepen onvoldoende zijn, kan het instrument van de ‘universele dienst’ worden ingezet. Dit houdt in dat er aan een of meerdere providers verplichtingen worden opgelegd om hierin te voorzien.

De universele dienst kan ook een uiterste middel zijn als bepaalde eindgebruikers zich op plekken bevinden waar geen goede dienstverlening beschikbaar is. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om sommige huishoudens in afgelegen gebieden. "Zo kunnen ze namelijk volwaardig deelnemen aan het maatschappelijk leven. Daarom zou er specifiek moeten worden gelet op de betaalbaarheid voor minder draagkrachtige consumenten", gaat het rapport verder.

Eerder stelde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat sommige Nederlanders moeite hebben met het betalen van de maandelijkse kosten voor telecomdiensteen. De toezichthouder adviseerde een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid om op de maandelijkse kosten te besparen. Daarnaast is er door gemeenten en telecombedrijven een pilot gestart om financieel kwetsbare huishoudens van internet, een apparaat en begeleiding te voorzien.

Reacties (29)
22-01-2024, 14:28 door Anoniem
Misschien wordt het tijd voor een algeheel mesh-netwerk onder burgers zonder bemoeienis van een ISP.
Spionage, policing en censuur op het web wordt dan ook iets lastiger voor de staat.
22-01-2024, 14:46 door Anoniem
Als het een eerste levensbehoefte is, breng dan de BTW weer terug naar 6%.
22-01-2024, 14:59 door Anoniem
Nou, daar ben ik het niet mee eens...
Een gemiddelde locatie in Nederland heeft welliswaar in 70% van de gevallen de beschikking over tenminste 1 breedband voorziening, maar...

Dat betekent dat 1/3, bijna 33% dat dus NIET heeft...
En 1 breedband voorziening kan ook een 30 jaar oud pre-ziggo kabel netwerk zijn wat UPC nooit heeft geupgradet omdat het geld kost... En dat die voorziening 70 euro per maand kost (laagste ALL-IN-1) waar je geen teams meeting mee kunt houden, laat staan waarmee je een stabiele VPN sessie in de lucht mee kunt houden.
(of een xDSL verbinding naar een telefooncentrale in een ander dorp waar je net 2mbps mee haalt)...

Mijn kantoor in Roemenie heeft voor 1gbps/1gbps glasvezel (in the middle of nowhere) en met ZAKELIJKE SLA voor 30 euro een minstens 2x zo'n goedkope verbinding dan in Nederland, wat zo veel meer dichtbevolkt is en dus makkelijker te voorzien moet zijn van breedband dan een afgelegen gebied in oost-europa.

Dus nee... prijzen zijn veel te hoog in Nederland, en de kwaliteit niet gelijkwaardig.
22-01-2024, 15:37 door Anoniem
De onbetaalbaarheid is er nu al als je naar WBA netwerk van de KPN kijkt. De ACM was onlangs zwak en geen provider durfde haar tanden te laten zien en zo zijn consumenten duur uit met KPN verbinden bij andere aanbieders.

Bij Freedom betaal je 71 Euro per maand voor 500/500 Mbit/s glasvezel verbinding via de KPN. Bij de KPN betaal je voor dezelfde verbinding 52,50 en dan heb je ook nog eens de dubbele snelheid nl. 1000 Mbit/s.
22-01-2024, 15:55 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien wordt het tijd voor een algeheel mesh-netwerk onder burgers zonder bemoeienis van een ISP.
Spionage, policing en censuur op het web wordt dan ook iets lastiger voor de staat.

Even silcon valley gaan kijken.
22-01-2024, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, daar ben ik het niet mee eens...
Een gemiddelde locatie in Nederland heeft welliswaar in 70% van de gevallen de beschikking over tenminste 1 breedband voorziening, maar...

Dat betekent dat 1/3, bijna 33% dat dus NIET heeft...
En 1 breedband voorziening kan ook een 30 jaar oud pre-ziggo kabel netwerk zijn wat UPC nooit heeft geupgradet omdat het geld kost... En dat die voorziening 70 euro per maand kost (laagste ALL-IN-1) waar je geen teams meeting mee kunt houden, laat staan waarmee je een stabiele VPN sessie in de lucht mee kunt houden.
(of een xDSL verbinding naar een telefooncentrale in een ander dorp waar je net 2mbps mee haalt)...

Mijn kantoor in Roemenie heeft voor 1gbps/1gbps glasvezel (in the middle of nowhere) en met ZAKELIJKE SLA voor 30 euro een minstens 2x zo'n goedkope verbinding dan in Nederland, wat zo veel meer dichtbevolkt is en dus makkelijker te voorzien moet zijn van breedband dan een afgelegen gebied in oost-europa.

Dus nee... prijzen zijn veel te hoog in Nederland, en de kwaliteit niet gelijkwaardig.

Misschien heeft dat prijsverschil te maken met het feit dat je in Roemenie zit.
Personeel heeft veel minder salaris. Mogelijk dat in Roemenie het aanleggen van bekabeling veel
makkelijker gaat. Niet allerlei vergunningen, lange wachttijd op vergunning e.d.
Volgens mij is het zoals met huizen, lokatie lokatie lokatie. Een huis in Amsterdam kost een miljoen en hetzelfde
huis in Roemenie 40.000. (ik gooi er maar een paar getallen in, geen enkel onderzoek ernaar gedaan)
22-01-2024, 17:14 door Anoniem
Tja het is zo gek niet ze vullen alsmaar meer de zakken alle providers,ipv van de prijzen laag te houden dat het voor de meeste mensen betaalbaar blijft.
Ik snap best dat er personeel moet leven van de service van de providers,en onderhoudsmonteurs om het netwerk te onderhouden. Maar ja 2x perjaar met mogelijke prijsverhogingen komen dat gaat te ver. de prijzen moeten gewoon eens een tijd stagneren op dat gebied.
22-01-2024, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien wordt het tijd voor een algeheel mesh-netwerk onder burgers zonder bemoeienis van een ISP.
Spionage, policing en censuur op het web wordt dan ook iets lastiger voor de staat.
Vind ik een heel leuk idee.
Echter, wie gaat de infrastructuur hiervoor betalen, en hoe ga je dit verbinden met de rest van het internet?
22-01-2024, 17:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien wordt het tijd voor een algeheel mesh-netwerk onder burgers zonder bemoeienis van een ISP.
Spionage, policing en censuur op het web wordt dan ook iets lastiger voor de staat.

Even silcon valley gaan kijken.

vroeger was er zo'n netwerk... X25 op 11m band... aka packet radio... welliswaar 1200baud, maar met nieuwe technieken zou dat ook wel op te krikken moeten zijn... of een darknet of een greynet over internet heen... technieken daar te over.. heb ooit gespeeld met zerotier, en quagga op linux met bgp en ipsec tunnels met gre, later is dat sdwan met fortigates en weer later wat anders...

vroeger of later wordt je toch bestempelt als terrorist, dus kun je het beter op basis van p2p doen.. geen host server, geen controle, geen mogelijkheid om het down te brengen.
22-01-2024, 18:53 door Anoniem
Het moet niemand in Europa verbazen dat internetten veel duurder wordt. Dit is namelijk beleid van de Europese Commissie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/rijksoverheid-ondersteunt-groei-breedband

De overheid wil dat alle huishoudens in Nederland per eind 2023 een snelle internetverbinding hebben. Van tenminste 100 Megabit per seconde (Mbps). En een grote meerderheid van de huishoudens moet dan zelfs een snellere internetverbinding hebben. Van 1 Gigabit per seconde (Gbps).

Ook de Europese Unie (EU) wil dat iedereen in 2025 toegang heeft tot breedband met een snelheid van minimaal 100 Mb per seconde. Breedband is een snelle internetverbinding die het mogelijk maakt om snel en efficiënt grote hoeveelheden gegevens te verzenden en ontvangen.

Ik heb echt geen 100 Mbps of hoger nodig. Toch moet ik ervoor betalen. Net zoals het weinig nut heeft in Nederland om een auto te kopen die harder kan als 150 km/uur. Toch doen mensen dat. Een bepaald soort mensen dat kennelijk ook in onze politiek zit.
22-01-2024, 19:25 door Anoniem
"Het rapport stelt dat de Nederlandse telecommarkt op dit moment goed functioneert in termen van kwaliteit en prijs."
Incorrect. De enige glasvezelaanbieder onder de 35 euro is onlangs overgenomen. Dat was het laatste enigszins redelijk geprijsde product.
22-01-2024, 20:49 door Anoniem
Zo kunnen ze namelijk volwaardig deelnemen aan het maatschappelijk leven
Ik vraag mij af hoeveel mensen wel aan die volwaardige maatschappij mee willen doen. Een maatschappij
waar de leiders steeds meer aan gaslighting doen.
22-01-2024, 21:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien wordt het tijd voor een algeheel mesh-netwerk onder burgers zonder bemoeienis van een ISP.
Spionage, policing en censuur op het web wordt dan ook iets lastiger voor de staat.
Vind ik een heel leuk idee.
Echter, wie gaat de infrastructuur hiervoor betalen, en hoe ga je dit verbinden met de rest van het internet?
Niet de rest van het internet, mensen met hun eigen servers op een apart netwerk als alternatief op het internet.
22-01-2024, 22:06 door Anoniem
IEDEREEN zou recht moeten hebben op internet tegen een redelijke prijs, niet alleen bijstandsgerechtigden. Het lijkt of ze iedereen eerst de bijstand in willen duwen met absurde prijzen om dan voor te kunnen schrijven hoe je wel en niet mag leven.
22-01-2024, 23:09 door Anoniem
Door Anoniem: Niet de rest van het internet, mensen met hun eigen servers op een apart netwerk als alternatief op het internet.
En hoe bereik je dan security.nl of belastingdienst.nl bijvoorbeeld?
Dan heb je toch nog een lijntje naar het normale internet nodig...
23-01-2024, 07:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien wordt het tijd voor een algeheel mesh-netwerk onder burgers zonder bemoeienis van een ISP.
Spionage, policing en censuur op het web wordt dan ook iets lastiger voor de staat.
Vind ik een heel leuk idee.
Echter, wie gaat de infrastructuur hiervoor betalen, en hoe ga je dit verbinden met de rest van het internet?
Niet de rest van het internet, mensen met hun eigen servers op een apart netwerk als alternatief op het internet.

Nog meer bubbels met gelijkgestemden.
Daar zit ook echt iedereen op te wachten.
En wat als je eem diversiteit aan meningen wilt horen of lezen?
Of nog belamgrijker: feiten en informatie zelf wilt controleren en combineren?
23-01-2024, 08:27 door Anoniem
Of een internet cafe in elk dorp/stad creëeren?

Het is niet dat je elke dag internet nodig hebt.
23-01-2024, 08:50 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, daar ben ik het niet mee eens...
Een gemiddelde locatie in Nederland heeft welliswaar in 70% van de gevallen de beschikking over tenminste 1 breedband voorziening, maar...

Bron? Het laatste rapport van het CBS, en dat is al uit 2018 dus vrij oud) is dat 98% van Nederland minimaal 1 breedband oplossing heeft.
23-01-2024, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo kunnen ze namelijk volwaardig deelnemen aan het maatschappelijk leven
Ik vraag mij af hoeveel mensen wel aan die volwaardige maatschappij mee willen doen. Een maatschappij
waar de leiders steeds meer aan gaslighting doen.
ik denk dat velen aan een volwaardig, volwassen maatschappij willen mee doen. En idd dat is er een zonder gaslighting.
En dat staat los van glasvezel netten oid.
23-01-2024, 09:01 door Anoniem
Eerder stelde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat sommige Nederlanders moeite hebben met het betalen van de maandelijkse kosten voor telecomdiensteen. De toezichthouder adviseerde een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid om op de maandelijkse kosten te besparen. Daarnaast is er door gemeenten en telecombedrijven een pilot gestart om financieel kwetsbare huishoudens van internet, een apparaat en begeleiding te voorzien

Doet de ACM wel onderzoek voor fusies, of maken eerst een monopoly om er dan achter te komen dat er iets scheef loopt.
Het is misschien tijd om een paar overnames terug te draaien?

of om kpn wholesale een uniforme prijs voor iedereen te laten berekenen, zowel intern als extern.
23-01-2024, 09:36 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nou, daar ben ik het niet mee eens...
Een gemiddelde locatie in Nederland heeft welliswaar in 70% van de gevallen de beschikking over tenminste 1 breedband voorziening, maar...

Bron? Het laatste rapport van het CBS, en dat is al uit 2018 dus vrij oud) is dat 98% van Nederland minimaal 1 breedband oplossing heeft.
Daar staat dat 98% van de Nederlanders toegang heeft tot 100Mbps internet, niet dat ze het ook daadwerkelijk afnemen. Als ik het rapport lees op https://www.internetvergelijk.nl/blog/nederland-internetsnelheid/ dan neemt slechts 47% van de Nederlanders breedband internet met een snelheid van 100Mbps of meer af (wat de ambitie is).
23-01-2024, 10:58 door Anoniem
We betalen wel allemaal mee aan de infrastructuur van Big Tech.
Zij vragen enorm en u betaalt zich blauw.

Wat kost AI je aan stroom. De overheid en Big Tech wordt door ons gefinancierd. Jammer alleen dat die zich niets aan de eindgebruiker gelegen laten liggen. We zijn en blijven het product.

#laufer
23-01-2024, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, daar ben ik het niet mee eens...
Een gemiddelde locatie in Nederland heeft welliswaar in 70% van de gevallen de beschikking over tenminste 1 breedband voorziening, maar...

Dat betekent dat 1/3, bijna 33% dat dus NIET heeft...
En 1 breedband voorziening kan ook een 30 jaar oud pre-ziggo kabel netwerk zijn wat UPC nooit heeft geupgradet omdat het geld kost... En dat die voorziening 70 euro per maand kost (laagste ALL-IN-1) waar je geen teams meeting mee kunt houden, laat staan waarmee je een stabiele VPN sessie in de lucht mee kunt houden.
(of een xDSL verbinding naar een telefooncentrale in een ander dorp waar je net 2mbps mee haalt)...

Mijn kantoor in Roemenie heeft voor 1gbps/1gbps glasvezel (in the middle of nowhere) en met ZAKELIJKE SLA voor 30 euro een minstens 2x zo'n goedkope verbinding dan in Nederland, wat zo veel meer dichtbevolkt is en dus makkelijker te voorzien moet zijn van breedband dan een afgelegen gebied in oost-europa.

Dus nee... prijzen zijn veel te hoog in Nederland, en de kwaliteit niet gelijkwaardig.
Dat komt omdat de markt hier onderling is verdeeld. Bij mij in de wijk tussen KPN (adsl) en Ziggo (glasvezel). Ik wacht al 20j op glasvezel terwijl mijn achterbuurman (Ziggo) het wel heeft. Inmiddels is er glasvezel aangelegd door ODF maar kan ik het nog niet gebruiken omdat odido het alleenrecht heeft (1j weliswaar).
23-01-2024, 13:26 door Joep Lunaar
Door Anoniem: De onbetaalbaarheid is er nu al als je naar WBA netwerk van de KPN kijkt. De ACM was onlangs zwak en geen provider durfde haar tanden te laten zien en zo zijn consumenten duur uit met KPN verbinden bij andere aanbieders.

Bij Freedom betaal je 71 Euro per maand voor 500/500 Mbit/s glasvezel verbinding via de KPN. Bij de KPN betaal je voor dezelfde verbinding 52,50 en dan heb je ook nog eens de dubbele snelheid nl. 1000 Mbit/s.
En Freedom glasvezel 1 gbps via andere belichters dan KPN WBA is 49 per maand.

Kortom wat de ACM moet doen is voorkomen dat KPN alle belichters kan kopen. Vraag is dergelijke maatregelen voldoende juridisch onderbouwd kunnen worden; het evidentie volstaat veelal niet.
23-01-2024, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Niet de rest van het internet, mensen met hun eigen servers op een apart netwerk als alternatief op het internet.
En hoe bereik je dan security.nl of belastingdienst.nl bijvoorbeeld?
Dan heb je toch nog een lijntje naar het normale internet nodig...
Het zou dan inderdaad meer gaan om een geheel nieuw opgezet netwerk zonder afhankelijkheid van het "gewone" internet.
Het is niet voor iedereen, maar meer voor privacy activisten, preppers, mensen die meer controle willen over hun internet of mensen die geen internet kunnen betalen of hun privacy weer in eigen handen willen hebben en als alternatiev als het land in een soort China veranderd qua internet regelgeving. (We zijn al aardig die richting op aan het gaan)
Er zijn veel voordelen en er zijn veel nadelen.
De coverage is het grootste probleem, evenals vertraging van aflevering, maar des te meer mensen meedoen, des te beter die dekking is.
Gespecialiseerde voorgeconfigureerde mesh-hardware zou ook niet misstaan, zo kan iedereen zo'n "kastje" in huis halen en zich aansluiten op het netwerk.
Hoe meer alternatieven worden aangeboden, des te beter de mogelijkheden op de lange duur.
23-01-2024, 17:03 door Anoniem
lol, de betaalbaarheid van ongeveer alles in nederland staat momenteel onder druk.
23-01-2024, 17:11 door Joep Lunaar
Door Anoniem: Het moet niemand in Europa verbazen dat internetten veel duurder wordt. Dit is namelijk beleid van de Europese Commissie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/rijksoverheid-ondersteunt-groei-breedband

De overheid wil dat alle huishoudens in Nederland per eind 2023 een snelle internetverbinding hebben. Van tenminste 100 Megabit per seconde (Mbps). En een grote meerderheid van de huishoudens moet dan zelfs een snellere internetverbinding hebben. Van 1 Gigabit per seconde (Gbps).

Ook de Europese Unie (EU) wil dat iedereen in 2025 toegang heeft tot breedband met een snelheid van minimaal 100 Mb per seconde. Breedband is een snelle internetverbinding die het mogelijk maakt om snel en efficiënt grote hoeveelheden gegevens te verzenden en ontvangen.

Ik heb echt geen 100 Mbps of hoger nodig. Toch moet ik ervoor betalen. Net zoals het weinig nut heeft in Nederland om een auto te kopen die harder kan als 150 km/uur. Toch doen mensen dat. Een bepaald soort mensen dat kennelijk ook in onze politiek zit.
De stelling dat Internetten duurder wordt door beleid van de EU is veel te kort door de bocht en voor het tegengestelde valt ook heel wat te zeggen (consumentenbescherming zonder EU zou weinig voorstellen).

En prima dat u geen snel Internet behoeft, maar de exploitatie van glasvezel verlaagt de kosten voor de aanbieders van breedband (koperinfrastructuur vergt mee onderhoud en veel meer energie). Een "goedkopere" lagere snelheid dan wat de "normale" snelheid is op de glasvezel (AON of PON) is een "geknepen" snelheid wat de exploitant zelfs meer kost (omdat knijpen een actief proces is waarvoor een CPU op een access router stroom verbruikt).
23-01-2024, 20:45 door Anoniem
Door Joep Lunaar: En prima dat u geen snel Internet behoeft, maar de exploitatie van glasvezel verlaagt de kosten voor de aanbieders van breedband (koperinfrastructuur vergt mee onderhoud en veel meer energie). Een "goedkopere" lagere snelheid dan wat de "normale" snelheid is op de glasvezel (AON of PON) is een "geknepen" snelheid wat de exploitant zelfs meer kost (omdat knijpen een actief proces is waarvoor een CPU op een access router stroom verbruikt).

Ik weet nog dat ik lokaal voor 3 (gulden) cent per minuut naar een BBS kon bellen. Na drie kwartier werd je daar afgegooid zodat andere mensen ook konden inbellen. Tot wanhoop van mijn ouders omdat ik de lijn 's avonds bezet hield.

In 2010 betaalde ik € 29,95 voor DSL van XS4All. Nu betaal ik € 52,50 voor DSL van KPN/XS4All terwijl ik er niets meer mee kan als in 2010. Met glasvezel wordt het allemaal nog duurder. En het houdt niet op. Want daarna moeten we van 1 Gbit/s naar 4 Gbit/s. En daarna misschien naar 10 Gbit/s en moeten we allemaal nieuwe laptops kopen omdat onze Wi-Fi thuis een bottleneck wordt.

Natuurlijk komt dat door de EC. Die zitten dat allemaal aan te jagen omdat Europa moet digitaliseren. Maar goed met computers omgaan is niet de snelste CPU hebben of de zwaarste PSU in je kast stoppen. Je bent niet beter als je buurman omdat je Wi-Fi versterker krachtiger is als het signaal van de rest van de buurt.

Anoniem 18:53
25-01-2024, 18:25 door Anoniem
De overheid (m.n. de EU) staat in dienst van de grootgraaier, die zoveel mogelijk wil verdienen aan ons als product.
Veel mensen zien de werkelijkheid helaas nog niet, zo als die werkelijk is en zich aftekent.

Ze geloven nog steeds in wat hun verteld is vanaf de peuterklas.
Alhoewel er al velen wakker worden voor de info manipulatie, die hen steeds over de oren getrokken wordt.

Alles monitoren en onder surveillance plaatsen, 24 op 24 zoals onze Zuiderbuur pleegt te zeggen,
kost immens. Niet alleen aan menskracht of AI ook aan fossiele brandstoffen.

Heeft u al wel eens over de consequenties van e.e.a. nagedacht?
Dan was u toch niet zo meegaand als de kikker in het steeds heter wordende badje.
Waren de lockdowns en de bangmakerij van anderhalve meter geen eye-opener voor u?

Daarom reageren de Overlords steeds minder en gaan onverdroten voort in een zinderende haast.
Als u eenmaal een cyborg bent zonder zelfstandig denkvermogen hebben ze u waar ze u hebben willen.

luntrus
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.