De website van de US ambassade in Nederland noemt Coronalab.eu nog bovenaan het lijstje met commerciële testaanbieders.
Die pagina,
https://nl.usembassy.gov/covid19-testing/, begint (onder de header) overigens met:
Effective January 26, all airline passengers to the United States ages two years and older must provide a negative COVID-19 viral test taken within three calendar days of travel.
26 Januari, morgen dus? In de hele pagina is geen jaartal te bekennen. De link in de header verwijst zo te zien wel naar actuele info ("Level 2: exercise increased caution").
Wij mensen maken allemaal slordige fouten (ook ik, zie boven). Voor hoe meer mensen o.a. de vertrouwelijkheid en betrouwbaarheid van informatie van belang is, hoe meer "ogen" zouden moeten checken of aan de verwachtingen of eisen wordt voldaan. Bij de typische
lowest-budget-possible uitbestedingen van ICT door cowboys aan cowboys lijkt de prijs voor consumenten "competitief", maar steeds vaker krijgen zij achteraf een onverwachte extra rekening gepresenteerd.
M.i. los je dit probleem alleen maar op door concurrentievervalsing beter op te sporen
én onafhankelijke audits en pentests te verplichten
én door alsnog optredende datalekken keihard te bestraffen. Het risico voor genoemde cowboys is nu veel te klein; de ICT-cowboys zijn slechts "verwerkers" en de eindverantwoordelijken, de uitbestendende cowboys, komen veel te vaak weg met stellen dat zij "dachten" dat de gekozen ICT-cowboy wel goed werk zou leveren (notabene voor het overeengekomen lage budget).
Helaas verwacht ik geen significante verbeteringen; die zijn namelijk niet in het belang van grote commerciële partijen, die veel -maar toch aanzienlijk minder- geld kwijt zijn aan lobbyisten dan aan informatiebeveiliging. En als niet álle consumenten en/of burgers het op gaan nemen voor de uiteindelijke slachtoffers van dit systeem, door verbeteringen te
eisen, gaat er zeker niets veranderen. Zoals het nu gaat neemt het aantal grote datalekken alleen maar toe.