image

Ring laat politie VS niet langer beeldmateriaal via Neighbors-app opvragen

donderdag 25 januari 2024, 14:23 door Redactie, 10 reacties

De Amerikaanse politie kan niet langer via de Neighbors-app beeldmateriaal bij Ring-gebruikers opvragen, zo heeft de deurbelfabrikant bekendgemaakt. Jarenlang kon de politie in de VS op deze manier zonder gerechtelijk bevel camerabeelden van gebruikers opvragen, wat voor kritiek van onder andere de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF zorgde.

Via de Neighbors-app kunnen bewoners en buurten onderling beelden en waarschuwingen uitwisselen. Politiekorpsen en agenten kunnen aan de groepen van deze app worden toegevoegd. In het geval videobeelden nog niet zijn gedeeld, kunnen agenten die via een apart portaal opvragen. Agenten kunnen een bepaalde tijd en gebied opgeven. Vervolgens stuurt Ring naar iedereen binnen het gebied een e-mail met een bericht van de politie. Ring heeft deze feature nu uitgeschakeld.

In het geval van 'noodgevallen' zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen. Ook op dit proces is de EFF kritisch, omdat er volgens de burgerrechtenbeweging onvoldoende waarborgen in dit proces zijn om burgerrechten te beschermen. Zo is er geen proces voor een rechter of Ring-eigenaar om te bepalen of er echt sprake van een noodsituatie was. Volgens de Amerikaanse burgerrechtenbeweging kan dit eenvoudig tot misbruik leiden, waarbij politie het steeds vaker voor minder urgente situaties zal inzetten.

De EFF noemt de beslissing van Ring om de feature in de app uit te schakelen een overwinning, maar stelt dat de 'nadelige gevolgen' van Ring op de samenleving nog niet voorbij zijn. Daarbij wijst het naar het grote aantal deurbelcamera's die volgens de burgerrechtenbeweging een bedreiging voor burgerrechten vormen en discriminatie kunnen verergeren. "Deze aankondiging zal politie er niet van weerhouden om zonder gerechtelijk bevel Ring-beelden direct bij eigenaren op te vragen." Onlangs werd bekend dat de Nederlandse politie vaak beelden van de deurbelcamera's vordert.

Reacties (10)
25-01-2024, 14:42 door Anoniem
En wie gaat bewaken dat ze hier zich ook werkelijk aan houden?
Wie gelooft nu zo een bedrijf op zijn woord. Over paar maanden vast new headline zoals "Ring deelde ongevraagd toch gegevens met politie" mark my words. Gaan we allemaal weer geschokt reageren.
25-01-2024, 15:13 door Anoniem
zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen
Dit beschrijft heel mooi de kern van het probleem: het is materiaal VAN DE GEBRUIKERS. En iemand anders meent te moeten besluiten wie dat mag zien en wie niet.
Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.
25-01-2024, 15:47 door Anoniem
Door Anoniem:
zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen
Dit beschrijft heel mooi de kern van het probleem: het is materiaal VAN DE GEBRUIKERS. En iemand anders meent te moeten besluiten wie dat mag zien en wie niet.
Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.

Nee hoor, het zijn beelden van de bewoners én van random mensen die op straat lopen. Als je dat laatste leest besef je precies waarom het gebruik van dit soort deurbelcamera's zo'n probleem is. Al die langslopende mensen hebben geen toestemming gegeven.
25-01-2024, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem:
zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen
Dit beschrijft heel mooi de kern van het probleem: het is materiaal VAN DE GEBRUIKERS. En iemand anders meent te moeten besluiten wie dat mag zien en wie niet.
Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.

Materiaal van de gebruikers maar je geeft Ring ook alle rechten als je het deelt via Ring Neighbors. Dus misschien is het een diee niet allemaal onderdeel willen zijn van de Stasi. Net als die whatsapp buurtgroepen, genoeg nsb'ers nog in nederland.


Hierbij verleen je Ring en zijn licentiehouders een onbeperkt, onherroepelijk, gratis en royaltyvrij, eeuwigdurend, wereldwijd recht op gebruik, distributie, opslag, verwijdering, vertaling, kopiëren, wijzigen, tonen en maken van afgeleide werken van dergelijke Inhoud die je deelt via Diensten, met inbegrip van maar niet beperkt tot, de functie of toepassing Ring Neighbors, de Ring Community of via een gedeelde link, voor elk doel en in elke media-indeling
25-01-2024, 18:57 door Anoniem
Door Anoniem:
zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen
Dit beschrijft heel mooi de kern van het probleem: het is materiaal VAN DE GEBRUIKERS. En iemand anders meent te moeten besluiten wie dat mag zien en wie niet.
Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.
Ik deel uw gevoelens, ik ben het er ook niet mee eens, helaas ondertekenen mensen een contract, (term and agreements) dat toestaat dat er van alles en nogwat gedeeld mag worden met derde partijen waaronder advertentiebureuas, sleepwetten en wie er voor wil betalen.
Mensen zien "vrijwiliig" (in mijn opninie op een zeer heimelijke manier) af van hun privacy via de kleine lettertjes.
Ik zou zeggen; neem een spycam, en sla alles lokaal op in een goed verborgen raspberry, dan zijn er geen klagende buren, eisende agenten en stelende advertentiebureaus en sleepwetten. (AIVD)
Zorg wel dat de lens goed verborgen is, liefst van achter een ruit zodat niemand er bij kan.
26-01-2024, 10:18 door Anoniem
Nee, niet via de app, nu hebben ze een directe link met de centrale database.. of moeten we snowden effe vragen dit te controlleren?
26-01-2024, 11:20 door Anoniem
Door Anoniem:
zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen
Dit beschrijft heel mooi de kern van het probleem: het is materiaal VAN DE GEBRUIKERS.
Is het niet materiaal van degene die erop wordt afgebeeld? Dat is niet de gebruiker van die camera maar degene die aanbelt. Als je vindt dat de beelden van degene zijn die de camera bezit zijn ook alle beelden (en andere persoonsgegevens) die een ander over jou verzamelt niet van jou maar van die ander.

Het lastige met data is dat "dit is van mij" een lastig vol te houden is. Begrippen als eigendom en diefstal gaan over dingen die maar één iemand tegelijk kan hebben. Als ik jouw fiets jat heb jij hem niet meer, als ik je mijn fototoestel uitleen kan ik er tijdelijk zelf geen foto's mee maken, als ik geld uitgeef heb ik het zelf niet meer.

Bij data is dat anders. Als ik jou mijn adres geef dan heb ik het zelf ook nog en kan ik mijn huis gelukkig nog terugvinden ;-). Als jij dat adres aan een derde geeft heb jij het nog en heb ik het nog. Data kan op meerdere plaatsen zijn. Voor iets met andere eigenschappen zijn regels nodig die bij die andere eigenschappen passen. Daarom zijn niet de regels van eigendomsrecht van toepassing, maar aparte regels voor data, waaronder auteursrecht, portretrecht en bij ons in de EU de AVG.

Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.
Daar ben ik het mee eens.
26-01-2024, 17:52 door Anoniem
Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.
Daar ben ik het mee eens. Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.
Daar ben ik het mee eens.
Er moet toch wel een concurrent zijn die de beelden op een interne sd-card opslaat en via eigen wifi --> internet toegang verschaft om vanaf een externe locatie de opgenomen foto's/videos of live-feed te kunnen bekijken?
27-01-2024, 13:14 door Anoniem
Door Anoniem:
zal Ring nog wel zonder gerechtelijk bevel videomateriaal van gebruikers delen
Dit beschrijft heel mooi de kern van het probleem: het is materiaal VAN DE GEBRUIKERS. En iemand anders meent te moeten besluiten wie dat mag zien en wie niet.
Ring zou er helemaal niet bij moeten kunnen, laat staan kunnen besluiten wie dat wel kan.
Ik vrees dat mensen de term and agreements ondertekenen waarin ze de metadata zelf "vrijwillig" afstaan via de kleine heimelijke lettertjes. (Ook aan sleepwetten e.d, die mogen alles van "derden" afnemen. (Oa. big tech, ISPs, etc)
Een spycam met offline raspberry is een beter idee.
29-01-2024, 11:33 door Anoniem
Voor het gemak van 'overal je camerabeelden kunnen bekijken', heeft iedereen vrijwillig zijn privacy uit handen gegeven.

Als de politie dan beelden opvraagt, moet je niet een 'surprised Pikachu' gezicht trekken.
Zeker niet als je beelden al gedeeld kunnen worden via een Neighbour app.

Zodra je een soortgelijke video deurbel ophangt met cloud opslag, ben je qua privacy gewoon 'af', en mag je imho niet meer klagen als er op de een of andere manier gebruik/'misbruik' gemaakt wordt van de data.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.