Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

SANDISK APP + USB: virus, corrupt of gewoon aso-bedrijf?

27-01-2024, 15:00 door EenVraag, 13 reacties
Ik heb een tijdje terug een usb stick gebruikt van SANDISK voor mijn iphone 6s met 32GB.
2 video's opgenomen van ruim 45 minuten.
1 overgezet op de USB stick. Hiervoor een App van SANDISK gebruikt.
Het liep niet en ben 1 video kwijtgeraakt. Andere op de desktop gezet.

Maar nu het probleem, want voor gebruik van de App van Sandisk was GB gebruik rond de 12 a 16 GB.
Na verwijderen app en video's bleek de storage van de iphone eerst 28 GB later door resetten (niet wissen) is dit tot 26 GB terug gegaan.

Ik heb van alles geprobeerd voor het resetten om minder GB gebruik te hebben. Maar ik heb ook slechts 11 apps geinstalleerd op mijn iphone6s.

Ik heb hier maar 1 verklaring voor: SANDISK is corrupt. Ze willen met een foute setting de indruk wekken dat de harde schijf vol is en daardoor gaat de klant extra USB-sticks kopen.

Dit is puur een verkooptruuk.

Wat is jullie mening en kan hier wat aan gedaan worden?
Reacties (13)
27-01-2024, 15:30 door Anoniem
Voor het gebruik van een USB stick zou het nooit nodig moeten zijn om software te installeren. De software die ze (mee)leveren leunt vaak sterk op cloud dingen wat dat is $$$$$ voor de maker, simpelweg niet gebruiken dus.

Disclaimer: Geen ervaring met appel spullen
27-01-2024, 16:14 door Anoniem
De Sandisk app (ben toevallig ook een gebruiker) zet ook echt heel veel MB's in de iCloud backup. Ben bang dat het inderdaad ergens een bug is. Simpelweg weggooien loste het op.
27-01-2024, 19:21 door Anoniem
Door Anoniem: Voor het gebruik van een USB stick zou het nooit nodig moeten zijn om software te installeren.

Vreemd genoeg is de implementatie van Sandisk anders, als je hem via USB-C aansluit heb je niets nodig.
Als je hem via lightning aansluit heb je wel software nodig, die dan wel helpt het backuppen makkelijker te maken.

Had ikzelf dat geweten dat ik een lightning-USB adapter gekocht, want software is altijd weer erg tijd gebonden.
28-01-2024, 12:31 door Anoniem
Als ik je goed begrijp heb je die video's opgenomen, gepoogd ze met die Sandisk-app over te zetten naar de USB-stick, is dat niet helemaal goed gegaan, heb je Sandisk-app en video's van je iPhone verwijderd maar zie je toch dat je op je iPhone 10-14 GB minder vrije ruimte hebt dan je verwacht.

Ik heb geen verstand van iPhones, maar de volgende vragen komen bij me op:

• Heeft een iPhone misschien zoiets als een prullenbak die je moet legen voordat het echt weg is?
• Biedt een iPhone een overzicht van welke app hoeveel geheugen gebruikt? Kan je daarin die 10-14 GB terugvinden en verwijderen?

Ik heb hier maar 1 verklaring voor: SANDISK is corrupt. Ze willen met een foute setting de indruk wekken dat de harde schijf vol is en daardoor gaat de klant extra USB-sticks kopen.
Dat lijkt te suggereren dat het niet je iPhone is die vol is gelopen maar de USB-stick. Als dat zo is moet je vanaf een pc/laptop een controle op de USB-stick uit kunnen voeren en hem desnoods opnieuw formatteren.

Kan het zijn dat je die USB-stick er al uit hebt getrokken terwijl de app of iOS nog bezig was de video te schrijven? Je moet zo'n ding expliciet afkoppelen via een user-interface daarvoor (ik zie in een uitleg dat dat "eject" of "verwijder" heet in de finder) omdat je anders geen garantie hebt dat alles al is weggeschreven, zelfs als het voortgangsbalkje al aan het einde was gekomen. Afkoppelen garandeert dat alle schrijfacties netjes worden afgerond. Als je dat overslaat is de kans op dit soort ellende groot.

Je hebt het trouwens over een harde schijf, maar zowel USB-sticks als de interne opslag van smartphones zijn flashgeheugen. Een harde schijf is een groter ding met letterlijk een schijf erin van hard materiaal met magneetlagen waarop data wordt opgeslagen. Of heb je een externe harde schijf juist met USB-stick aangeduid?

Het is verder best mogelijk dat ze bij Sandisk corrupt zijn, maar doelbewust opslagapparaten vol laten lopen zodat je nieuwe koopt zou er heel snel toe leiden dat op fora en in de IT-pers moord en brand wordt geschreeuwd, hun reputatie een flinke oplawaai krijgt en mensen vooral geen Sandisk kopen maar andere merken. Het lijkt me waarschijnlijker dat je tegen een vervelende bug of crash aan bent gelopen, of zelf de USB-stick voortijdig uit het apparaat hebt getrokken.
28-01-2024, 18:22 door Tintin and Milou
Door EenVraag: Ik heb een tijdje terug een usb stick gebruikt van SANDISK voor mijn iphone 6s met 32GB.
2 video's opgenomen van ruim 45 minuten.
1 overgezet op de USB stick. Hiervoor een App van SANDISK gebruikt.
Het liep niet en ben 1 video kwijtgeraakt. Andere op de desktop gezet.

Maar nu het probleem, want voor gebruik van de App van Sandisk was GB gebruik rond de 12 a 16 GB.
Na verwijderen app en video's bleek de storage van de iphone eerst 28 GB later door resetten (niet wissen) is dit tot 26 GB terug gegaan.

Ik heb van alles geprobeerd voor het resetten om minder GB gebruik te hebben. Maar ik heb ook slechts 11 apps geinstalleerd op mijn iphone6s.

Ik heb hier maar 1 verklaring voor: SANDISK is corrupt. Ze willen met een foute setting de indruk wekken dat de harde schijf vol is en daardoor gaat de klant extra USB-sticks kopen.

Dit is puur een verkooptruuk.

Wat is jullie mening en kan hier wat aan gedaan worden?

Afgezien je post lastig te begrijpen is, en eigenlijk heb ik geen idee, wat nu exact je probleem is....
Wat ik echter denk, is dat je 32GB iPhone nu maar 26/28GB free space heeft?

Had jij misschien er al over nagedacht dat je iphone ook een OS ergens moet opslaan, en dat dit van je 32GB af gaat?

https://discussions.apple.com/thread/8057385?sortBy=best

Mocht je iets anders bedoelen, probeer dan eerst eens wat duidelijk uit te leggen, wat je nu exact doet? Zoals de opslag op welk device (iPhone of SANDisk)?
Er lukte iets niet met overzetten, maar wat dan precies niet?
Je hebt iets op de desktop gezet? Hoe dan en wat wat precies?
Hoe groot waren de filmpjes? Hoe groot was de SANDisk?
28-01-2024, 19:52 door Anoniem
Ik heb nooit problemen gehad met sandisk. Heb je usb2 of usb3 stickies? En wel lang genoeg gewacht voor het wegschrijven van de data?

Zeker filmmateriaal op usb2 zal zeer lang duren. Je software zegt "kopied" maar de buffer is pas na een periode weggeschrijven.

Je moet ALTIJD je device unmounten, ook op je telefoon!

Als je dat niet gedaan hebt is dit 100% jouw probleem, niet sandisk.

Ik heb er een stuk of 30 van dat merk, sommigen 8 jaar. Het verbaast me hoe goed die Action producten zijn over de jaren. Ik heb sommigen wel 30x volledig overschreven
29-01-2024, 11:30 door Anoniem
Dat je van een 32GB maar 26/28GB overhoud is volledig volgens verwachting.
De marketinghype met GB's wordt nog steeds gebruikt; met de afronding op 1000 tot de derde macht (Gigabytes). Het eerlijke verhaal is echter GiB (Gibibytes), met de waarde 1024 tot de derde macht.
Dat is op zich al een verschil van 7% omdat de daadwerkelijke opslag GiB gebruikt.
32GB is dan nog maar 29GiB. Trek daar nog het OS van je telefoon van af van een paar GiB en dan klinkt 26 tot 28 volledig reëel.
29-01-2024, 22:05 door Anoniem
Niet de Sandisk App gebruiken, (je weet niet wat die doet en of het veilig is) en één voor één de video's met behulp van de USB stick naar de desktop PC kopiëren. Dat zou geen probleem mogen zijn. Het is wel aan te raden om checksums (controlegetal) te gebruiken om bronbestand en doelbestand te kunnen vergelijken. Dat kan bijvoorbeeld met WinRar, er is een gratis probeerversie die heel lang te gebruiken is.
30-01-2024, 08:46 door Anoniem
Het gebruik van het woord "corrupt" gaat wel ver.
Heb je wel eens geprobeerd om een bestand van 1 byte op je disk op te slaan? Dan zal je zien dat op de disk een hele sector van 512 bytes wordt ingezet! Wat corrupt van die lui! En MS dan? Die claimen gelijk wel 4 Kbyte van je disk. En dat voor **1** byte. Dan ga je dat bestand over Ethernet versturen - komt zowaar protocoloverhead bij! Wat corrupt van TCP, IP en Ethernet en het filetransfer protocol. Ik zou ze aanklagen.

O ja en op je disk is nog ruimte voor foutcorrectie. Ook al is alles goed, je kunt niet bij de diskruimte, al is er voor betaals. Schande in het kwadraat!
30-01-2024, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem: Het gebruik van het woord "corrupt" gaat wel ver.
Heb je wel eens geprobeerd om een bestand van 1 byte op je disk op te slaan? Dan zal je zien dat op de disk een hele sector van 512 bytes wordt ingezet! Wat corrupt van die lui! En MS dan? Die claimen gelijk wel 4 Kbyte van je disk. En dat voor **1** byte. Dan ga je dat bestand over Ethernet versturen - komt zowaar protocoloverhead bij! Wat corrupt van TCP, IP en Ethernet en het filetransfer protocol. Ik zou ze aanklagen.

O ja en op je disk is nog ruimte voor foutcorrectie. Ook al is alles goed, je kunt niet bij de diskruimte, al is er voor betaals. Schande in het kwadraat!

Met sector bedoel je natuurlijk blocksize.
Een sector is nooit 512 bytes behalve de oude BIOS boot-sector ;-)
Blocksizes zitten tegenwoordig wel op 4k , 512b is iets van de jaren 90 filesystems

Het kan dat TS een foute(corrupte) sandisk heeft, waarvan de chip probeert goede cellen toe te wijzen. In dat geval krijg je bij elke format een andere disksize. Bij C-merk sticks uit China kun je zelfs voor 1 euro een Petabyte stick krijgen volgens de verkenner, ik zou er alleen niet meer dan 4gb naar schrijven :-)))


Verder zelf nooit problemen met Sandisk van de ACTION, 6 euro per stuk. Ik heb er tientallen en sommigen al 8 jaar. Nog allemaal foutloos. Recent alles vervangen door nieuw. Ik schrijf ze namelijk best vaak over met ISOs , of soms helemaal omdat ik dat leuk vind dd if=/dev/zero of=usbstick conv=sync status=progress bs=1M

Niemand die het ziet...
30-01-2024, 23:27 door Anoniem
Door EenVraag: Ik heb een tijdje terug een usb stick gebruikt van SANDISK voor mijn iphone 6s met 32GB.
2 video's opgenomen van ruim 45 minuten.
1 overgezet op de USB stick. Hiervoor een App van SANDISK gebruikt.
Het liep niet en ben 1 video kwijtgeraakt. Andere op de desktop gezet.

Maar nu het probleem, want voor gebruik van de App van Sandisk was GB gebruik rond de 12 a 16 GB.
Na verwijderen app en video's bleek de storage van de iphone eerst 28 GB later door resetten (niet wissen) is dit tot 26 GB terug gegaan.

Ik heb van alles geprobeerd voor het resetten om minder GB gebruik te hebben. Maar ik heb ook slechts 11 apps geinstalleerd op mijn iphone6s.

Ik heb hier maar 1 verklaring voor: SANDISK is corrupt. Ze willen met een foute setting de indruk wekken dat de harde schijf vol is en daardoor gaat de klant extra USB-sticks kopen.

Dit is puur een verkooptruuk.

Wat is jullie mening en kan hier wat aan gedaan worden?


Haha is dit serieus? Ga je je onkunde hier zo verkondigen.
Get a life. En betaal gewoon die 99 cent per maand whatever dan krijg je 50 of 200gb aan opslag ruimte. Of pomp het over naar google drive of dropbox. Keuze zat. En waarom de bron verwijderen zonder te checken of alles is overgezet? Zo veel red flags.
31-01-2024, 10:30 door Anoniem
Ten eerste is het belangrijk de USB stick niet voortijdig lis te koppelen, koppel deze eerst altijd in de software en wacht op de beschrijving dat deze verwijderd mag worden (kan soms lang duren na het schrijven van veel/grote bestanden) alvorens de hardware te verwijderen.
Ten tweede is Sandisk niet echt heel goed, de sticks worden vaak heel heet en zijn ze vaak erg langzaam.
Samsung is qua USB sticks stukken beter, al zou ik zelf gaan voor SSD, dat is een stuk betrouwbaarder en sneller.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.