/dev/null - Overig

Het "Post Office" schandaal in Engeland (vgl. toeslagen schandaal in Nederland)

01-02-2024, 13:15 door Anoniem, 11 reacties
Voor diegenen die het gemist hebben: in Engeland is er een schandaal waarbij beheerders van postkantoren door "The Post Office" zijn aangeklaagd, gedwongen tot aanvullen van vermeende kastekorten, en ontslagen. Hierbij werd continue volgehouden naar de aangeklaagden dat "het probleem" alleen in hun postkantoor optrad. Uiteindelijk is nu gebleken dat het administratiesysteem bugs bevatte, en is een rechtzaak door 555 gedupeerden (beheerders van postkantoren) gewonnen.
Er komt nu steeds meer informatie boven, waaronder verhalen dat de top van de Post Office wist van de problemen en op allerlei manieren heeft geprobeerd de rechtsgang te beïnvloeden. Zie bv. https://www.computerweekly.com/news/366568552/Government-dragging-it-out-by-refusing-to-share-knowledge-of-Post-Office-trial-delaying-tactic.

Een (Engelse) documantaire hierover is nu te zien op NPO Start: https://youtu.be/wHDAwWGVEj0?feature=shared
Reacties (11)
01-02-2024, 14:25 door Anoniem
Ja, heb dat meegekregen. De schuld van fouten in een IT-systeem (geleverd door Fujitsu) aan medewerkers toeschrijven. Met ontslag en boetes tot gevolg. Verwoeste levens. Jarenlang door de verantwoordelijken en hun vriendjes bij de overheid onder de pet gehouden. Pas na die documentaire kreeg het voldoende "kritische massa" om op de politieke agenda te komen.

Dit laat zien hoe diep corrupt de overheid daar is.
In Nederland is alles pico bello in orde, hier is de regering na jaren onder de pet houden netjes afgetreden en daarna doorgegaan met regeren. Nou ja, regeren...

Als "het datasysteem" zegt jij zit fout, dan zit jij fout, tenzij je het tegendeel bewijst (wat niet kan omdat jij niet in dat systeem kan en ze die data geheim houden).
01-02-2024, 14:31 door Anoniem
Ja, een heel foute zaak inderdaad.
De IT-relatie hier is dat de valse tekorten kwamen met de komst van een nieuwe procuratie/facturatie systeem.

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Post_Office_scandal

De betrokken 'sub postmasters' zijn een soort franchisers - zelfstandig ondernemers die een post kantoor (erbij) runnen, geen werknemers van de post office . Vandaar dat aansprakelijkheden voor vermeende kastekorten veel strikter lagen (business to business zakelijk) dan een werknemer die een filiaal runt , en normale werknemersbescherming niet van toepassing was.
01-02-2024, 14:37 door Anoniem
Computer Weekly noemt de serie "Mr Bates vs The Post Office". Die is, als je een NPO Plus-abonnement hebt, te zien op NPO Start:
https://npo.nl/start/serie/mr-bates-vs-the-post-office
01-02-2024, 15:18 door Anoniem
Het probleem in Engeland is groter dan hier zou zijn. In Engeland heb je het probleem dat je postcode nog kan bepalen wat voor werk jij gaat doen. Mensen willen zelfs in een schaarste niet een huis in een bepaald postcode gebied kopen omdat beneden hun stand is...

In zo'n omgeving moet je dan denken dat een indische man een postkantoortje draait.. een omgeving waar iedereen iedereen kent... En juist bij die man, daar verdwijnt elke dag wel wat geld... Misschien stuurt ie het naar india, misschien gaat het op aan alcohol, misschien heeft ie wel een....

Zo gaat dat daar... De Engelse "POST-NL" komt vervolgens als een soort van dwang-franchise gever met de stelling, het is JOUW probleem en zijn erg stellig in.. zo stellig dat je het wel gaat geloven dat JIJ als postkantoor wel fout moet zitten met je boekhouding...
Totdat je met een omzet van 100.000 per jaar ineens 70.000 moet bij lappen omdat de boekhouding niet klopt. En vechten tegen de postoffice? Als 'buitenlander' (geboren en getogen in engeland maar niet van melkunie-koeien, dan ben je nog steeds een buitenlander daar) procedureren? Voordat je de brief op je eigen postbus hebt gedaan ben je al faillliet geprocedureert door een leger advocaten.

Er zijn mensen die al 4 generaties postkantoor bedrijven en door de schuldcultuur het niet aandurven de valse beschuldigingen te weerleggen.. En zien dan maar 1 uitweg, zelfmoord. Ik weet niet hoeveel mensen gewoon zelfmoord gepleegd hebben omdat ze er niet tegen konden vechten, de buurt met de rug aangekeken werden en ze zichzelf niet meer geloofden...

En hoeveel mensen wel niet door een leger advocaten werd gezegd, 'geef nu maar toe dat je schuldig bent, dan ben je overal vanaf'.. en de mensen die dat deden waren nog slechter af ook.

Nee, Engeland heeft zijn charmes, maar dit soort wurg-bureaucratie is er niet een van.
Natuurlijk wisten de bazen van de postoffice dit... en zoals engelsen betaamt, moffel je dat onder het dikke tapijt... wat er al 150 jaar hetzelfde uit ziet. Maarja, een land wat alles 'modern' vindt wat gebouwd is na victoriaanse tijd....
01-02-2024, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem: Dit laat zien hoe diep corrupt de overheid daar is.
In Nederland is alles pico bello in orde, hier is de regering na jaren onder de pet houden netjes afgetreden en daarna doorgegaan met regeren. Nou ja, regeren...
]Door Anoniem: Ja, een heel foute zaak inderdaad.
De IT-relatie hier is dat de valse tekorten kwamen met de komst van een nieuwe procuratie/facturatie systeem.

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Post_Office_scandal

The Post Office, boek uit 1971 van Bukowski waarin hij zijn ego Chinaski noemt, anders lukte het hem niet om zijn wereldbeeld te verkopen als 'leuk'.

Fouten in het digitale facturatie systeem, al sinds 1995. Soms lijkt het dat de wens alles te willen digitaliseren voortkomt uit de mogelijkheden die digitalisering biedt, zoals deze. Dertig jaar treiteren.
01-02-2024, 17:46 door Anoniem
(..) Als "het datasysteem" zegt jij zit fout, dan zit jij fout, tenzij je het tegendeel bewijst (wat niet kan omdat jij niet in dat systeem kan en ze die data geheim houden.
Precies. En dat betekent ook dat hier een enorme bron van potentieel misbruik aanwezig is die door de eigenaren/ beheerders van deze systemen aangeboord kan worden omdat de slachtoffers geen enkele mogelijkheid hebben om hun onschuld te bewijzen.
Handig toch, zo'n datasysteem?
Bij cash transacties zie je wat er gebeurt en kun je gelijk oversteken: jij en degene met wie je de ruil pleegt. Met digitale transacties, waar dus altijd een "datasysteem" tussen zit, moet je erop vertrouwen dat de beheerders van het datasysteem de opdrachten (voor betalingen) 100% correct uitvoeren (en bijvoorbeeld niet méér afschrijven).
Tot nu toe heb ik de bank er nog niet op kunnen betrappen dat ze mijn vertrouwen niet waard is, maar kan daaruit afgeleid worden dat ze ook nooit van mijn vertrouwen misbruik zal maken? En als ze dat doet, hoe sterk sta ik dan? Ik beheer dat datasysteem niet, ik ben een eindgebruiker(tje): ik mag klikken en vinkjes zetten op en bij wat ik voorgeschoteld krijg.
01-02-2024, 19:33 door Anoniem
Zo zal dat hier ook gaan, natuurlijk....

En dan heb je van die sukkels die nu ff profiteren van het systeem en het met hun leven verdedigen.... tot de dag dat ze zelf aan de beurt zijn.,.. cq zelf op het menu staan...

Een dag waarvan zo'n figuur denkt dat er nooit gaat komen, Want: Ik ben beter/slimmer/intelligent, of Anders:.........
01-02-2024, 19:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem in Engeland is groter dan hier zou zijn. In Engeland heb je het probleem dat je postcode nog kan bepalen wat voor werk jij gaat doen. Mensen willen zelfs in een schaarste niet een huis in een bepaald postcode gebied kopen omdat beneden hun stand is...

In zo'n omgeving moet je dan denken dat een indische man een postkantoortje draait.. een omgeving waar iedereen iedereen kent... En juist bij die man, daar verdwijnt elke dag wel wat geld... Misschien stuurt ie het naar india, misschien gaat het op aan alcohol, misschien heeft ie wel een....

Zo gaat dat daar... De Engelse "POST-NL" komt vervolgens als een soort van dwang-franchise gever met de stelling, het is JOUW probleem en zijn erg stellig in.. zo stellig dat je het wel gaat geloven dat JIJ als postkantoor wel fout moet zitten met je boekhouding...
Totdat je met een omzet van 100.000 per jaar ineens 70.000 moet bij lappen omdat de boekhouding niet klopt. En vechten tegen de postoffice? Als 'buitenlander' (geboren en getogen in engeland maar niet van melkunie-koeien, dan ben je nog steeds een buitenlander daar) procedureren? Voordat je de brief op je eigen postbus hebt gedaan ben je al faillliet geprocedureert door een leger advocaten.

Er zijn mensen die al 4 generaties postkantoor bedrijven en door de schuldcultuur het niet aandurven de valse beschuldigingen te weerleggen.. En zien dan maar 1 uitweg, zelfmoord. Ik weet niet hoeveel mensen gewoon zelfmoord gepleegd hebben omdat ze er niet tegen konden vechten, de buurt met de rug aangekeken werden en ze zichzelf niet meer geloofden...

En hoeveel mensen wel niet door een leger advocaten werd gezegd, 'geef nu maar toe dat je schuldig bent, dan ben je overal vanaf'.. en de mensen die dat deden waren nog slechter af ook.

Nee, Engeland heeft zijn charmes, maar dit soort wurg-bureaucratie is er niet een van.
Natuurlijk wisten de bazen van de postoffice dit... en zoals engelsen betaamt, moffel je dat onder het dikke tapijt... wat er al 150 jaar hetzelfde uit ziet. Maarja, een land wat alles 'modern' vindt wat gebouwd is na victoriaanse tijd....

Nou nou zeg...

Zelfmoord is nooit geen optie, nexxxxt. Of heb je nog meer van die vreemde suggesties , beetje overdreven dramatisch, voor anderen (maar niet voor jezelf zeker?)

Dusch....... die post office schandaal dat heb je in Nederland misschien in andere vormen.... dit krijg je als systemen mensen gaan vervangen, en mensen gaan vangen. Mij zullen ze nooit hebben want ik ben de techniek de baas, niet andersom.
De meesten laten zich sturen door vanalles, en dan achteraf piepelen.. maar het was zo fijn zeg, alles smart in huis te halen!
Maar dat is een zijdraadje..

De leuksten zijn diegenen die het systeem op handen dragen, er van profiteren, er deel van uit maken, tot de dag dat ze zelf op het menu staan en "computer says nyet"
02-02-2024, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het probleem in Engeland is groter dan hier zou zijn. In Engeland heb je het probleem dat je postcode nog kan bepalen wat voor werk jij gaat doen. Mensen willen zelfs in een schaarste niet een huis in een bepaald postcode gebied kopen omdat beneden hun stand is...

In zo'n omgeving moet je dan denken dat een indische man een postkantoortje draait.. een omgeving waar iedereen iedereen kent... En juist bij die man, daar verdwijnt elke dag wel wat geld... Misschien stuurt ie het naar india, misschien gaat het op aan alcohol, misschien heeft ie wel een....

Zo gaat dat daar... De Engelse "POST-NL" komt vervolgens als een soort van dwang-franchise gever met de stelling, het is JOUW probleem en zijn erg stellig in.. zo stellig dat je het wel gaat geloven dat JIJ als postkantoor wel fout moet zitten met je boekhouding...
Totdat je met een omzet van 100.000 per jaar ineens 70.000 moet bij lappen omdat de boekhouding niet klopt. En vechten tegen de postoffice? Als 'buitenlander' (geboren en getogen in engeland maar niet van melkunie-koeien, dan ben je nog steeds een buitenlander daar) procedureren? Voordat je de brief op je eigen postbus hebt gedaan ben je al faillliet geprocedureert door een leger advocaten.

Er zijn mensen die al 4 generaties postkantoor bedrijven en door de schuldcultuur het niet aandurven de valse beschuldigingen te weerleggen.. En zien dan maar 1 uitweg, zelfmoord. Ik weet niet hoeveel mensen gewoon zelfmoord gepleegd hebben omdat ze er niet tegen konden vechten, de buurt met de rug aangekeken werden en ze zichzelf niet meer geloofden...

En hoeveel mensen wel niet door een leger advocaten werd gezegd, 'geef nu maar toe dat je schuldig bent, dan ben je overal vanaf'.. en de mensen die dat deden waren nog slechter af ook.

Nee, Engeland heeft zijn charmes, maar dit soort wurg-bureaucratie is er niet een van.
Natuurlijk wisten de bazen van de postoffice dit... en zoals engelsen betaamt, moffel je dat onder het dikke tapijt... wat er al 150 jaar hetzelfde uit ziet. Maarja, een land wat alles 'modern' vindt wat gebouwd is na victoriaanse tijd....

Nou nou zeg...

Zelfmoord is nooit geen optie, nexxxxt. Of heb je nog meer van die vreemde suggesties , beetje overdreven dramatisch, voor anderen (maar niet voor jezelf zeker?)

het is geen suggestie , maar een bevinding dat sommige slachtoffers van dit schandaal zelfmoord pleegden.

Maar je klinkt nogal als een oogklepperige technerd die denkt dat ie het wel voor elkaar heeft.

Roep maar even opnieuw als je bijna failliet bent , kindjes uit huis geplaatst en verdacht en veroordeeld voor misdrijf , ofzo.



Dusch....... die post office schandaal dat heb je in Nederland misschien in andere vormen.... dit krijg je als systemen mensen gaan vervangen, en mensen gaan vangen. Mij zullen ze nooit hebben want ik ben de techniek de baas, niet andersom.
De meesten laten zich sturen door vanalles, en dan achteraf piepelen.. maar het was zo fijn zeg, alles smart in huis te halen!
Maar dat is een zijdraadje..

Precies, alsof aansprakelijkheid krijgen voor het grootste deel van je inkomen - en veroordeeld worden voor financiele fraude te vergelijken is met een app om je verlichting aan te doen.
Die koelkast app kun je buiten huis laten.
De financiele systemen van je opdrachtgever en andere instanties is andere koek.


vertel eens, hoeveel baas ben jij over het salarissysteem van je werkgever ?
En het geld van je bank ?
En de opinie van de fiscus omtrent je bezit en toeslahen ?

Ook jou kunnen ze prima hebben , als de druk groot genoeg wordt.


De leuksten zijn diegenen die het systeem op handen dragen, er van profiteren, er deel van uit maken, tot de dag dat ze zelf op het menu staan en "computer says nyet"

Op ander vlak , de 'power players' op het mediaparkt weten er nu even alles van.
Ik betrap mezelf wel op leedvermaak daaromtrent moet ik zeggen .
03-02-2024, 07:56 door Anoniem
Door Anoniem: Zelfmoord is nooit geen optie,
"Nooit geen" is een dubbele ontkenning en eigenlijk schrijf je dat zelfmoord altijd wel een optie is, maar dat zal je wel niet bedoelen ;-)

nexxxxt.
In plaats van het onderwerp meteen terzijde te schuiven zou je je eens moeten afvragen hoe het komt dat er mensen zijn die toch wél zelfmoord plegen. Die mensen zitten kennelijk in een situatie die ondragelijk voor ze is zonder dat ze nog perspectief zien om er weer uit te raken. Als je een machtig overheidsapparaat tegenover je hebt dat je beschuldigt, meer geld van je eist dan je kan opbrengen en nog gelijk krijgt van de rechter ook, terwijl je dorp en je hele sociale netwerk gaan denken dat er wel echt iets aan de hand moet zijn kan dat het resultaat zijn.

Misschien zie je dat als zwakte en vind je dat die mensen maar sterker moeten zijn. Dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen is zo "sterk", en niemand (ook jij niet) kan op bevel opeens iets heel anders zijn dan die eigenlijk is.

En niemand pleegt makkelijk zelfmoord. Je vindt het misschien gek klinken, maar het vergt ongelofelijk veel moed om sterker te zijn dan je eigen aangeboren overlevingsdrang. Iemands situatie moet echt ernstig ondragelijk en uitzichtloos zijn wil die die moed opbrengen. Onderschat dat niet.
03-02-2024, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem:
(..) Als "het datasysteem" zegt jij zit fout, dan zit jij fout, tenzij je het tegendeel bewijst (wat niet kan omdat jij niet in dat systeem kan en ze die data geheim houden.
Precies. En dat betekent ook dat hier een enorme bron van potentieel misbruik aanwezig is die door de eigenaren/ beheerders van deze systemen aangeboord kan worden omdat de slachtoffers geen enkele mogelijkheid hebben om hun onschuld te bewijzen.
Handig toch, zo'n datasysteem?
Bij cash transacties zie je wat er gebeurt en kun je gelijk oversteken: jij en degene met wie je de ruil pleegt. Met digitale transacties, waar dus altijd een "datasysteem" tussen zit, moet je erop vertrouwen dat de beheerders van het datasysteem de opdrachten (voor betalingen) 100% correct uitvoeren (en bijvoorbeeld niet méér afschrijven).
Tot nu toe heb ik de bank er nog niet op kunnen betrappen dat ze mijn vertrouwen niet waard is, maar kan daaruit afgeleid worden dat ze ook nooit van mijn vertrouwen misbruik zal maken? En als ze dat doet, hoe sterk sta ik dan? Ik beheer dat datasysteem niet, ik ben een eindgebruiker(tje): ik mag klikken en vinkjes zetten op en bij wat ik voorgeschoteld krijg.
Dit idee heb ik ook wel eens, zeker
nadat ik dit een keer had gelezen op de website
van de spreadsheet die ik gebruik:
http://www.gnumeric.org/numerical-issues.html
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.