Netflix vindt het moeilijk te concurreren met partijen die zich schuldig maken aan piraterij. Het ziet de illegale verspreiding van content de afgelopen jaren dan ook weer toenemen. Bij zijn lancering vijftien jaar geleden positioneerde Netflix zich als een partij die piraterij ging aanpakken. Onder meer door gebruikers een legaal en gebruiksvriendelijk alternatief te bieden voor piraterij. In eerste instantie leek dit te werken en zag het platform zijn marktaandeel snel groeien. Inmiddels is het tij echter gekeerd en neemt de hoeveelheid piraterij weer toe, bleek onlangs nog uit data van MUSO, dat piraterij bestrijdt, en consultancybureau Kearny.
In een document dat Netflix heeft ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) doet het bedrijf nu een boekje open over zijn strijd tegen piraterij. In het document identificeert Netflix uitdagingen en risico's in de markt. Het stelt dat het maar moeilijk kan concurreren met partijen die op illegale wijze content aanbieden. Vooral doordat dit aanbod in veel gevallen voor gebruikers gratis beschikbaar is. "Piraterij dreigt ook schade toe te brengen aan onze business, aangezien zijn fundamentele propositie voor consumenten zo aantrekkelijk en moeilijk mee te concurreren is: nagenoeg alle content is gratis", schrijft Netflix in het document.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.