Door Anoniem: Het is schijnbaar de gewoonte hier om als de naam Kifid genoemd wordt, die organisatie meteen als corrupt voor te stellen, alleen vanwege stom onderbuikgevoel.
Vanzelfsprekend noemen verstandige mensen organisaties als Kifid corrupt indien hun "rechters" uitsluitend oordelen op basis van een "stom onderbuikgevoel". Dank voor jouw toelichting over waar Kifid "rechters" hun uitspraken op baseren!
Het Kifid is een farce, want, bij een deel van de uitspraken geldt:A) Zonder er ook maar
enig bewijs voor te leveren, dus
kennelijk op basis van wat jij een "stom onderbuikgevoel" noemt, stellen Kifid "rechters" -bij herhaling- dat bankklanten "
grof nalatig" moeten zijn geweest.
B) "
Grof nalatig" niet in normaal Nederlands, maar in "juridische zin" - een nieuwe taal verzonnen door wereldvreemde Kifid "rechters", kennelijk met het oogmerk dat niemand anders dan zij een flauw benul heeft wat dat betekent.
C) Kifid "rechters" die vervolgens
ook nog eens de bewijslast, letterlijk
ONTERECHT, omdraaien: de bankklant zou maar aannemelijk moeten maken wat er gebeurd kan zijn - en als de bankklant dat
niet wil, daar soms
niet eens toe in gelegenheid wordt gesteld (doordat de bankklant niet voor de zitting wordt uitgenodigd) of
niet kan, omdat zij of hij geen idee heeft wat er precies is gebeurd, is het "
DUS" volledig de schuld van de klant.
Hoe corrupt kun je zijn? Het lijkt Rusland wel.
Geen argumenten en vanzelfsprekend anoniemHet verschil tussen jou (kortzichtige meneer of mevrouw of bot "genaamd Anoniem") en mij is dat jij, te laf om jouw echte naam te vermelden, niet verder komt dan Kifid-veroordelaars een "stom onderbuikgevoel" te verwijten (zinloos denigrerend fake news dus, niet geblokkeerd door de moderatoren van security.nl), terwijl je
geen enkele repliek biedt op, onder anderen, mijn (m.i. steekhoudende) argumenten.
Bewijslast bij de bankDe bedoelde wet is namelijk klip en klaar: de bank draait op voor de schade,
tenzij DE BANK bewijst dat de klant zelf fraude heeft gepleegd of, in de eigen woorden van het Kifid, ‘aan opzet grenzende schuld’ heeft aan het incident.
Denkbaar is dat jij die wet verafschuwt, dat mag (wellicht had je op een andere partij moeten stemmen?)
Ik vind die wet prima, want:
1) In Nederland heb je überhaupt geen keuze of je wilt bankieren of niet, en
2) Banken beweren dat jouw spaargeld bij hen veiliger is dan als je het thuis in een oude sok bewaart, en
3) Iedereen die geld wil lenen bij een bank, profiteert ervan als anderen hun spaargeld op die bank zetten, en
4) Een "modern" deel van de bevolking, samen met alle banken, prefereren een filiaalloos, bloedsnel, online banksysteem met minimale restricties - dat de woekerwinsten van banken alleen maar verder verhoogt.
Asociaal systeemDat genoemde banksysteem (filiaalloos, bloedsnel, online - met minimale restricties) is
ASOCIAAL want het leidt tot m.i. onacceptabel grote risico's voor miljoenen landgenoten, die bijvoorbeeld:
• Over minder (digitale- en/of lees-) vaardigheden beschikken, en/of:
• In een moeilijke periode van hun leven zitten, zoals na het overleiden van een dierbare, een scheiding, of tijdens een depressie of burnout;
• Lijden aan beginnende dementie (maar nog wel op zichzelf wonen, deels alleen), en/of:
• Goed van vertrouwen zijn - bijvoorbeeld omdat zij sowieso sterk afhankelijk zijn van anderen (zoals van thuiszorg of mantelzorgers), en/of zijn opgevoed met het standaard vertrouwen van kennelijke autoriteiten, en/of:
• Meer dan gemiddeld gevoelig zijn voor psychologische manipulatie - bij uitgekookte online (soms gecombineerd met offline) vormen van oplichting, bijvoorbeeld door zich te laten overhalen om legitieme software te downloaden, installeren en starten, zoals TeamViewer of Anydesk (waarbij veel mensen kunnen worden voorgelogen dat het om een virusscanner o.i.d. zou gaan).
Alles op afstand is het nieuwe NORMAALDie problemen worden vergroot doordat mensen (steeds vaker gedwongen, omdat er geen alternatieve mogelijkheid meer geboden wordt) een toenemend aantal zaken op afstand (o.a. telefonisch of via "chatbots") moeten regelen, waaronder in de medische zorg. Als een doktersassistente of een apotheek belt of e-mailt, heb je zelden de keuze om dat te negeren "omdat het mogelijk om een oplichter gaat". Ophangen plus terugbellen werkt vaak niet goed en leidt tot veel onbegrip, wat weer in jouw nadeel kan werken.
In welke situatie hoe handelen?Voor veel mensen is het simpelweg te ingewikkeld om te onthouden in welke situaties je meteen moet ophangen en zelf de kennelijke organisatie terugbellen (waarbij, zoals gebruikelijk, je eerst een stem hoort die zegt dat je in de FAQ op de website moet kijken, en daarna een stem die zegt dat het momenteel erg druk is en de wachttijd erg lang).
Als je van de betreffende organisatie überhaupt nog een telefoonnummer kunt vinden. Je moet dus maar afwachten of je überhaupt nog een mens aan de telefoon krijgt als je een inkomend gesprek met een potentiële oplichter afbreekt en de organisatie zelf belt.
Datalekken vergroten risico's voor ouderenDe factor "kans" binnen de risico's op bankfraude is enorm vergroot doordat
de hele maatschappij vergaand digitaliseert - met als gevolg een absurd aantal datalekken (trend nog steeds stijgend), waarbij vertrouwelijke gegevens (waaronder IBAN's en geboortedatums) van soms enorme aantallen personen in handen van criminelen kunnen vallen. Daardoor kunnen criminelen vooral (kwetsbare) ouderen er eenvoudig uitpikken, hetgeen het "succes" van de criminelen vergroot en hun pakkans verkleint.
Waarschuwen helpt overduidelijk nauwelijks of nietOndertussen is het m.i. overduidelijk dat het
onvoldoende helpt om
dát kwetsbare deel van de bevolking te waarschuwen tegen bankfraude en te hopen dat dit oplichting voorkómt. De meeste slachtoffers zeggen achteraf niet te begrijpen hoe zij in de oplichting konden trappen, want zij
waren gewaarschuwd. Ik denk dat wel te begrijpen, zie bovenstaand lijstje met bullets.
"Wij zullen nooit" tenzij toch (zeg nooit nooit)De vele "wij zullen nooit" leugens helpen ook bepaald niet. Bijvoorbeeld uit
https://www.paypal.com/tc/webapps/mpp/security/common-scams:
How to identify real PayPal emails
An email from PayPal will:
• Come from paypal.com. Scammers can easily fake the “friendly name,” but it’s more difficult to fake the full name. A sender like “PayPal Service (zxk1942R3@gmail.com)" is not a message from PayPal. But sophisticated scammers can sometimes fake the full name, so look for other clues.
M.b.t. dat laatste: "Check de SMTP-afzender! Wacht, da's mogelijk tijdverspilling want soms kan ook die vervalst worden". En toen?
M.b.t. "
An email from PayPal will: • Come from paypal.com": PayPal verstuurt ook e-mails met andere afzenderdomeinnamen, waaronder "mail.paypal.co.uk" (bron:
https://cantoriscomputing.wordpress.com/2017/03/04/paypals-emails-encourage-dangerous-habits/comment-page-1/) met in zo'n mail notabene links naar
https://epl.paypal-communication.com/.
Eedergenoemde PayPal pagina daarover:
Bogus links in emails
If there's a link in an email, always check it before you click. A link could look perfectly safe like www.paypal.com/SpecialOffers, but if you move your mouse over the link you'll see the true destination. If you aren’t certain, don’t click on the link. Just visiting a bad website could infect your machine.
Nb.
epl.paypal-communication.com heeft een reeks EV-certificaten gehad, toegekend aan "PayPal, Inc.", "San Jose, California, US" - de laatste geldig tot 13 februari 2024 (zie
https://crt.sh/?q=paypal-communication.com), dus mogelijk is PayPal gestopt met deze domeinnaam - die (zo goed als zeker) door PayPal
zelf geregistreerd is.
Daarbij, in een ouder EV-certificaat voor bovengenoemde domeinnaam (
https://crt.sh/?id=144192127) komt ook de, phishy klinkende, domeinnaam
paypal-here.com voor, waar nog steeds geldige certificaten voor bestaan (zie
https://crt.sh/?q=paypal-here.com&exclude=expired), waaronder dit EV-certificaat:
https://crt.sh/?id=9464970985.
In
https://us.paypal-here.com/ staat nu:
PayPal Here has been discontinued on September 30, 2023[/quote]Mogelijk is PayPal
eindelijk wijzer geworden (nu maar hopen dat zij die domeinnaam niet binnenkort in handen van criminelen laten vallen. Overigens zijn de hierboven aangehaalde teksten identiek aan een snapshot van 11 aug. 2020 (
https://web.archive.org/web/20200811231054/https://www.paypal.com/tc/webapps/mpp/security/common-scams).
Oftewel: wat moet je geloven als zelfs banken hun eigen informatievoorziening totaal niet op orde hebben? Het is een illusie om te denken dat iedereen
zelf zal kunnen beredeneren, vooral in een stressvolle situatie, dat een bankmedewerker
nooit om een pincode zal vragen en ook nooit jouw bankpas zal komen ophalen.
Europese wetgeving zonder "grof nalatig" bullshit?Toevallig las ik vandaag in
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/25/zo-makkelijk-gaat-digitaal-zakkenrollen-240-euro-gestolen-in-tw/ onder meer (dat ging over "NFC-jatten", maar ik zie geen aanleiding om aan te nemen dat dit niet voor allerlei vormen van oplichting zou gelden):
De geïnterviewden in de reportage kregen vanzelfsprekend hun geld terug, maar wat als dit in het echte leven gebeurt? "Ook dan zou je – onder voorbehoud van onderzoek – vergoed worden", zegt Rodolphe de Pierpont, woordvoerder van bankenfederatie Febelfin aan VRT NWS. "De Europese wet zegt namelijk dat je in geval van fraude zonder medeplichtigheid van het slachtoffer, verplicht moet worden terugbetaald."
Ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek ga naar die Europese wet.