Door AnoniemNoem zo'n wet eens? Niet dat ik je
niet geloof, maar uit de praktijk weet ik dat het gewoon
volgens de handjeklap methode verliep in het verleden. Met
de nieuwe wet is het een stuk minder makkelijk om zomaar
gegevens te krijgen.
grondwet, rechten van de mens,
oude telecomwet, Wet Persoonsregistraties, later vervangen
door de WBP. En er zijn er nog meer. Handjeklap is altijd
wel ergens toegepast, zelfs als er wetten waren. Zolang het
sociale bewustzijn van het overtreden van privacy regels of
normen niet groot is en de controle laag of afwezig, is het
makkelijk om maar de eigen gang te gaan wat dan ook gebeurt.
Kijk maar hoeveel bedrijven nog de wetten overtreden die
inmiddels wel bij iedereen bekend zijn.
Wetten mbt verkeersgegevens staan niet geheel los van
privacy wetgeving. geen verkeer zonder personen en
uiteindelijk is de wet niet bedoeld om de gegevens zelf te
controleren en wettelijk aan te pakken maar de persoon
erachter. Vandaar ook bv het briefgeheim.
Daar is het ook voor, onder die voorwaarde. Waar lees
je dat het niet zo is? Of gaat dit ook over de plannen voor
wetgeving voor ruimere bevoegdheid van
inlichtingendiensten?
De bewaarplicht heeft tot gevolg dat datapakketjes ingezien
moeten worden en dat is in strijd met het briefgeheim. Het
briefgeheim heeft een wat verkeerde titel vergeleken met de
inhoud: bescherming van communicatie tussen personen.
Communicatie is iets persoonlijk en als je daar in gaat
neuzen ben je privacy aan het schenden. Ik beweer niet dat
de verkeergegevens opslag wetgeving alleen bedoeld is om
maar iedereen in de gaten te kunnen houden voordat er iets
heeft plaatsgevonden, maar in de wetgeving staat niet strikt
vermeld waar het voor diend. Dat daarnaast
opsporingsdiensten ook zeer ruime bevoegdheden krijgen om
zelfs zonder dat iemand verdacht is die gegevens in te zien
maakt dat ook wel duidelijk.
Snelheid houdt direct verband met de mogelijkheden.
TCP/IP kan per
postduif (RFC1149) maar is niet bruikbaar om bijvoorbeeld
bouwplannen te
versturen. Hoewel de wet zo abstract mogelijk is opgesteld
is deze toch door
tijdsgeest beinvloed. Je moet rekening houden met de toename
in (mobiele)
communicatie en de mogelijkheden om informatie zeer snel uit
te wisselen
op vele manieren. Telefoon, briefpost en telex waren zeer
beperkt.
Dat het internet sneller is en veel gebruikt wordt klopt,
waarschijnlijk ook door terroristen, maar daarmee zijn de
andere vormen nog niet uitgesloten van gebruik. Of denk je
werkelijk dat ze geen telefoon, fax, brief of zelfs direct
mondeling verkeer uit de weg gaan, en ze vanuit het
Afghaanse gebergte of een oord in Nederland alleen nog maar
zitten te internetten om een dreiging te vormen? En toch
worden alleen de nieuwere communicatie vormen plots met
wetten gecontroleerd en de privacy regels daar overboord
gegooid. Nee, ik blijf er bij dat het een uitspatsel is van
de tijd en niet een logisch gevolg van de vooruitgang.
Wat betreft de plannen voor wetgeving mbt.
geautomatiseerde data-analyse door inlichtingendiensten:
Als jij geen boer bent van beroep, uit een arabisch land
komt, maandelijks op het korte Voorhout in den Haag
rondloopt en een vrachtwagen vol kunstmest besteld dan heb
ik er geen bezwaar tegen dat er een vlaggetje achter jou
naam staat dankzij zo'n analyse. Of je nou een grote
rozentuin hebt of niet.
Niemand heeft nmm het recht om maar uit angst voor het
onbekende en uit voorzorg in iemands priveleven te gaan
zitten wroeten, of daar mogelijkheden voor te scheppen.
Ongeacht ras, geloofsovertuiging, herkomst etc is iedereen
onschuldig totdat de persoon iets misdadigs heeft gedaan en
het daarna bewezen kan worden dat dat zo is. Door vooraf al
het verkeer te gaan bewaren van een paar van de communicatie
middelen om te gebruiken bij vervolging of zelfs voorkomen
van strafbare feiten is willekeur in vervolging en een
schending van privacy door iedereen bij voorhand verdacht te
maken als er nog niet eens wat gebeurt is. Of verwerking
daar nu automatisch of niet bij gebeurt maakt niets uit,
iemand heeft er beslissing in wanneer ik een gevaar zou
moeten zijn en de regels van dat spel zijn alleen voor de
maker en eindcontroleur duidelijk. Je denkwijze vind ik
schandalig. Het is nmm respectloos over het leven van de
medemens denken ten goede van jezelf en de algemene
veiligheid en orde. Ik vraag me af of je ook nog zo voor
deze controle en preventiemethoden denkt als je er achter
komt dat je zelf 3 vlaggetjes op je naam hebt staan, je al
jaren in het geheim continue in de gaten wordt gehouden tot
aan de meest intieme momenten, en je maar een paar dagen of
weken voor verhoor wordt meegenomen omdat de vlaggetjes
vonden dat je op dat moment te gevaarlijk bent of de
bewaarde gegevens aantonen dat je schuldig bent aan iets wat
je niet gedaan hebt. Vreemdgenoeg weet ik bijna zeker nu je
mogelijk antwoord al aardig te benaderen. a) dat is een
risico dat ik wel durf te nemen b) heb meer vertrouwen in de
wetten en controleurs.
En dan is er nog een die de dooddoener is bij de meeste
voorstanders van deze wetgevingen c)iemand die niets
verkeerd doet heeft nergens last van.
Nee, als die wetten er dan toch moeten komen, laat ze ze dan
maar eerst eens duidelijker durven te omschrijven ipv alle
toegestane mogelijkheden ervan open te laten en de
gebruikers niet op te zadelen met de kosten. Als na 3 jaar
bewaren van gegevens er geen gebruik van is gemaakt dan was
er voor niets een wantrouwige houding ingenomen en worden de
kosten door de staat terug betaald. Als ze er wel gebruik
van hebben gemaakt om je te controleren zonder dat er
redelijke verdenken over je was en er niets uitgerold is
over je schuld betaald de staat alle kosten terug.
Publiekelijk moeten ze dan ter compensatie ook bekend maken
dat ze fout zaten bij de persoon.