De politie waarschuwt jongeren via advertenties op Google voor het uitvoeren van ddos-aanvallen, maar vindt ook dat het techbedrijf zijn 'digitale verantwoordelijkheid' moet nemen. De advertenties worden sinds 2021 structureel getoond, wat 360.000 impressies en 27.000 clicks opleverde. De kosten bedroegen ruim 60.000 euro. Volgens de politie blijkt uit de resultaten van de advertentiecampagnes dat mensen via de zoekmachine zoeken naar termen die verband houden met cybercrime.
"Zorgelijk is dat de zoekmachine ook resultaten laat zien die verwijzen naar verschillende aanbieders van software om een ddos-aanval uit te voeren. Het is daarom een relevant platform om jongeren te bereiken met een preventieboodschap over de gevaren en gevolgen van het plegen van cybercrime", aldus de politie.
Theo van der Plas van de politie vindt dat techbedrijven zoals Google ook een verantwoordelijkheid hebben om jongeren te beschermen tegen het plegen van cybercriminaliteit. "De Nationale Politie doet veel om zowel daders als slachtoffers van cybercriminaliteit te voorkomen. Maar ik vind dat ook hightechbedrijven, die een grote maatschappelijke impact hebben en deze vorm van criminaliteit faciliteren, hun verantwoordelijkheid moeten nemen."
Van der Plas stelt dat de politie advertenties bij Google inkoopt om cybercrime te voorkomen, terwijl de zoekmachine ook informatie levert die naar aanbieders van cybercrime leidt. De politie vindt dat techbedrijven dan ook in daderpreventie moeten investeren om misbruik van hun platforms te voorkomen.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.