De Nederlandsche Bank (DNB) heeft vandaag een waarschuwing gegeven voor online oplichters die zich als DNB voordoen en bankhelpdeskfraude plegen. "Mensen en bedrijven krijgen momenteel valse e-mails, sms-berichten en telefoontjes van oplichters die doen alsof ze van DNB zijn", aldus de waarschuwing. De oplichters claimen dat er iets mis is met de bankrekening en willen dat het slachtoffer software op zijn computer installeert, waarmee er toegang tot het systeem kan worden verkregen. Ook wordt er naar pincodes gevraagd.
Volgens DNB maken de oplichters gebruik van spoofing, waardoor het lijkt alsof DNB de beller is. "U ziet een telefoonnummer van DNB op uw mobiel. De oplichters verwijzen naar onze website waar u dat telefoonnummer ziet staan. Zo lijkt het alsof iemand van DNB u belt." De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) meldde onlangs dat vorig jaar tienduizend Nederlanders slachtoffer werden van bankhelpdeskfraude, met een schade bedrag van ruim 28 miljoen euro.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.