Slachtoffers van cybercrime in Midden-Nederland, zoals phishing of bankhelpdeskfraude, kunnen voortaan direct bellen met de politie. Het is niet meer eerst nodig om een afspraak te maken om aangifte te doen. Een centralist van de meldkamer zal dan bepalen of de politie aan de deur kan komen of hij het zelf direct kan afhandelen.
De politie stelt dat slachtoffers van cybercrime in de meeste gevallen online aangifte moeten doen via politie.nl. "Zo kunnen alle gegevens landelijk geanalyseerd worden waardoor de pakkans van de dader wordt vergroot. We zien in de praktijk dat daders wel eens fouten maken en die kunnen leiden tot identificatie van die dader. Ook kan de politie ter plaatse of op het bureau helpen met het invullen van de online aangifte."
De politie merkt op dat het bijvoorbeeld bij een woninginbraak sporen veiligstelt. "Het is belangrijk dat we dit bij digitale criminaliteit ook doen. En het is voor de slachtoffers belangrijk dat ze hulp krijgen." Volgens de politie blijkt uit de praktijk dat mensen zich schamen als ze digitaal zijn opgelicht.
De politie kan langskomen in het geval van bankhelpdeskfraude, helpdeskfraude, WhatsAppfraude, ransomware, sextortion en ceo-fraude. In het geval van aan- en verkoopfraude, bijvoorbeeld via online veilingsites, komt de politie niet langs. Het slachtoffer kan zelf bepalen of hij politie ter plaatse wil hebben of dat wordt volstaan met een online aangifte.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.