image

Noodfonds Energie verzocht niet-digitaal vaardigen alsnog DigiD aan te vragen

dinsdag 16 april 2024, 11:24 door Redactie, 4 reacties

Niet-digitaal vaardige huishoudens die problemen hadden met de aanvraagprocedure van het Tijdelijk Noodfonds Energie werd verzocht alsnog een DigiD aan te vragen. Dat laat demissionair minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen weten. Onlangs uitte de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen kritiek op het verplicht gebruik van DigiD voor de aanvraagprocedure van het Noodfonds. Hij noemde dat 'oneerlijk en unfair'. Volgens de ombudsman moeten burgers altijd de keuze hebben tussen een digitale en niet-digitale weg. De ombudsman riep minister Schouten op dit alsnog mogelijk te maken.

Het Tijdelijk Noodfonds Energie was er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Voor deze huishoudens wordt een deel van de energierekening betaald. Voor de aanvraag is het gebruik van DigiD verplicht. Daardoor is het voor kwetsbare groepen zonder DigiD onmogelijk om een aanvraag te doen, aldus de ombudsman. Die vindt dat mensen zowel digitaal als niet-digitaal zaken met de overheid moeten kunnen doen. "De overheid moet harder lopen, zodat écht iedereen mee kan doen", stelde Van Zutphen tegenover Radar.

Naar aanleiding van de uitspraken van de ombudsman vroeg de SP de minister om opheldering. "Ik onderschrijf dat een aanvraagprocedure toegankelijk moet zijn, zeker voor mensen die digitaal minder vaardig zijn of in een financieel kwetsbare positie zitten", reageert Schouten (pdf). Ze voegt toe dat voor de nu gebruikte aanvraagprocedure met diverse partijen is samengewerkt en vooraf is nagedacht over hoe de minder digitaal vaardige huishoudens geholpen konden worden.

"Personen zonder DigiD werden in het stappenplan geadviseerd contact op te nemen met het Noodfonds, waarbij het streven gold dat de betreffende persoon alsnog een DigiD aanvroeg om daarna het reguliere proces te doorlopen", voegt de bewindsvrouw toe. "Ook stond er informatie over DigiD in de app van het Noodfonds en is er communicatie opgenomen onder de ‘veel gestelde vragen’ op de website van het Noodfonds."

SP-Kamerlid Beckerman wilde ook weten of de minister de mening van de ombudsman deelt dat de huidige aanvraagprocedure oneerlijk is. Daar geeft Schouten geen direct antwoord op. Wel stelt ze dat er veel hulp is opgezet voor mensen die zelf, vanwege diverse redenen, geen aanvraag konden doen. "Een handmatig proces zou tot veel hogere uitvoeringskosten hebben geleid, waardoor zij veel minder huishoudens zouden kunnen helpen. Daar is een afweging gemaakt bij de aanvraag van de subsidie."

Reacties (4)
16-04-2024, 14:03 door Anoniem
quote]"Ik onderschrijf dat een aanvraagprocedure toegankelijk moet zijn, zeker voor mensen die digitaal minder vaardig zijn of in een financieel kwetsbare positie zitten", reageert Schouten (pdf). Ze voegt toe dat voor de nu gebruikte aanvraagprocedure met diverse partijen is samengewerkt en vooraf is nagedacht over hoe de minder digitaal vaardige huishoudens geholpen konden worden.

"Personen zonder DigiD werden in het stappenplan geadviseerd contact op te nemen met het Noodfonds, waarbij het streven gold dat de betreffende persoon alsnog een DigiD aanvroeg om daarna het reguliere proces te doorlopen", voegt de bewindsvrouw toe. "Ook stond er informatie over DigiD in de app van het Noodfonds en is er communicatie opgenomen onder de ‘veel gestelde vragen’ op de website van het Noodfonds."

Wel stelt ze dat er veel hulp is opgezet voor mensen die zelf, vanwege diverse redenen, geen aanvraag konden doen. "Een handmatig proces zou tot veel hogere uitvoeringskosten hebben geleid, waardoor zij veel minder huishoudens zouden kunnen helpen. Daar is een afweging gemaakt bij de aanvraag van de subsidie."[/quote]
De minister en de partijen die mee geholpen hebben, hebben dus helemaal niet maar dan ook echt niets geleerd van de toeslagenaffaire.
Deze overheid is nog steeds kil, onmenselijk en heeft geen oog voor de zwakkeren in de maatschappij die niet mee kunnen (of willen) komen.

We hebben extra informatie geplaats en de mensen geadviseerd alsnog een Digid aan te vragen.
Met dat soort oplossingen gaan we de oorlog winnen. Echt waar.

Ik hoop dat de bedenkers van deze "oplossingen" zelf eens in zo'n Kafkaesk systeem vastlopen.

En dat de uitleg waarom er geen niet-digitale weg was.
Omdat het meer geld zou kosten. Dat is de enige maatstaf van dit kabinet. De kosten. Niet hoeveel mensen ze ermee helpen. Hoeveel zwakkeren dan extra van dat noodfonds gebruik hadden kunnen maken. Maar hoeveel het kost.

Het lijkt de VS wel,
Hoe kunnen we toegang tot voorzieningen zo moeilijk mogelijk maken voor de mensen die het echt nodig hebben.
Want als minsters het zelf kunnen gebruiken, dan kan iedereen het. Dan schatten die minsters zichzelf erg laag in, of deze grote groep mensen te hoog. Ik denk het laatste.
16-04-2024, 14:25 door Anoniem
Voor de aanvraag is het gebruik van DigiD verplicht. Daardoor is het voor kwetsbare groepen zonder DigiD onmogelijk om een aanvraag te doen, aldus de ombudsman.
Dit is simpelweg gewoon bewust burgers uitsluiten aan deelnamen van deze regeling en dat deze hier mee nog
meer in de problemen kunnen komen interesseert ze helemaal niets.

Een handmatig proces zou tot veel hogere uitvoeringskosten hebben geleid, waardoor zij veel minder huishoudens zouden kunnen helpen. Daar is een afweging gemaakt bij de aanvraag van de subsidie."
Dus de minst digitaal vaardige worden bewust uitgesloten ten behoeve van die wel digitaal vaardig zijn. Hier mee
geven ze toch heel veel van hun zelf prijs, ieder beschaafd persoon zou zich rot schamen met dit soort regels.
16-04-2024, 19:03 door Anoniem
De minister schrijft: "De gegevens over het inkomen ontving het Noodfonds via DigiD."
Dat is niet waar. De gegevens werden gescrapet door de app of de browserextensie ná inloggen met DigiD
16-04-2024, 20:40 door Anoniem
"Armoedebeleid", dat het zover heeft kunnen komen is ongelovelijk. De Digidrang is zonder einde en mensen worden weggeshoffeld op de weg daar naar toe alsof zij onkruid zijn.

"Wij bieden wel hulp aan en maar dan trekken wij je wel uit de grond"....is het schoffelen is dan ook niet meer nodig. ;-)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.