image

Autoriteit Persoonsgegevens bezorgd over privacyrisico's 'volgverkeerslichten'

woensdag 17 april 2024, 11:20 door Redactie, 14 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen over de privacyrisico's van 'volgverkeerslichten' en heeft demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat opgeroepen om in actie te komen. De volgverkeerslichten worden ingezet om te meten hoeveel verkeer er langskomt, net zoals met zogeheten detectielussen in de weg het geval is. Een verschil is dat detectielussen geen persoonsgegevens verzamelen en geen inbreuk op de privacy van weggebruikers vormen, en volgverkeerslichten dat wel doen.

De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP. " Zo kunnen de verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen verzamelen." Via de verzamelde gegevens is het mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid.

"Omdat wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) weten waar de verkeerslichten staan, kunnen zij weggebruikers volgen. Zeker wanneer wegbeheerders ook camera’s inzetten bij de verkeerslichten", waarschuwt de privacytoezichthouder. Die stelt verder dat de wegbeheerders niet goed hebben nagedacht over de privacyrisico’s van deze verkeerslichten. Ook is niet altijd duidelijk met wie de gegevens precies worden gedeeld en wie verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van de gegevens.

De AVG verplicht dat dit soort zaken duidelijk moeten zijn voordat er met het verzamelen van gegevens wordt begonnen. De AP besloot minister Harbers aan te schrijven nadat bleek dat bij een gemeente de inzet van volgverkeerslichten 'allesbehalve zorgvuldig' plaatsvond. De toezichthouder vroeg de gemeente om opheldering, maar die kon allerlei essentiële vragen niet beantwoorden. De AP heeft dan ook het sterke vermoeden dat dit probleem op veel meer plaatsen speelt dan slechts in deze ene gemeente en noemt dit zorgwekkend.

In de brief aan de minister laat de Autoriteit Persoonsgegevens weten dat de bewindsman politiek verantwoordelijk is voor de wegbeheerder Rijkswaterstaat. De AP verzoekt Harbers met klem om te onderzoeken of de mogelijke gegevensverwerking via de verkeerslichten aan de AVG voldoet. "Het uitvoeren van een Data Protection Impact Assesment (DPIA) kan daarbij niet alleen behulpzaam zijn, in bepaalde gevallen zal deze DPIA zelfs verplicht zijn." De AP wijst er aanvullend op dat een dergelijke DPIA geen eenmalige activiteit is, maar een continue exercitie.

Reacties (14)
17-04-2024, 11:43 door Anoniem
Hoe kunnen deze verkeerslichten dan zomaar met apps op een telefoon verbinden?
17-04-2024, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kunnen deze verkeerslichten dan zomaar met apps op een telefoon verbinden?
Door dat de apps in kwestie jou informatie verkopen aan bieders en de overheid dus een van die bieders is en de informatie koppeling legt.

Denk aan socialmedia apps of bijvoorbeeld een gps apps. Dat is ook de reden waarom al die bedrijven pushen dat hun klanten gebruik moeten maken van hun apps zodat ze er twee keer aan kunnen verdienen.
17-04-2024, 12:31 door Anoniem
@ano11.43
(zie link bovanaan naar AP, en de daarin verwerkte links) Ze (de verkeersregelinstallaties (VRI's)) maken connectie met de connectiviteit van connected vehicles die daar blijkbaar open voor staan.
Ook je eigen auto is niet meer geheel je eigendom als het om communicatie betreft. Analoge auto's gaan in de toekomst nog veel geld waard worden, mits de overheid deze in de loop van tijd niet gaan verbieden.
17-04-2024, 12:32 door Anoniem
Wat een borrel praat, zoek eerst een uit hoe en werkt.
17-04-2024, 12:42 door Anoniem
Ik had een app netspot op mn telefoon (wifi analyzer) . De wifi op mn telefoon staat altijd uit,want ik gebruik alleen de mast van mn provider. As ik wifi wilde analiseren zette ik de wifi aan en daarna weer uit. Toen ik wat dieper in de instellingen van de app dook, bleek dat er overal wifi-namen in werden vermeld van winkels. het bleek dat de ap uit zichzelf een wifiverbinding maakt , hoewel de wifi van mijn telefoon uitgeschakeld was. Dus met andere woorden -als antwoord op je vraag-: Ik denk dus dat de apps op je telefoon zelf die verbinding zoeken en maken.
17-04-2024, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kunnen deze verkeerslichten dan zomaar met apps op een telefoon verbinden?
Als je de link volgt naar de Autoriteit Persoonsgegevens zie je daar onderaan de pagina naar twee brieven gelinkt worden. Die lopen niet over van duidelijkheid, maar de tweede noemt "bijbehorende apps die verbinding maken met de iVRI’s". Daar word je nog niet heel veel wijzer van, behalve dat mensen dat kennelijk installeren. Zoekend naar "app ivri" kwam ik deze beschrijving tegen:

https://www.talking-traffic.com/nl/partner-worden-bij-talking-traffic/clusters-en-expertise/intelligente-vri-s

Daaruit blijkt dat het idee is dat gebruikers over een app of iets anders beschikken waarmee ze met elkaar en met de infrastructuur communiceren, met als doel dat verkeersstromen beter op elkaar worden afgestemd, en daarbij best veel over zichzelf bekend maken. Daar maakt AP zich dus zorgen over.
17-04-2024, 13:09 door Anoniem
Bijv Flitsmeister kletst met IVRI. Als je er op zoekt dan kan je prima vinden dat ze data binnenhalen, maar uiteraard mag je er van uit gaan dat ze daarvoor in ruil ook data aanleveren gezien het freemium model van deze app
17-04-2024, 13:28 door Anoniem
iVRI = intelligente verkeersregelinstallaties
17-04-2024, 14:07 door Anoniem
Als je niet betaald voor apps, dan ben JIJ sowieso het product waar ze winst op proberen te maken. Apps als Flitsmeister etc. verzamelen informatie en deze informatie wordt verkocht. Dat is overigens ook als je een abonnement hebt, je krijgt wel functies maar ze blijven data verkopen ;)
17-04-2024, 14:12 door linuxpro - Bijgewerkt: 17-04-2024, 14:43
Met de ene hand het opstekende vingertje naar China en hun methodes om burgers te monitoren, manipuleren, te volgen en te straffen bij wat door de overheid gezien wordt als ongewenst gedrag en in eigen land eigenlijk hetzelfde doen.

Elke keer weer wordt er een excuus gebruikt om de surveillance staat verder op te schroeven en burgers te traceren. Het zgn. doel, soms de veiligheid (want wie wil dat nou niet) of soms kinderporno (wie wil dat nou wel) worden als kapstok gebruikt om steeds verder gaande massa surveillance toe te passen waarvan het effect vaak niet of nauwelijks aangetoond is en er massa's data van onschuldige burgers worden opgeslagen, geanalyseerd en omgezet wordt in een (AI) profiel.
17-04-2024, 15:03 door Anoniem
Volgens een woordvoerder van de AP is niet zeker of de data is misbruikt. "Alleen de mogelijkheid is al ernstig genoeg." De AP zegt signalen te hebben gekregen dat wegbeheerders niet kunnen vertellen bij wie de verzamelde gegevens terechtkomen. "Dat zou bijvoorbeeld ook bij de fabrikant van de verkeerslichten kunnen en dat kan kwalijk zijn."

https://nos.nl/artikel/2517112-privacywaakhond-uit-zorgen-om-verkeerslichten-die-je-kunnen-volgen
17-04-2024, 15:39 door Anoniem
Die IVRI installaties bestaan al een tijdje, zijn ook meerdere proeven mee geweest voor bijvoorbeeld doorstroming van fiets verkeer (ten nadele van autos natuurlijk).
Daarnaast, kun je je nog herinneren al die berichten in Corona tijd over drukte in natuur gebieden enzo? Raa Raa hoe de overheid dat weet. Precies, data van apps die ze vrolijk bundelen en aan de overheid doorverkopen (via Google systemen zodat die er ook nog eens extra aan kan verdienen).
Overigens hebben de meeste zo niet alle IVRI systemen al camera's. Dus tja.
En dan hebben we het nog maar niet over de hele IT infrastructuur er achter, bestaande uit vele partijtjes en een gebrek aan informatiebeveiliging.
18-04-2024, 09:00 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kunnen deze verkeerslichten dan zomaar met apps op een telefoon verbinden?

Het lijkt me voor de hand liggend dat FM (verkeerslichtdata, ambulance data, wegwerkautodata, filedata, routedata), waze, google maps, sygic, domdom allemaal data verzamelen en deze gebruiken voor een goede 'gebruikerservaring'...

wat ze in feite doen is jou laten betalen voor navigatie EN er nog aan verdienen ook door jou niet alleen klant te laten zijn (betalen per maand/jaar/dongle/pieper) maar ook jou als product te verkopen... dubbel winst...
18-04-2024, 19:58 door Anoniem
Door Anoniem: Bijv Flitsmeister kletst met IVRI. Als je er op zoekt dan kan je prima vinden dat ze data binnenhalen, maar uiteraard mag je er van uit gaan dat ze daarvoor in ruil ook data aanleveren gezien het freemium model van deze app
En jij verteld je locatie en snelheid aan flitsmeister zodat zij kunnen bepalen waar de files etc zijn en om de info over de route voor jeterug te sturen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.