Wachtwoordmanager LastPass waarschuwt gebruikers voor een telefonische phishingaanval waarbij wordt geprobeerd om inloggegevens te stelen. De aanval begint met een telefoontje waarin wordt beweerd dat er vanaf een nieuw apparaat op het LastPass-account van de gebruiker is ingelogd. De gebruiker moet vervolgens een '1' indrukken om dit toe te staan of een '2' om de inlogpoging te blokkeren.
Wanneer gebruikers op '2' drukken krijgen ze te horen dat een helpdeskmedewerker met hen contact op zal nemen. Deze 'medewerker' belt vanaf een gespooft telefoonnummer en zegt voor LastPass te werken. Vervolgens stuurt de 'medewerker' een e-mail waarmee gebruikers de toegang tot hun account zouden kunnen resetten. De link in deze e-mail wijst in werkelijkheid naar de phishingsite help-lastpass[.]com. Op deze site ingevoerde gegevens worden naar de aanvaller gestuurd.
In het geval gebruikers hun master password op de phishingsite invoeren probeert de aanvaller op het LastPass-account in te loggen. Dan worden de instellingen binnen het account aangepast om te voorkomen dat de echte gebruiker kan inloggen. Zo kunnen telefoonnummer en e-mailadres door de aanvaller worden gewijzigd, alsmede het master password. LastPass adviseert gebruikers om meteen op te hangen als ze worden gebeld door iemand die zegt voor LastPass te werken.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.