Kaiser Permanente, één van de grootste zorgaanbieders in de Verenigde Staten, heeft gegevens van 13,4 miljoen patiënten met Google, Microsoft, X en andere adverteerders gedeeld, zo heeft het zelf bekendgemaakt. Het gaat om namen, ip-adressen, zoekopdrachten en hoe men van de apps en websites van de zorgaanbieder gebruikmaakte. Kaiser Permanente is de grootste not-for-profit zorgverlener in de VS, met veertig ziekenhuizen, 618 praktijken en bijna honderdduizend artsen en verplegers.
Trackingtechnologie die binnen de apps en op de websites werden gebruikt zorgden ervoor dat gegevens van patiënten naar advertentiebedrijven gingen, waaronder Google, Microsoft en X. De zorgverlener beschikt over een zoekmachine waarin patiënten allerlei informatie over symptomen, medicijnen, letsels en oefeningen kunnen opzoeken. Ook die data is mogelijk bij adverteerders terechtgekomen. Inmiddels zijn de trackers van de websites en uit de apps verwijderd, aldus Kaiser Permanente tegenover TechCrunch.
Vorig jaar waarschuwden de Amerikaanse toezichthouder FTC en het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid meer dan honderd ziekenhuisorganisaties en online zorgproviders in de VS voor het gebruik van Google Analytics, de Meta-pixel en andere trackers op websites en binnen apps waardoor gevoelige, persoonlijke gezondheidsgegevens met derde partijen kunnen worden gedeeld. Eerder bleek al dat meerdere Amerikaanse ziekenhuizen via verkeerd ingestelde Meta-pixels de gegevens van miljoenen patiënten hadden gelekt.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.