Door Anoniem: Dubbelzijdig printen moet je normaliter instellen.
Er zijn twee mogelijkheden: of de medewerker heeft dubbelzijdig printen aangezet, of niet gecontroleerd of dubbelzijdig printen was ingesteld via het menu. In beide gevallen kun je van een behoorlijke fout spreken.
Door Anoniem: Dat is een setting/gedrag waar je normaliter wel veel moeite voor moet doen - alleen maar 'dubbelzijdig' aan zetten slaat normaal op "dubbelzijdig per aangeboden document" .
Vragen jullie je eens af waarom dit eigenlijk afhangt van instellingen die medewerkers per print-job moeten doen en die nog knap lastig kunnen zijn ook.
Zo'n 30 jaar geleden heb ik in een mainframe-omgeving gezien hoe uitvoer uit verschillende bronnen volautomatisch op klant werd gesorteerd en van streepjescodes in de marge werd voorzien alvorens door een laserprinter te worden geprint. Die streepjescodes stuurden de enveloppeermachine aan. Het resultaat was dat verschillende soorten uitvoer uit verschillende bronnen voor dezelfde klant samen in één envelop kwamen. En dat werkte verdomd betrouwbaar. Dertig jaar geleden.
Je zou verwachten dat in 30 jaar de mogelijkheden veel beter zouden zijn geworden in plaats van dat ze veel slechter zijn. Het resultaat moet helemaal niet afhangen van wat een gebruiker op een printer instelt en van de fouten die die hiermee kan maken. In plaats daarvan moet er een printmethodiek zijn voor dit soort dingen die onafhankelijk is van instellingen door en fouten daarbij van de gebruiker, waarbij aangestuurd kan worden welke pagina voor welke ontvanger is, en die volautomatisch kan zorgen dat die pagina's in dezelfde envelop belanden, en dat pagina's voor verschillende ontvangers nooit in dezelfde envelop en dus ook niet op hetzelfde blad belanden.
Misschien is een belangrijk verschil in perspectief wel dat in die oude mainframe-omgevingen
bedrijfsprocessen werden geautomatiseerd waarin sommige stapjes, maar de meeste niet, door mensen werden uitgevoerd; terwijl met de opkomst van GUI-systemen op de werkplek het perspectief veel meer was dat taken door medewerkers werden uitgevoerd en dat die daar hulpmiddelen bij kregen — wat kantoorautomatisering genoemd wordt dus. Toen ik in het eerste decennium van deze eeuw een mislukte poging meemaakte om een mainframe-site naar Microsoft's platform om te zetten viel mij op hoe arrogant Microsoft-medewerkers deden alsof IT buiten hun platform niets voor kon stellen en hoe ze ondertussen "straight through processing" meer leken te zien als taken automatisch langs de juiste medewerkers leiden dan als wat het al sinds jaar en dag was: verreweg de meeste taken uitvoeren zonder dat er een medewerker aan te pas komt;
bedrijfsprocessen automatiseren dus.
Er is sindsdien heel wat water door de Rijn gestroomd. Microsoft heeft zich gepositioneerd als een belangrijke cloud-provider en gebruikt zelf bijvoorbeeld volop Linux in plaats van te roepen dat het een kanker is. Maar als ik lees hoe allerlei dingen fout gaan en hoe mensen erop reageren krijg ik de indruk dat op veel te veel plekken men in kantoorautomatisering is blijven steken en allerlei dingen overslaat die men kan doen om de bedrijfsprocessen veel minder gevoelig te maken voor de menselijke fouten die onvermijdelijk gemaakt worden.