https://www.rtl.nl/nieuws/home-rtl-nieuws/artikel/5450277/kabinet-verdrag-who-pandemie-tweede-kamer-ratificatieHet geheel is eigenlijk zoiets als een team van ministers en staatssecretarissen die zichzelf met het aftreden onder curatele heeft geplaatst van de tweede kamer omdat ze niet verder wil en ondanks die curatele toch allerlei vervolg-handelingen pleegt.
Dit is een voorbeeld van een rechtsstatelijk probleem. Dat raakt aan gezondheidsdata die al zijn geclaimd met de voorbereiding van het EHDS in Brussel uit naam van crisis bestrijding als Corona opgetuigd. De minister van volksgezondheid in Den Haag is voor de goede verstaander een tekenbevoegde. Nou deed het hele kabinet onder leiding van de Premier alweer wat maanden geleden ZELF de stap om niet verder te willen regeren en zich te laten ontbinden door de Koning. Vervolgens doet demissionair minister van VWS wat maanden daarna een zet die rechtstreeks ingaat tegen de wil van de huidige tweede kamer. Die laatste heeft nota bene rechtsstatelijk haar mandaat vernieuwd heeft door beëdiging in een nieuwe samenstelling.
De goede verstaander weet waarschijnlijk dat hoewel de demissionaire minister het ambt van de minister VWS waarneemt die wel degelijk al dingen mag regelen in belang van de volksgezondheid als daar urgentie van toepassing is.
Ook weet die verstaander dat een demissionaire minister anno 2024 NIET volgens de vereisten hoedanigheid dit pandemie verdrag tekent. De vereisten zijn namelijk een volledig mandaat, Nederlands welzijn dat acuut in gevaar is en het moet eenduidig uitlegbaar, subsidiair niet anders kunnen en naar verhouding ok (proportioneel) zijn. Bij al deze vereisten, ook van toepassing voor de EU gezondheids-intranet infrastructuur(EHDS), zijn de nodige kanttekingen te plaatsen. Daar doorheen kijken heeft weinig te maken met rechtstatelijk juist handelen van een demissionair minister, oftewel een minister zonder missie. En missie is in diplomatieke termen een opdracht van de opdrachtgever, in dit geval de nieuwe tweede kamer die de missie politiek heeft ingetrokken. Die heeft de minister van VWS als lid van het team dus juist NIET (de nieuwe tweede kamer is tegen) en NIET meer(de minister is demissionair) in plaats van wel.
Daarom rijst de vraag of de WHO er vervoegelijk van uit kan gaan dat de ondertekening door de demissionaire minister van VWS wel als rechtsgeldig tekenbevoegd kan worden beschouwd?
Een wringt dus nogal, om het maar onderkoeld uit te drukken.
Een hoop werk voor de AP om te zorgen dat onze privacy gevoelige info niet door de WHO noch de EU gekaapt kunnen worden. En om het naar goed EG/EU (pré 2010, lees de oude en meer saaie uitgebreid gemandateerde richtlijnen) gebruik door te gaan, de laagst mogelijke autoriteit in plaats van de hoogste is primaat houder. Daar zou nog wel even op door ge-evealueerd mogen worden hoe de diverse EC's in lijn hiermee hebben gehandeld. Zo zijn miljarden contracten, met naderhand gewiste sms-jes beklonken, van de laatste jaren daar zeker niet het toonbeeld daarvan.
Zo is een WHO grotendeels gefinancierd door een software-Tycoon ook niet het toonbeeld van onafhankelijk handelen.
En laat het business-model van windows - waar de software-Tycon groot mee is geworden - nou ook geen al te beste referentie zijn als het op privacy aankomt.
Dus is er niet alleen voor gebruikerbewustwording lobby werk genoeg, ook voor de Autoriteit als hoeder van de nationale onafhankelijkheid van gezondheidgegegens in IT systemen.