Waar de EDPS aan de ene kant ongetwijfeld stappen onderneemt om privacy van Gmail, Facebook et all te verbeteren fungeert het in dit geval dus als een afvink bureau.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/internationaal/internationale-samenwerking/european-data-protection-board-edpb#taken-edpbTaken EDPB
De EDPB zorgt ervoor dat de AVG en de Richtlijn gegevensbescherming bij rechtshandhaving consequent worden toegepast in de EU.
De EDPB komt minimaal 1 keer per maand bij elkaar. De EDPB neemt besluiten en publiceert aanbevelingen, opinies, guidelines en 'best practices' met uitleg over de toepassing van de AVG, de Richtlijn gegevensbescherming bij rechtshandhaving en andere privacykwesties.
Met deze uitleg van de AVG helpt de EDPB organisaties praktisch op weg met het toepassen van de privacywetgeving in hun werk.
Wie bedenkt binnen de EDPS eigenlijk dat er een akkoord met Canada wordt gesloten?
Is dat de Nederlandse AP onder invloed van de D66 clan?
Ik vraag me werkelijk af wie meent dat data delen met Canada in het belang is van Nederlandse burgers.
Want via Canada dat de NAFTA kent komen de gegevens toch weer bij de VS en in het 5-eyes netwerk terrecht.
Dit terwijl Nederlanders fel tegen het zeer geheimzinnige CETA-verdrag waren en dus tegen data en andersoortig delen en toelaten van niet-EU standaard eisen voor producten, diensten en dergelijke van buiten de EU/EEA.
Dat dit gebeurd, ongetwijfeld met een meervoudige belangen-afweging door in dit geval de EDPS laat zien dat centralisatie van gegevens plus macht helemaal negatief tegen burgers negatief uitpakt. Dit is niet slechts een negatieve blik.
Het is een automatisch gevolg van meerdere belangen in 1 kwestie bij elkaar brengen, zogenaamd integrale afweging.
Daarbij vallen de zogenaamd kleinere belangen tegen elkaar weg en de zwaarstwegende (die niet altijd naar buiten wordt gebracht) doorslaggevend blijkt.
Zoals dat CETA-verdrag werd verworpen door de demos, maar tegelijkertijd in Brussel en daaromheen geprobeerd wordt delen in snippers nu door het EU-parlement te loodsen. Dat is net zo on-EU als dat Martin Schultz en Ursula van der Leyen destijds als niet rechtstreeks gekozen functionaris toch op een positie belanden en dat ze bij en over de EU blijven spreken over democratie.
Dit terwijl demos (het volk) binnen dat spel van aanstellingen volledig buiten spel staat en crators (beslissen) vooral door bureaucraten gedaan wordt.
Waarom is deze gang van zaken heel on-EU?
Omdat vastgelegd is wat de hoeksteen is van de EG/EU.
Alles binnen de EU/EEA-ruimte moet subsidiair, proportioneel en non-discrimatoir zijn.
In dit geval speelt proportionaliteit op, de AVG is formeel heel duidelijk met het doel opgericht om te beschermen, niet om puur rechten te codificeren om ze 1 voor 1 af te kunnen pakken. Dat is niet bepaald de bedoelde gang van zaken en is gezien de consequenties voor individuele burgers - een beweging richting een belangrijk element van CETA - enorm verstrekkend en redelijk heftig. Een burger weet bij 5-eyes regime niet langer of er niet dieper in je privé leven wordt gedoken dan alleen de email adres, huis adres en andere PNR gegevens. De vraag is ook of dit subsidiair is en of de gegevens daadwerkelijk gelijkwaardig zullen worden behandeld. De EDPS stelt in het executive summary welliswaar dat de gegevens niet in bulk-data terecht mogen komen maar daar hebben de diensten in de VS hele andere standaarden voor buitenlanders voor. En ook je recht halen is in de VS nogal tijdrovend. En met Canada is het de vraag of de burger zijn recht moet halen onder Canadees provinciaal recht, nationaal recht of recht van Common Wealth/gemene best.
Even een praktijk-case:
https://www.edps.europa.eu/system/files/2024-04/24-04-29_opinion_agreement_eu_canada_transfer_pnr_data_en.pdfhe EDPS clarifies that any use of PNR data for the purposes of security and border control checks should be
possible only when those checks pursue one of the purposes laid down in Article 3 of the draft Agreement, namely preventing, detecting, investigation or prosecuting terrorist offences or serious transnational crime, and not for other purposes, such as immigration control.
In de praktijk zou tot circa 5% van de asiel-aanvragers in Nederland in land van herkomst misdaden tegen hun mede-mens hebben gepleegd. Denk aan Erritreers die hun landgenoten narijzen, denk aan geheime dienst mensen van Iran die hier vrijelijk rondlopen, oorlogsmisdadigers uit Rwanda en omstreken, et cetera. Deze misdadigers zouden als terrorist kunnen worden beschouwd. Dat ze hier (bedoeld of) onbedoeld in Nederland mogen verblijven maakt de volgende passage van pagina 5 uit het verdrag met Canada wel wat apart;
With regard to data protection in general, the EDPS recalls that in 20027 Canada has been recognised as providing an adequate level of protection for personal data transferred from
the EU under Directive 95/46/EC8. In 2024, after a review, the Commission concluded that Canada continues to provide an adequate level of protection under the GDPR for personal data transferred from the EU to recipients subject to Personal Information Protection and Electronic Documents Act (PIPEDA)9
. Want waarom is het vedrag nog relevant als NL in principe geacht wordt geen terroristen toe te laten? Hoe gaat de niet-als terrorist bekend staande persoon zonder door bulk-data te zijn gehaald van Canadese zijde dan alsnog als terrorist opvallen? Wordt elke inreizende door de Canadese als terrorist beschouwd tenzij evident anders blijkt op basis van de vrijgegeven data om zo psuedo niet-discrimenatoir alle inreizenden gelijkwaardig te behandelen? Gaan ze werken op basis hand-picked acties in plaats van bulk-data? Dat is tamelijk ongeloofwaardig. Of is dit verdrag bedoeld om ruil-handel tussen 5-eyes en Nationale veiligheidsdiensten van EU/EEA landen te harmoniseren? Voor koe-handel in korte lijsten van Political Exposed Persons die natie overstijgende belangen bedreigt?
Nog een case, David Icke. In NL/EU/EEA als politiek ongewenst persoon verklaard na wat heen en weer bellen. Welke status krijgt hij dan dankzij dit verdrag in eigen land? David Icke zou op basis van Opiniepunt 6 op pagina 5 van het EDPS document dus in eigen land als gevolg van horizontale werking van een verdrag als deze ook als dusdanig kunnen/moeten worden beschouwd. Da's afhankelijk van hoe je het bekijkt nou niet echt een bevorderend voor het EU-hoeksteen principe van vrij verkeer van mensen. Meld ik er gemakshalve even bij dat David Icke een vrij uitgesproken standpunt verdedigde over vermeende schadelijkheid van mondkapjes-gebruik. Door de door de Duitse rechter bevolen vrijgave van interviews met Robert Koch Institut over waarschuwing van gevaar van mondkapjes door diens medewerkers (zie dailymail artikel van 26-maart 2024 over artikel van Multipolar magazine - Stefan Korinth en Paul Schreyer) zou David Icke z'n case met inreisverbod in Nederland en daarbij de hele EU toch opnieuw moeten worden bekeken.
Zouden de EDPS conmissie leden hier ook werk van maken?
Ik ben benieuwd.
Laat ze bij de EU commissie eerst eens fundamenteel subsidiariteit 10 jaar volhouden en dan kunnen we het hebben over wat beter en betrouwbaar op een hoger niveau in plaats van eveneens op het laagste niveau behandeld kan worden. Want van subsidiariteit en proportionaliteit als hoeksteen van de EU is nu geen sprake meer van. Landen als Nederland en Frankrijk hebben al verdragen, dus Canada doet echt wel veel moeite om met de hele EU/EEA een verdrag te sluiten. En dat heeft natuurlijk duidelijke redenen.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het overgangsrecht en recht op beroep aan te tekenen tegen je status als terrorist of supra-nationaal gevaarlijk persoon / PEP of gelijkwaardig. Mag je dat in eigen EU land doen? Moet dat in Straatsburg gebeuren? Is dat dan onder recht van Raad van Europa of onder recht van de EU, beide loketten van 2 verschillende instanties zetelen in Straatsburg en hebben hun eigen rechtswandel.