image

Wisselende ervaringen met XP Service Pack 2

vrijdag 20 augustus 2004, 11:52 door Redactie, 26 reacties

Sinds woensdag kunnen gebruikers van de Windows XP Home editie via de automatische update functie Service Pack 2 downloaden. Hoewel er inmiddels een paar lekken zijn gevonden, zal de patch de security van de meeste systemen verbeteren. De patch vraagt wel wat initiatief van de gebruikers. Zo is er een lange lijst met programma's die niet goed meer werken na de update. "We adviseren onze klanten dan ook om alles wat ze erover kunnen vinden te lezen," zo laat Laura DiDio van de Yankee Group weten. "Het is een monster update. Je kunt het eigenlijk als Windows XP 2.0 beschouwen," zo gaat DiDio in dit artikel verder.

Het Sans Institute houdt nog steeds bij wat mensen van Service Pack 2 vinden. Inmiddels hebben zo'n 900 mensen gestemd, waarvan er 46% geen enkel probleem met de update hebben. 28% had wat kleine problemen en 7% moest het systeem opnieuw installeren.

Reacties (26)
20-08-2004, 12:33 door Anoniem
ik ben ook benieuwd of er veel systemen terug gaan komen als
hij in het nederlands verschijnt....

als het goed is niet..
want automatische updates staat standaard uit ^_^
20-08-2004, 13:11 door Anoniem
lol
20-08-2004, 14:18 door Anoniem
en als die xp nou niet helemaal geregistreerd is wattan?
20-08-2004, 14:19 door Anoniem
Het is spijtig dat Microsoft zo radicaal te werk gaat..
Bijvoorbeeld door SOCKET_RAW te blokkeren. Dit heeft al
gevolg dat raw sockets niet meer mogelijk zijn. Akkoord, je
nmap zal niet meer werken, samen met alle sniffers - en ook
die AckCmd en icmp_tunnel dingen. Nu, echter - wat als je
als netwerk beheerder toch een sniffer nodig hebt om te zien
wat er juist gebeurt.. En wat als je een IDS draait,
firewall, ...

Leuk, bedankt microsoft.

Michael
20-08-2004, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem
Nu, echter - wat als je
als netwerk beheerder toch een sniffer nodig hebt om te zien
wat er juist gebeurt.. En wat als je een IDS draait,
firewall, ...

Leuk, bedankt microsoft.

Snap misschien de frustratie, maar het lijkt mij sterk dat je een firewall of
IDS systeem draait op een XP <bold>werkstation</bold> ;)

Moet trouwens zeggen dat ik XP pro draai, met sp2 er op en m'n Ethereal
draait als en zonnetje.
20-08-2004, 15:05 door Anoniem
waarom is dat sterk?
Ieder zijn eigen keus toch?
Draai ook win32 nmap op me laptop om zo klanten te scannen
als ze daarom vragen.
VInd niet dat ze dit soort dingen moeten blokkeren.
OF geef een optie om het ongedaan te krijgen..
Keuze is vrijheid en ik geniet van de vrijheid die ik betaal
voor een OS..

M.
20-08-2004, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem
waarom is dat sterk?
Ieder zijn eigen keus toch?
Draai ook win32 nmap op me laptop om zo klanten te scannen
als ze daarom vragen.
VInd niet dat ze dit soort dingen moeten blokkeren.
OF geef een optie om het ongedaan te krijgen..
Keuze is vrijheid en ik geniet van de vrijheid die ik betaal
voor een OS..

M.

Okay, daar ben ik het zeker mee eens. Doelde meer op netrwerk firewalls en
IDS systemen als dedicated systemen. Deze zou ik altijd op een server
platform draaien zelf en niet op een werk station OS. Dit voornamelijk omdat
ik slechte ervaringen heb met 24/7 op desktop OSsen en niet tot vele malen
minder op server OSsen.

Maar dat terzijde, naast ethereal draait nmap win32 ook prima op mijn
laptop met XP pro.
Raar dat we zulke verschillende ervaringen hebben met deze apllicaties.

P.
20-08-2004, 15:42 door Anoniem
Kleine interpertatiefout? er staat op de site van SI:
- 923 approved messages total.

Volgens mij gaat het hier dus om achtergelaten berichten en niet om votes...
Aantal votes zal ongetwijfeld hoger liggen.

Heb zelf geen problemen met SP 2 .
20-08-2004, 20:23 door Anoniem
Werk ook met Windows XP, nog niets anders gehad dan
problemen. momenteel is er een probleem binnengeslopen,dat
men scherm uitvalt, en de computor vastloopt.

Heb hem sinds begin Januari, en ben van plan hem terug aan
te bieden aan de winkel om hem volledig terug opnieuw te
installeren.
20-08-2004, 21:16 door Anoniem
Ik heb als vrijwilleger een stuk of 10 computers van invalides onder mijn
beheer, altijd een lastige taak omdat er veel externe hardware aan zit
verbonden.

Heb wel even een rondje gemaakt en alle eventuele automatische updates
uitgeschakeld.

Wordt vervelend als dat spul niet meer werkt.
21-08-2004, 18:56 door Anoniem
Nog vervelender is dat je er zorgen over moet maken en je er
dus niet op kunt vertrouwen dat grofweg alles nog
functioneert zoals het wordt verwacht te functioneren
waarbij het een puur individuele ervaring zal zijn of de
update positief danwel negatief uitpakt. Dat is met name
een erg jammer element aan de update om rekening mee te
houden, niet bevorderlijk voor de continuïteit.

Dat laatste is bij 'home users' wellicht minder aan de orde
maar geldt voor 'corporate' omgevingen deze eerst te testen
alvorens de update daadwerkelijk al of niet door te voeren.
21-08-2004, 22:55 door Anoniem
Op zich wel met je eens dat de impact (financieel) gezien
bij corporate omgevingen groter is.
Maar ik ben van mening dat de gevolgen dramatischer zijn bij
de thuisgebruikers, en dan denk ik aan het gemis aan kennis
om de problemen op te lossen en het wegvallen van elk
vertrouwen in de windows update als het systeem na update
het gewoon niet meer goed doet.
Volgens mij gaan thuisgebruikers, die problemen krijgen,
massaal de windows update uitzetten om in de toekomst dit te
voorkomen.
Dan zitten we dus met een behoorlijk negatief resultaat voor
de voorlopige toekomst.

Rene
22-08-2004, 14:45 door Anoniem
Dat ben ik op mijn beurt volkomen met je eens.
22-08-2004, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem
en als die xp nou niet helemaal geregistreerd is wattan?
Dan moet te gewoon een originele versie gaan kopen, hihi
22-08-2004, 23:34 door Anoniem
[en als die xp nou niet helemaal geregistreerd is wattan?[/quote]Dan moet te gewoon een originele versie gaan kopen, hihi[/quote]
In de buidel tasten jong en dan maar hopen dat de rest van de niet
geregistreerde programma's en de veelvoud van illegale rommel op je
computer het nog doet na installatie van SP2
23-08-2004, 03:12 door Anoniem
Zou er geen verzekering op nemen.

99.99 % zeker dat je probs krijgt, ook al is het legaal.

Brrrr... ben het meer dan zat, K* zooi
23-08-2004, 07:28 door Anoniem
Is toch mooi zo'n update schakelt precies de concurrenten uit, vervolgens
eerst alle patches zelf uitbrengen en concurrenten moeten nog even
sleutelen. --Oneerlijke concurrentie-- ?? Nee toch, is gewoon onderdeel van
het standaard handelssysteem van Windows.

Met dit soort grappen en grollen, wordt je als M$ gebruiker toch een beetje
zielig van........vindt Windows een prima ( op de bugs en security risks na )
een redelijk goed OS, maar de handelswijze van de heer Gates en reetkevers
komt me keel uit.

Tijd voor totale OS ommezwaai, ook al heeft Linux ook nog de nodige
oplossingen te bedenken.
23-08-2004, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem
Nog vervelender is dat je er zorgen over moet maken en je er
dus niet op kunt vertrouwen dat grofweg alles nog
functioneert zoals het wordt verwacht te functioneren
waarbij het een puur individuele ervaring zal zijn of de
update positief danwel negatief uitpakt. Dat is met name
een erg jammer element aan de update om rekening mee te
houden, niet bevorderlijk voor de continuïteit.

Dat laatste is bij 'home users' wellicht minder aan de orde
maar geldt voor 'corporate' omgevingen deze eerst te testen
alvorens de update daadwerkelijk al of niet door te voeren.

Volledig mee eens.
De individuele problemen worden de grootste zorg,

Ten eerste: Je mag en kan niet van thuisgebruikers een diepe en
brede kennis verwachten van computer soft- cq hardware, er wordt al
lang op gehamert over hun gedrag en je ziet een langzame
verschuiving naar een veiliger gedrag van deze gebruikers, er worden
meer cursussen gevolgd wat betreft computer gebruik, men komt op
de hoogte van spyware - adaware - virus gedrag - inbraak in
computers dmv trojans - etc.

Ten tweede: Er worden ook meer programma's qua beveiliging
aangeschaft, virus scanners - firewall - spy- en adaware removers -
etc betaald cq gratis van internet gedownload.

Ten derde: Thuisgebruikers gaan steeds meer over naar kleine
netwerken dit mbv software- cq hardware firewall/routers wat voor
deze gebruikers toch een aanslag kan zijn op hun financiele middelen

Ten vierde: Er wordt al lang op gewezen om patches op te installeren,
Windows heeft hier een mooie automatische functie voor, werkt
ongeveer zoals de automatische updates van de virus defenities,
werkt perfect.

Ten laatste: En dan na installatie van SP2 bestaat de mogelijkheid
dat het systeem gedeeltelijk zoniet geheel niet meer functioneert.

Afskuitend: Foetsie, het opgebouwde vertrouwen is in een keer weg,
kom niet meer aan met veilig gedrag, software updates - patches - etc
want dit heeft tot gevolg dat ik mijn computer niet meer kan gebruiken.

En als het toch in orde komt wat waarschijnlijk een hoop tijd van
derden kost en een financiele aderlating tot gevolg heeft is dit, met
enige zekerheid te stellen, de laatste update die geinstalleerd is cq
wordt.

Of alles wordt na een clean install weer in orde gemaakt en SP2
inclusief verdere updates worden niet meer geinstalleerd.

Het is al eerder gesteld dit is een zorgelijke zaak, vooral omdat de
grote klap nog moet komen.

Microsoft heeft zichzelf en waarschijnlijk de gehele IT sector een
slechte dienst bewezen dit uit oogpunt van de individuele- cq
thuisgebruiker wat toch de grootste gemene deler is.
23-08-2004, 12:05 door Anoniem
Wat je er ook van vind, het is nodig wil je van je pc gebruik blijven maken.
Die mensen die troep maken ''Spam en Virus troep'' zijn niet tegen te houden.
Hier moet wat aan gedaan worden. Dat moet Microsoft doen, zelf kunnen we
het niet, ook niet kopen. Dus wees maar blij dat MS SP2 uitbrengt. Wat er
fout gaat repareren we wel weer.
23-08-2004, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem
Wat je er ook van vind, het is nodig wil je van je pc
gebruik blijven maken.
Die mensen die troep maken ''Spam en Virus troep'' zijn niet
tegen te houden.
Hier moet wat aan gedaan worden. Dat moet Microsoft doen,
zelf kunnen we
het niet, ook niet kopen. Dus wees maar blij dat MS SP2
uitbrengt. Wat er
fout gaat repareren we wel weer.


Ho, wacht even. Deze zin.....
"het is nodig wil je van je pc gebruik blijven maken"

Ik denk dat dit niet helemaal klopt, dit impliceert nl het
volgende:

"Indien je SPII niet installeert houd de pc op met (goed)
functioneren."

Het t.o. gestelde is juist de realiteit:
Installeer je SPII loop je grote kans dat je pc niet meer
(goed) functioneert.

Daar komt bij:
Zoals de meeste pc's nu werken is er weinig mis mee, de
problemen die MS heeft worden door de gebruikers ingeschat
en hiervoor zijn maatregelen genomen.
Veelal zijn aanpassingen in MS gedaan en andere software
geinstalleerd om één en ander "veilig" te krijgen.
Na SPII moet je in het ergste geval je hele PC opnieuw
inrichten omdat veel programma's niet meer 100% betrouwbaar
werken.
De grote vraag "waar zitten de lekken" en "hoe lossen we dat
op" is nog maar net op tafel en de antwoorden komen met de
tijd pas binnen.

Eigenlijk is de situatie dus zo:

Na installatie SPII zit je met een machine die "verborgen
lekken" heeft en beveiligingssoftware die niet meer te
vertrouwen is.
De ervaring van ondervinding zal je pas aantonen hoe je PC
weer veiliger te krijgen.
23-08-2004, 15:20 door Anoniem
Hier wordt een sterk punt aangevoerd !!!
23-08-2004, 15:51 door Anoniem
Het inst. van SPII zal door mij zeer zeker niet worden uitgevoerd. Na alle
recenties en klachten eens op een rij te hebben gezet.

Inst. van SP2: zet uw Firewall (van derden)uit en die van M$ aan.

Geen haar op m'n hoofd die daar over denkt. We hebben dit al eens
uitgeprobeerd op een test server. Wij konden er wel uit maar de klant niet in.
Alles in de M$-firewall nagezien en poorten die open moeten geopend.
Binnen een dag hadden we 3 kid-crackers binnen.
Moesten opnieuw zoeken naar poorten die nodig waren voor PC-Banking.

Snel de M$-firewall uit gezet en onze eigen aan. Resultaat: alles wat mag
MAG wat niet mag DICHT.

Doei M$
23-08-2004, 20:30 door Anoniem
Door Anoniem
Het inst. van SPII zal door mij zeer zeker niet worden uitgevoerd. Na alle
recenties en klachten eens op een rij te hebben gezet.

Inst. van SP2: zet uw Firewall (van derden)uit en die van M$ aan.

Geen haar op m'n hoofd die daar over denkt. We hebben dit al eens
uitgeprobeerd op een test server. Wij konden er wel uit maar de klant niet
in.
Alles in de M$-firewall nagezien en poorten die open moeten geopend.
Binnen een dag hadden we 3 kid-crackers binnen.
Moesten opnieuw zoeken naar poorten die nodig waren voor PC-Banking.

Snel de M$-firewall uit gezet en onze eigen aan. Resultaat: alles wat mag
MAG wat niet mag DICHT.

Doei M$


Mijn idee,

Heb een eenmans bedrijf en ben afhankelijk van mijn computer om mijn
activiteiten uit te voeren en af te handelen.

Wel een netwerk ingericht zodat ik met mijn partner (ega) tergelijkertijd
sommige activiteiten kan afhandelen.

Gezocht op internet naar de ervaringen van gebruikers welk SP2 hebben
geinstalleerd, ondanks dat SP2 ook probleemloos op computers wordt
geinstalleerd is het opmerkelijk dat er zo'n grote variant van storingen en
problemen zijn maw het kan mij ook overkomen.

Ik heb waarschijnlijk niet de kennis en zeker niet de tijd ervoor om hier wat
aan te doen als het mij overkomt.

Zekerheid voor alles in deze, ik wacht wel af hoe dit probleem zich
ontwikkeld maar ik ben er van overtuigd dat het zeker enige maanden kan
duren en misschien wel jaren, of er komt een SP2.1 uit, wat ik ten zeerste
betwijfel.
24-08-2004, 09:06 door Anoniem
Weer een moment van overweging:

Heb automatische update van Windows XP Pro als volgt uitgeschakeld:

Configuratie scherm automatische updates uitgevinkt en onder
services automatische updates uitgeschakeld.

Tijdens de windows update sessie het volgende scherm:
Windows Update kan niet doorgaan omdat een vereiste service is
uitgeschakeld. Windows Update heeft de volgende services nodig:
Met Automatische updates worden essentiële updates voor de
computer gezocht, gedownload en geïnstalleerd.
Met Background Intelligent Transfer Service (BITS) worden updates
sneller gedownload en opnieuw gestart.
Het Gebeurtenislogboek legt gebeurtenissen van Windows Update
vast zodat problemen kunnen worden opgelost. Zorg dat deze services
zijn ingeschakeld:

1. Klik op Start en vervolgens op Uitvoeren.
2. Typ services.msc en klik vervolgens op OK.
3. Klik in de lijst met services met de rechtermuisknop op de naam van
de service en klik vervolgens op Eigenschappen.
4. Selecteer Automatisch in de lijst Opstarttype.
5. Controleer of de service is gestart.

Services gestart en autoupdate onder configuratie scherm uitgevinkt
werkt het wel

!@#$%^&* M$
24-08-2004, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het inst. van SPII zal door mij zeer zeker niet worden uitgevoerd. Na alle
recenties en klachten eens op een rij te hebben gezet.

Inst. van SP2: zet uw Firewall (van derden)uit en die van M$ aan.

Geen haar op m'n hoofd die daar over denkt. We hebben dit al eens
uitgeprobeerd op een test server. Wij konden er wel uit maar de klant niet
in.
Alles in de M$-firewall nagezien en poorten die open moeten geopend.
Binnen een dag hadden we 3 kid-crackers binnen.
Moesten opnieuw zoeken naar poorten die nodig waren voor PC-Banking.

Snel de M$-firewall uit gezet en onze eigen aan. Resultaat: alles wat mag
MAG wat niet mag DICHT.

Doei M$


Mijn idee,

Heb een eenmans bedrijf en ben afhankelijk van mijn computer om mijn
activiteiten uit te voeren en af te handelen.

Wel een netwerk ingericht zodat ik met mijn partner (ega) tergelijkertijd
sommige activiteiten kan afhandelen.

Gezocht op internet naar de ervaringen van gebruikers welk SP2 hebben
geinstalleerd, ondanks dat SP2 ook probleemloos op computers wordt
geinstalleerd is het opmerkelijk dat er zo'n grote variant van storingen en
problemen zijn maw het kan mij ook overkomen.

Ik heb waarschijnlijk niet de kennis en zeker niet de tijd ervoor om hier wat
aan te doen als het mij overkomt.

Zekerheid voor alles in deze, ik wacht wel af hoe dit probleem zich
ontwikkeld maar ik ben er van overtuigd dat het zeker enige maanden kan
duren en misschien wel jaren, of er komt een SP2.1 uit, wat ik ten zeerste
betwijfel.


Heb vanaf gisteren 23 aug 2004 alle PC's op ons bedrijf welke draaien met
XP (10 x home en 180x pro) de auto-update uitgezet. De voorspellingen over
de SP2 versie die wij verkregen uit amerika deed ons hiertoe besluiten. Een
collega bedrijf waar wij nauw mee samen werken had via haar netwek in het
weekend de SP2 geinstaleerd. De maandag daarop bleek op het halve
bedrijf 80% van de programma's (allen geregistreerd) niet meer naar
behoren te functioneren.
24-08-2004, 12:01 door Anoniem
wow 80% das wel heel erg veel, en heel verstandig dat je auto update hebt
aangezet ;)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.