image

VVD wil opheldering over verplichte 'intelligente snelheidsassistentie' in auto's

maandag 27 mei 2024, 13:34 door Redactie, 32 reacties

De VVD heeft demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat om opheldering gevraagd over de verplichte 'intelligente snelheidsassistentie' in auto's. De Intelligent speed assistance (ISA) vergelijkt de rijsnelheid met de ter plaatse geldende snelheidslimiet. "Vervolgens geeft het systeem feedback aan de bestuurder (informatief/waarschuwend) of het maakt snelheidsovertredingen fysiek onmogelijk (dwingend)", zo laat het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) weten.

Het systeem is verplicht aanwezig in auto’s die na 6 juni 2022 op de markt zijn gekomen en wordt vanaf 7 juli dit jaar voor elke nieuw geregistreerde auto verplicht. Het ISA-systeem dat in de EU verplicht is gesteld waarschuwt de automobilist alleen bij snelheidsoverschrijdingen. Het gaat zowel om visuele waarschuwingen als met een audiosignaal of haptisch signaal. Op dit moment kunnen bestuurders ISA nog uitschakelen, maar zal deze standaard bij het starten van het voertuig altijd weer aan staan, aldus de ANWB.

"Een foutloos systeem begint met een betrouwbare en actuele database van geldende snelheidslimieten en noodzakelijke verkeersborden. Deze moet over-the-air beschikbaar worden gesteld via open data en beschikbaar zijn voor elke software ontwikkelaar van navigatieapps en -systemen. De database moet een basisonderdeel van regelgeving worden", zo laat de ANWB verder weten, dat vindt dat de betrouwbaarheid van de snelheidsinformatie waar ISA zich op baseert omhoog moet naar 99,9 procent.

VVD-Kamerlid Veltman heeft naar aanleiding van het systeem Kamervragen aan minister Harbers gesteld. "Hoe duidt u de door de ANWB geplaatste kanttekening dat ISA pas ingevoerd zou moeten worden wanneer een databank met snelheidslimieten bestaat die compleet actueel is?", zo wilt Veltman weten. Het Kamerlid vraagt ook of de data die wordt verzameld door de ISA eigendom van de automobilist blijft.

Harbers moet daarnaast duidelijk maken of er geregeld is dat de data van de automobilist alleen kan worden gebruikt door de Europese Unie, autofabrikanten of andere bedrijven als de automobilist hiervoor expliciet toegang heeft verleend. De minister heeft drie weken om de vragen te beantwoorden.

Reacties (32)
27-05-2024, 13:42 door Anoniem
Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
Dergelijke systemen dienen ten alle tijde overruled te moeten kunnen worden door de bestuurder. Zo kun je situaties indenken waarbij een grote dot gas levensreddend kan zijn, en dus dodelijk als een systeem dat niet toestaat.
27-05-2024, 14:19 door Anoniem
Een VVD'er die over privacy begint. Ik blijf het vreemd vinden.
27-05-2024, 14:22 door Anoniem
De VVD is gewoon bang dat ze niet meer kunnen verdienen aan snelheidsovertredingen. Aangezien dat nodig is om de begroting van justitie en veiligheid sluitend te krijgen. https://nos.nl/artikel/2510926-verkeersboetes-vanaf-vandaag-flink-hoger-maar-gedrag-beinvloed-je-er-niet-mee
27-05-2024, 14:27 door Anoniem
Desnoods dwingend werken… goh stel dat je vanwege een move om een ongeluk te vermijden ineens vol gas moet geven en het systeem zou ingrijpen.. jemig .. nog even en je stoel wordt ook rechter gezet om je rug te sparen ( zorgkosten drukken ) en je airo gaat uit( klimaatwappie regels)..

De overheden kunnen zich beter bezig houden met nuttige dingen dan dit soort onzin.
27-05-2024, 14:35 door User2048
Door Anoniem: Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
Dergelijke systemen dienen ten alle tijde overruled te moeten kunnen worden door de bestuurder. Zo kun je situaties indenken waarbij een grote dot gas levensreddend kan zijn, en dus dodelijk als een systeem dat niet toestaat.
Dit is geen Nederlandse betutteling, maar Europese regelgeving.

Ik deel je zorgen. Als ik zie hoe slecht de verkeersbordherkenning in mijn auto werkt, dan vrees ik het ergste voor automatische beslissingen van de auto.
27-05-2024, 14:49 door Anoniem
Mij zullen ze met een koevoet uit mijn 11 jaar oude auto moeten trekken, geen haar op mijn hoofd die aan een nieuwer model denkt.
27-05-2024, 14:56 door Anoniem
Ik ben er wel voor. Het is wel leuk om de politie in de achtervolging van bankovervallers netjes bij het bordje 30KM ook automatisch 30 gaan rijden net als de bankovervallers.

Ze zullen moeten wachten totdat de overvallers moeten tanken/accu leeg is om die te kunnen arresteren.
27-05-2024, 14:57 door Anoniem
Er wordt dus gewerkt met actieve locatie gegevens "over the air".
Daarbij is het ronduit levelsgevaarlijk i.v.m. met incorrecte interpretatie van de data. e.g.. je rijdt bij een viaduct op de snelweg, waar je 130 mag, onder een weg door waar een limiet van 50 of 30 geldt. Tesla heeft hier al last van.

Ik heb wel eens het idee dat het naar huis sturen van al die regelgevers met behoud van salaris, goedkoper is dan ze in hun zetel te houden waar ze een hoop kosten maken met wilde ideeën. Want wat willen ze hier nu mee oplossen?
27-05-2024, 14:58 door Anoniem
Ach, ik kan me nog herinneren dat mijn GPS in de auto dacht dat ik 1192 km/u reed. Leuk effect midden op de snelweg als die dan automatisch gaat reageren.

Slecht plan.
27-05-2024, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Dergelijke systemen dienen ten alle tijde overruled te moeten kunnen worden door de bestuurder. Zo kun je situaties indenken waarbij een grote dot gas levensreddend kan zijn, en dus dodelijk als een systeem dat niet toestaat.

Al je zorgen worden beantwoord in de tekst waar je op reageert....
27-05-2024, 15:15 door _R0N_
Door Anoniem: Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
Dergelijke systemen dienen ten alle tijde overruled te moeten kunnen worden door de bestuurder. Zo kun je situaties indenken waarbij een grote dot gas levensreddend kan zijn, en dus dodelijk als een systeem dat niet toestaat.

Als het levensreddend is maakt dat audiosignaal ook niet echt uit.
Aangezien velen de regels niet (willen) kennen is het best handig als ze er op gewezen worden dat ze de maximum snelheid overschrijden.
En je hoeft natuurlijk geen nieuwe auto te kopen. Mensen kopen een nieuwe auto omdat ze willen laten zien genoeg geld te hebben/kunnen lenen om een nieuwe auto te kopen, technisch is het zelden nodig.
27-05-2024, 15:16 door Anoniem
Auto navigatie paneel eruit eigen erin cameras eruit. Veel succes.
Kabeltje van audio doormidden lampje afplakken. Veel succes.

Want dat gaat het effect zijn op mensen die bewust de boel overtreden.
En er is geen enkele wetgeving die iemand verplicht een navigatie systeem in de auto te hebben of cameras enkel ISA.
Complete verspilling weer van geld.
27-05-2024, 15:21 door Anoniem
Het wordt tijd voor een open source besturingssysteem voor auto's. (en dan bedoel ik niet alleen het entertainment systeem)
De auto is inmiddels een verlengstuk van de overheid geworden, Er wordt gevolgd waar je bent en men wil gaan bepalen waar je niet meer mag zijn en wat je allemaal wel of niet mag doen als je met de auto reist. Belachelijk gewoon!
27-05-2024, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem: Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
De wetgeving is EU wetgeving. Nederlands kamerlid wil daar opheldering over.

Dus, jou vraag: waar bemoeit (de Nederlandse) overheid zich mee?

Antwoord: EU-wetgeving.
27-05-2024, 15:33 door Anoniem
Terug naar de old-timer!
27-05-2024, 16:25 door Anoniem
Het systeem is verplicht aanwezig in auto’s die na 6 juni 2022 op de markt zijn gekomen en wordt vanaf 7 juli dit jaar voor elke nieuw geregistreerde auto verplicht.
Waarom komen ze er dan nu pas mee? In 2022 had je deze situatie al kunnen zien aankomen en daarnaar kunnen handelen, nu is het waarschijnlijk weer een gevalletje too little too late.
En zit deze apparatuur ook op ziekenwagens? Dat zou een groot probleem kunnen worden als ze ergens met spoed naartoe moeten maar de ziekenwagen ze telkens afremt omdat die denkt dat er een snelheidsduivel achter het stuur zit.
27-05-2024, 16:54 door Anoniem
Mijn auto heeft twee snelheidsmeters: een digitale en een analoge, en ze geven allebei een andere snelheid aan als ik rij.
Daarbij geeft GPS nog weer een andere snelheid aan als ik rij. En die waarschuwingspalen met 'u rijdt X km/u' geven ook allemaal verschillende snelheden aan.

Daarbij geldt ook dat je je moet kunnen aanpassen aan de situatie op de weg als die er om vraagt. Bijvoorbeeld als 2 snelwegen van 2 rijbanen samenvoegen tot 1 van 3 banen, en de middelste moet invoegen. Dan moet je soms ook even 140 km/u kunnen rijden om geen botsing te krijgen als het te druk is.

Maar als dat soort dingen onmogelijk wordt gemaakt, wie is er dan nog verantwoordelijk bij ongelukken?!
27-05-2024, 16:59 door _R0N_
Door Anoniem: Terug naar de old-timer!

Nooit van weggeweest.
Als je auto geen onnodige toetsers en bellen heeft kan er ook niets stuk gaan.
27-05-2024, 17:19 door Anoniem
Het mag duidelijk zijn dat de vraagsteller niet in een auto rijdt die dit al ondersteund. Dat zou een hoop onjuiste informatie en vooroordelen wegnemen.

De enige terechte zorg is of de 'u rijdt te hard' waarschuwingen niet te veel gaan afleiden van de Whatsapp berichten die gelezen moeten worden. Maar misschien is dat dan weer mijn eigen vooroordeel over andere weggebruikers.
27-05-2024, 18:30 door Anoniem
DRM komt naar je auto deze zomer
27-05-2024, 18:30 door Anoniem
Het systeem is ook aanwezig in min Garmin Zumo XT en het geeft een signaal wanneer ik te snel rijdt. Dit kan ik instellen op 0 km/h - 5 km/h of 10 km/h boven de limiet. Het grijpt gelukkig niet in want het zit er regelmatig naast. Omdat ik op een motor rij (balansvoertuig) heb ik dit niet ingebouwd
27-05-2024, 19:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
De wetgeving is EU wetgeving. Nederlands kamerlid wil daar opheldering over.

Dus, jou vraag: waar bemoeit (de Nederlandse) overheid zich mee?

Antwoord: EU-wetgeving.

Eu wetgeving die de Nederlandse verkeersminister of onze job-hoppende premier mede ondertekend hebben. Terecht dat er kamervragen komen of dat men weet wat men ondertekend in europapa.
27-05-2024, 20:03 door Anoniem
Dit is geen Nederlandse betutteling, maar Europese regelgeving.
Ik roep het al jaren: Nexit. Zo snel mogelijk!
Dergelijke betutteling past prima in de Chinese maatschappij waar we met een rotgang in geduwd worden.
Nexit. Nu.
27-05-2024, 21:36 door Anoniem
Ik mocht willen dat ik een keer ergens te snel kon rijden! Welk probleem lost dit eigenlijk op?
28-05-2024, 08:07 door Anoniem
Door Anoniem: Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
Dergelijke systemen dienen ten alle tijde overruled te moeten kunnen worden door de bestuurder. Zo kun je situaties indenken waarbij een grote dot gas levensreddend kan zijn, en dus dodelijk als een systeem dat niet toestaat.
Voorkomen day iemand met 80-100km/u door een woonwijk raast is ook wat waard. En argument dat gasgeven een ongeluk voorkomt... Verder vooruitkijken of brilopzetten helpen beter.
28-05-2024, 08:15 door Anoniem
Er zijn hier heel veel mensen die blijkbaar niet kunnen lezen en de conclusie hebben getrokken dat de auto ingrijpt zodra je harder rijdt dan de borden aangeven, maar dat is dus niet zo. Er wordt alleen een visueel en een geluidsignaal gegeven om aan te geven dat je te hard rijdt. Niemand hoeft zich dus zorgen te maken als je harder wil/moet rijden dat dat niet mogelijk is.
Ik vind het ook een slechte zaak en ze hadden op zeker een marge van bijv. 5 km mogen instellen.
28-05-2024, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit is geen Nederlandse betutteling, maar Europese regelgeving.
Ik roep het al jaren: Nexit. Zo snel mogelijk!
Dergelijke betutteling past prima in de Chinese maatschappij waar we met een rotgang in geduwd worden.
Nexit. Nu.
Het zal beter zijn om de werkwijze van de EU = EP+EC+madam vander leijen (ofzo) proberen te veranderen. Weinig democratisch aan hoe dit volksvertegenwoordigers zijn, maar niet allen (EC+madam) door het volk zijn gekozen, maar door zogenaamde kiesmannen(/-vrouwen). Ook de lobbypraktijken moeten zo goed als wel aan banden worden gelegd en wat er dan alsnog gelobbyed wordt volledige open transparantie daarin.

En voor het tweede, daarom overspoeld China nu ook hun afgekeken (/ lees gejatte), en daarmee goedkopere electrische auto's op de de markt met allerlei (sjoemel/verborgen-)spy-software om ons in de gaten te houden en te profileren en om dan uiteindelijk toegevoegd te gaan worden aan de Chineze samenleving ;-)
28-05-2024, 09:39 door tonykrij
Door Anoniem: Nederland betuttel-land. Waar bemoeit de overheid zich mee. Daarnaast zie ik redelijk wat gevaren met een dergelijk systeem. Buiten de verkeerde snelheid een ingreep terwijl dat niet bedoeld was en daarnaast kan het een schrikreactie triggeren.
Dergelijke systemen dienen ten alle tijde overruled te moeten kunnen worden door de bestuurder. Zo kun je situaties indenken waarbij een grote dot gas levensreddend kan zijn, en dus dodelijk als een systeem dat niet toestaat.

Dit is nu al. Als ik met mijn Tesla over de A9 rijd gaat hij bij 1 bepaald punt (bij Amstelveen, waar ze aan het werk zijn, een soort viaduct) ineens naar maximum snelheid van 40. Nu weet ik het maar hij grijpt gewoon in daar!? Ik accepteer volledig dat de auto zich aan de snelheid houd als hij helemaal zelf rijd. Zolang ik rij bepaal ik het.
28-05-2024, 10:17 door Anoniem
Door Anoniem: Er zijn hier heel veel mensen die blijkbaar niet kunnen lezen en de conclusie hebben getrokken dat de auto ingrijpt zodra je harder rijdt dan de borden aangeven, maar dat is dus niet zo. Er wordt alleen een visueel en een geluidsignaal gegeven om aan te geven dat je te hard rijdt. Niemand hoeft zich dus zorgen te maken als je harder wil/moet rijden dat dat niet mogelijk is.
Ik vind het ook een slechte zaak en ze hadden op zeker een marge van bijv. 5 km mogen instellen.

Dit lees ik: Vervolgens geeft het systeem feedback aan de bestuurder (informatief/waarschuwend) of het maakt snelheidsovertredingen fysiek onmogelijk (dwingend).

Dat laatste betekent toch dat er fysiek ingegrepen wordt ? Of lees ik dat ook verkeerd?
28-05-2024, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit is geen Nederlandse betutteling, maar Europese regelgeving.
Ik roep het al jaren: Nexit. Zo snel mogelijk!
Dergelijke betutteling past prima in de Chinese maatschappij waar we met een rotgang in geduwd worden.
Nexit. Nu.
Nee, dank je. Ik zie ook goede dingen uit de EU komen, zoals bijvoorbeeld de AVG. Denk niet dat als je het kind met het badwater weggooit er een beter kind overblijft.

Kijk naar hoe de machtsverhoudingen in de wereld zich aan het ontwikkelen zijn. Als je China niet ziet zitten dan is het een keiharde noodzaak om onderdeel te zijn van een machtsblok dat tegen China opgewassen is. Als je de Russische stijl van dictatuur niet ziet zitten dan geldt daarvoor hetzelfde (maar misschien hoor je tot degenen die dat door een roze bril bekijken).

De EU is verre van perfect, maar desondanks veel democratischer dan die landen. En de Amerikaanse en Britse systemen van democratie zien we de laatste jaren ook ernstig rammelen.

Besef dat een van de vervelende kenmerken van redelijk goed functionerende democratieën is dat je echt voortdurend te maken hebt met mensen die heel andere dingen willen dan jij. Die proberen wat ze willen ook nog te bereiken. Dat je dat ziet gebeuren is geen teken dat de samenleving aan het afglijden is naar een dystopie, dat is wat je in een gezonde democratie tot vervelens toe voor je kiezen krijgt. Het punt van een democratie is namelijk dat al die meningen nagestreefd kunnen worden en dat de uitkomst niet door een knokpartij maar door stemverhoudingen bepaald wordt. Jouw mening moet ook invloed op de besluitvorming hebben, maar volledig je zin ga je echt niet krijgen, want mensen die wezenlijk anders denken dan jij zijn er nou eenmaal en die hebben in een democratie nou eenmaal ook een stem.

Als je wel volledig je zin wilt krijgen moet je voor een dictatuur gaan, en dan maar hopen dat die stom toevallig precies blijkt uit te vallen hoe jij de samenleving voor je ziet. Bedenk daarbij dat mensen die naar macht streven, de wannabe dictators dus, nog het meest gewetenloos precies zullen zeggen wat mensen graag willen horen, om zo aan macht te komen. Juist door hoe gewetenloos ze dat spelletje spelen kunnen ze nog het meest overtuigend overkomen ook. Juist iemand die totaal schaamteloos is kan liegen zonder dat het klinkt als een leugen. Het is daarom maar zeer de vraag of de mensen die werkelijk ideaal klinken hun beloftes ook gaan waarmaken. Dat zijn juist vaak de grootste charlatans.

Als de EU werkelijk zo'n dystopie was geweest hadden we geen AVG gehad, hadden we geen Europees mensenrechtenverdrag gehad, hadden we geen sterke consumentenbescherming gehad. Er zitten zeker ernstige weeffouten in de EU, zoals bijvoorbeeld het bizarre gegeven dat de wetgevende macht (Europarlement en EU-raad) geen wetsvoorstellen in kan dienen maar dat het juist de uitvoerende macht (Europese Commissie) dat kan. De uitvoerende macht kan daardoor relatief makkelijk iets blokkeren dat de wetgevende macht wil. Dat klopt in mijn ogen niet, daar staat de uitvoerende macht deels in de schoenen van de wetgevende macht. Alleen al dat punt veranderen kan een grote versterking van de democratie in de EU opleveren.

Dergelijke rare kronkels zijn historisch gegroeid tijdens de geleidelijke opbouw en uitbouw van dat complex van EU-instituten. Maar juist dat het historisch gegroeid is laat zien dat dergelijke dingen niet per se voor eeuwig bevroren zijn en dat er ontwikkeling mogelijk is. Makkelijk zal dat echt niet zijn, maar je hoeft nou ook weer niet alles wat is opgebouwd weg te gooien om iets te verbeteren.

Als we wel het kind met het badwater weggooien ben ik bang dat we onszelf in de huidige machtsverhoudingen in de wereld voor de wolven gooien. En die zijn, als de EU genoeg verzwakt, echt niet zo vriendelijk om ook even hun macht in te slikken tot wij weer zijn opgekrabbeld, die grijpen juist hun kans. Ik zit liever in de EU, met al zijn gebreken, dan in het Russische of het Chinese systeem.
29-05-2024, 08:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er zijn hier heel veel mensen die blijkbaar niet kunnen lezen en de conclusie hebben getrokken dat de auto ingrijpt zodra je harder rijdt dan de borden aangeven, maar dat is dus niet zo. Er wordt alleen een visueel en een geluidsignaal gegeven om aan te geven dat je te hard rijdt. Niemand hoeft zich dus zorgen te maken als je harder wil/moet rijden dat dat niet mogelijk is.
Ik vind het ook een slechte zaak en ze hadden op zeker een marge van bijv. 5 km mogen instellen.

Dit lees ik: Vervolgens geeft het systeem feedback aan de bestuurder (informatief/waarschuwend) of het maakt snelheidsovertredingen fysiek onmogelijk (dwingend).

Dat laatste betekent toch dat er fysiek ingegrepen wordt ? Of lees ik dat ook verkeerd?

Als je de snelheidslimiter hebt ingesteld kan je ook diep je gas intrappen om dit te overrulen. In dit geval kan je ook gewoon harder gaan rijden, waarbij je natuurlijk wel de melding ziet en het signaal blijft horen, maar er wordt niet ingegrepen door de software om te voorkomen dat je harder rijdt.
03-06-2024, 16:23 door Anoniem
99,9% betrouwbaarheid is veel te weinig.
Mijn 1 jr oude VW Tiguan, op adaptive cruise control, grijpt veel te vaak onjuist in. Gaat ie van 130 naar 80 of zo, met een redelijke vertraging. Gelukkig nog net niet hard remmend.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.