image

Bunq voert afkoelperiode in bij verhogen limiet of inloggen op nieuw apparaat

vrijdag 7 juni 2024, 10:00 door Redactie, 9 reacties
Laatst bijgewerkt: 07-06-2024, 12:14

Bunq voert een afkoelperiode voor transacties in die klanten tegen bankhelpdeskfraude moet beschermen als de limiet van de rekening wordt verhoogd, er op een nieuw apparaat wordt ingelogd of er een betaling naar een nieuw rekeningnummer wordt gedaan. De betaling wordt dan 24 uur 'uitgesteld'. Bunq heeft de feature toegevoegd wegens 'feedback van gebruikers'. De afgelopen weken was er felle kritiek op de bank. Tientallen bunq-klanten werden slachtoffer van bankhelpdeskfraude en kregen de schade niet volledig vergoed van de bank.

"Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto weg", reageerde bunq-oprichter en topman Ali Niknam. Demissionair minister Van Weyenberg van Financiën vond deze uitspraak 'volstrekt ongepast'. Het ministerie heeft inmiddels contact met bunq gehad over de omgang met fraudeslachtoffers. Een ander punt van kritiek was de telefonische bereikbaarheid van de bank en aanwezige beveiligingsmaatregelen.

Zo was het eenvoudig voor fraudeurs die toegang tot een rekening hadden om de limiet te verhogen en daarna geld over te maken. Bunq meldt met de nieuwste versie van de app dat ongewone betalingen automatisch 24 uur worden uitgesteld. Dit maakt het mogelijk voor klanten om de transactie in deze periode te annuleren. "Deze maatregel gaat veel schade voorkomen. De meeste andere banken voerden enkele jaren geleden al een afkoelperiode van 4 uur in als klanten hun overboeklimiet verhogen. Dat leidde aantoonbaar tot minder bankhelpdeskfraude", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Molenaar vindt de afkoelperiode van 24 uur van Bunq wel erg lang. "Maar we gaan ervan uit dat je bij valide betalingen dan aan een bedrijf kunt laten zien dat het bedrag is overgemaakt en onderweg is." Bunq heeft ook toegezegd om klanten te waarschuwen als ze geld overmaken naar een rekening waarbij naam en nummer niet overeenkomen. "Ook deze maatregel is al lange tijd gebruikelijk bij andere banken", aldus de Consumentenbond.

Frauduleuze software opsporen

De consumentenorganisatie noemt het voornemen van bunq om frauduleuze software op te sporen waarmee kwaadwillenden op afstand toegang krijgen tot computers van klanten een doorbraak. "We hebben een systeem geïmplementeerd om malafide gebruik van remote access apps zoals AnyDesk te detecteren", aldus de bank. In dit geval wordt er een limiet voor de rekening ingesteld. Ook neemt Bunq maatregelen om malafide websites op te sporen. "Het valt of staat met de uitvoering, maar in principe wordt de kans dat bankklanten worden opgelicht hierdoor weer een stukje kleiner. En dat is positief", merkt Molenaar op.

Bunq heeft geen aanpassingen aan de telefonische bereikbaarheid doorgegeven, tot onvrede van de Consumentenbond. "We vinden het schrijnend dat mensen die zo in paniek zijn en zulke grote bedragen kwijt zijn, geen persoonlijk telefonisch contact kunnen krijgen. We begrijpen dat Bunq een digitale bank is en ook op een digitale wijze communiceert, maar in sommige gevallen moet je gewoon een mens kunnen spreken. Hier is Bunq echt de mist in gegaan", laat Molenaar weten.

Bunq is inmiddels wel in gesprek met de slachtoffers van bankhelpdeskfraude. De Consumentenbond hoopt dat de bank alsnog met een ruimhartige vergoeding komt voor deze slachtoffers. Molenaar: ‘Deze mensen zijn immers niet alleen de dupe van eigen handelen, maar waren ook minder geld kwijtgeraakt als Bunq de beveiliging van meet af aan strenger had ingesteld.’

Reacties (9)
07-06-2024, 10:50 door Anoniem
Ok, dus de consumentenbond wil een afkoelperiode, maar als die wordt ingevoerd is ie weer "te lang".
En dat terwijl Bunq slecht bereikbaar is. Als je om 7 uur s'avonds een fout maakt dan is 4 uur toch veel te kort om Bunq te bereiken? Dan is 24 uur veel beter.
Maar nee, weer niet goed.
07-06-2024, 10:59 door Anoniem
Laten ze die afkoelingsperiode in het verleden al gehad hebben, maar werden minder streng gemaakt op aandringen van gebruikers en later zelfs afgeschaft.
07-06-2024, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ok, dus de consumentenbond wil een afkoelperiode, maar als die wordt ingevoerd is ie weer "te lang".
En dat terwijl Bunq slecht bereikbaar is. Als je om 7 uur s'avonds een fout maakt dan is 4 uur toch veel te kort om Bunq te bereiken? Dan is 24 uur veel beter.
Maar nee, weer niet goed.
Ze zegt nergens "te lang", maar "wel erg lang".
Leg geen woorden in iemand zijn mond die niet zijn uitgesproken zou ik zeggen!
07-06-2024, 11:39 door Briolet
Door Anoniem: Laten ze die afkoelingsperiode in het verleden al gehad hebben, maar werden minder streng gemaakt op aandringen van gebruikers en later zelfs afgeschaft.

Precies. De Bunq gebruikers willen geen afkoelperiode #. Als ze moeten wachten, kunnen ze net zo goed weet terug naar een traditionele bank gaan waar ze bij problemen wel de bank kunnen bellen.

#: De enige uitzondering zijn de slachtoffers van fraude, want die hadden achteraf gewild dat er een wachttijd was.
07-06-2024, 12:00 door Anoniem
In het algemeen moet je gewoon niet bang kieren bij Nederlanders. Want of ze zijn er te dom voor, of te truttig. Of het zijn hijgers.

Met alle respect trouwens voor dat mooie filiaal en die lease auto.

Maar ik heb zelf ook stropdassen. Mooiere. You only live twice.
07-06-2024, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Laten ze die afkoelingsperiode in het verleden al gehad hebben, maar werden minder streng gemaakt op aandringen van gebruikers en later zelfs afgeschaft.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat dat inderdaad door de gebruikers werd gevraagd, ik heb daar n.l. zo mijn twijfels over.
07-06-2024, 13:27 door Bitje-scheef
Mannen en dames van Bunq. Dit had gewoon al geregeld moeten zijn. In plaats van een goed excuus krijgen alleen maar smoesjes en een halve maatregel.
10-06-2024, 12:41 door EKTB
Inloggen met 2FA kennen ze bij Bunq niet.
11-06-2024, 11:25 door Anoniem
Bunq meldt met de nieuwste versie van de app dat ongewone betalingen automatisch 24 uur worden uitgesteld. Dit maakt het mogelijk voor klanten om de transactie in deze periode te annuleren.

Dat mag niet; volgens Instant Payments SCT moet een transactie binnen uiterlijk 10 seconden verwerkt zijn en bij de tegenpartij op de rekening staan. Dus leuk idee, maar voldoet niet aan de eisen.
Bunq zegt zelf deel te nemen aan Instant Payments: https://www.bunq.com/nl-nl/features/instant-payments

Niet dat het een goed idee is, die instant payment (zie fraude risico), maar da's een ander verhaal.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.