image

LinkedIn beperkt gerichte advertenties op basis van groepsnamen

vrijdag 7 juni 2024, 13:46 door Redactie, 1 reacties

LinkedIn heeft besloten om gerichte advertenties op basis van groepsnamen te beperken, waarbij dit voor Europese gebruikers niet meer is toegestaan. De aanpassing volgt na een klacht van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom. Begin dit jaar diende de organisatie bij de Europese Commissie een klacht in over LinkedIn. Het zakelijke sociale netwerk zou mogelijk in strijd met de Digital Services Act (DSA) gevoelige gegevens gebruiken voor het tonen van advertenties.

Zo mogen bijvoorbeeld seksuele geaardheid, politieke opvattingen en etnische afkomst niet voor advertenties worden gebruikt. "Op basis van ons onderzoek, vermoeden we echter dat LinkedIn dit verbod overtreedt", aldus Bits of Freedom in februari. "Daarom hebben we een klacht ingediend bij de Europese Commissie over dit platform." LinkedIn zal vanaf vandaag niet meer toestaan dat adverteerders gerichte advertenties tonen op basis van groepsnamen, zo laat Bits of Freedom weten.

Groepsnamen kunnen volgens de burgerrechtenbeweging gevoelige categorieën van persoonsgegevens bevatten of onthullen, zoals seksualiteit, politieke opvattingen of ras. De doorgevoerde aanpassing geldt alleen voor Europese gebruikers van het platform. Daarnaast blijven adverteerders op LinkedIn wel in staat om gerichte advertenties op basis van andere categorieën van persoonsgegevens te tonen, aangezien de reikwijdte van het verbod op advertentietargeting van de DSA beperkt is tot alleen gevoelige categorieën persoonsgegevens.

Reacties (1)
08-06-2024, 09:36 door Anoniem
Advertenties richten op personen zou de nek om moeten worden gedraaid. Richt het op de inhoud van een webpagina of het onderwerp van de website.

STER is dit een aantal jaar geleden gaan doen op websites van NPO toen bleek dat een meerderheid van de bezoekers niet gevolgd wilde worden. In plaats van zich in twijfelachtige bochten te wringen om het toch voor elkaar te krijgen, zoals menige website vermoedelijk doet (of laat doen door een advertentienetwerk), besloten ze de wens van de bezoekers te respecteren en advertenties aan de inhoud van de webpagina's en video's te koppelen. En wat bleek? De advertentie-inkomsten stegen.

DuckDuckGo is ook een voorbeeld. Dat koppelt advertenties al zolang het bestaat aan de zoekopdracht en niet aan de persoon, en daar kan die website prima van rondkomen.

In veel gevallen zal niet eens naar de inhoud van de webpagina gekeken hoeven te worden worden en is het type website al genoeg. Denk aan hoe fotobladen vol staan met advertenties voor foto-apparatuur. Dat zal gelden voor iedere website met een duidelijk onderwerp; dat is dan vaak al genoeg om te kunnen bepalen waar de bezoekers hoogstwaarschijnlijk interesse voor hebben.

Ik kan me trouwens voorstellen dat de kwaliteit van het web enorm zou verbeteren als de "inhoud doet er niet toe als het maar schuift"-sites minder lucratief zouden worden dan sites die ergens over gaan.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.