Privacyorganisatie noyb heeft bij de Oostenrijkse privacytoezichthouder een klacht ingediend over de nieuwe trackingmethode van Google Chrome (pdf). "Google heeft gewoon tegen gebruikers gelogen", aldus de bekende privacyactivist en noyb-oprichter Max Schrems. De klacht van noyb gaat over de "Privacy Sandbox" van Chrome, waarmee gebruikers zonder trackingcookies kunnen worden gevolgd.
Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de "Privacy Sandbox", een verzameling van technieken waarmee gepersonaliseerde reclame is te tonen.
Een van de manieren waarmee Google gebruikers toch kan volgen wordt Topics genoemd. Bij deze trackingmethode bepaalt de browser op basis van het browsegedrag van de gebruiker welke onderwerpen hij interessant vindt en stemt daar advertenties op af. Wanneer gebruikers een website bezoeken die Topics ondersteunt zal de technologie drie onderwerpen kiezen waar de gebruiker interesse in heeft en die met de website en diens advertentiepartners delen.
Net zoals bij trackingcookies gebruikers toestemming voor de plaatsing hiervan moeten geven, heeft Google ook voor het inschakelen van Topics toestemming nodig. Volgens noyb worden gebruikers hierbij door Google misleid. Het techbedrijf doet aan gebruikers voorkomen dat ze een 'ad privacy feature' inschakelen die hen tegen tracking beschermt, maar in werkelijkheid gaat het om het toestaan van uitgebreide tracking.
"Google heeft gewoon tegen zijn gebruikers gelogen. Mensen denken dat ze akkoord gaan met een privacyfeature, maar worden misleid om Googles first-party advertentietracking te accepteren. Toestemming moet geïnformeerd, transparant en eerlijk zijn om rechtsgeldig te zijn. Google heeft precies het tegenovergestelde gedaan", aldus Schrems.
De AVG verplicht dat toestemming specifiek, geïnformeerd en overeenkomt met de wensen van de gebruiker. "Gegeven de zeer misleidende pop-up banner, kan de klager niet weten dat hij eigenlijk toestemming geeft voor het verwerken van zijn data voor gerichte advertenties", stelt noyb. Daardoor voldoet Google volgens de privacyorganisatie niet aan de toestemmingsvereisten die de AVG stelt.
Noyb heeft de Oostenrijkse privacytoezichthouder gevraagd om de dataverwerking van Google aan de AVG te laten voldoen, ervoor te zorgen dat Google stopt met het verwerken van gegevens die zonder geldige toestemming zijn verkregen en aan advertentiepartners laat weten dat ze de data niet meer moeten verwerken. Als laatste wil noyb dat de toezichthouder Google een 'effectieve, proportionele en afschrikwekkende' boete oplegt.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.