image

Minister komt na de zomer met meer informatie over toekomst luchtalarm

woensdag 26 juni 2024, 09:51 door Redactie, 19 reacties

De aankomende minister van Justitie en Veiligheid David van Weel komt na de zomer met meer informatie over de toekomst van het luchtalarm en plannen om het door NL-Alert te vervangen. Dat laat huidig demissionair minister Yesilgöz weten. Eerder dit jaar nam de Tweede Kamer een motie aan om het luchtalarm te behouden. Mede naar aanleiding van deze aangenomen motie vinden er twee onderzoeken plaats.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid onderzoekt samen met het ministerie van Defensie wat een scenario van hybride oorlogsvoering voor alertering in Nederland betekent en of NL-Alert in dat geval volstaat. Tevens wordt onderzocht wat er nodig is op zogenaamde hoog risicolocaties. Deze onderzoeken zijn reeds gestart of starten binnenkort, zo laat de minister weten. Ze zegt toe dat de volgende minister van Justitie en Veiligheid na de zomer met meer informatie komt hoe er met de aangenomen motie over behoud van het luchtalarm zal worden omgegaan.

Yesilgöz reageerde op vragen van CDA-Kamerlid Boswijk. Die wilde onder andere weten wat op dit moment het risico is van cyberaanvallen, storingen of haperingen bij NL-Alert is. De minister antwoordt dat NL-Alert vorig jaar is versterkt met een nieuwe NL-Alert 'broker', software waarvan het systeem gebruikmaakt. "Die is beter bestand tegen eventuele cyberaanvallen." Ze voegt daarnaast toe dat het vraagstuk rondom de beveiliging van NL-Alert en de NL-Alert app nooit is ‘afgerond’.

Boswijk vroeg de minister ook of ze het eens is met de stelling dat het luchtalarm sinds 1998 slechts 36 keer is ingezet, niet één van de redenen zou moeten zijn om het te schrappen, maar dat het juist een goed teken is dat het alarm niet vaak nodig is geweest. "Die stelling deel ik niet met u", reageert Yesilgöz. "NL-Alert heeft zich immers bewezen als primair alarmeringsmiddel bij rampen en crises. Dit vanwege het sterk toegenomen gebruik van NL-Alert, het bredere bereik, het meegeven van informatie waaronder een handelingsperspectief en de mogelijkheid om deze techniek verder te ontwikkelen."

Reacties (19)
26-06-2024, 09:56 door Anoniem
Blij dat ik altijd met een p2000 pieper loop die afgaat bij GRIP meldingen.
26-06-2024, 10:10 door Anoniem
Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
26-06-2024, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem: Blij dat ik altijd met een p2000 pieper loop die afgaat bij GRIP meldingen.
Ik denk dat P2000 eerder uitgefaseerd is dan het luchtalarm!
26-06-2024, 10:27 door Anoniem
Door Anoniem: Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
Je hebt geen smartphone nodig voor NL-Alert.
26-06-2024, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem: Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
Nee, NL-Alert is niet afhankelijk van de app, het werkt via cell broadcasting en daarvoor hoeft je telefoon geen smartphone te zijn. Hij moet wel de telecommunicatiestandaard ondersteunen waarover de cell broadcast verstuurd wordt, G4 dus binnenkort, en bij een deel van de providers al een poosje. Die toestellen bestaan, maar zijn helaas wel een stuk duurder dan simpele G2-toestellen.

Blader eens door deze discussie, die gaat niet over NL-Alert of cell broadcast maar dat werkt wel met de "feature phones" met 4G-ondersteuning waar het daar over gaat:
https://www.security.nl/posting/843548/KPN+schrijft+dat+een+analoge+telefoon+het+niet+meer+doet
26-06-2024, 11:14 door Anoniem
Zucht "Boswijk vroeg de minister ook of ze het eens is met de stelling dat het luchtalarm sinds 1998 slechts 36 keer is ingezet, niet één van de redenen zou moeten zijn om het te schrappen, "

Omdat er sinds 1821 nooit meer een brand geweest is in de tweede kamer stel ik voor om alle brandblussers weg te halen en ook nooduitgangen dicht te metselen. Zonde om daar nog geld in te blijven steken.
26-06-2024, 11:45 door Anoniem
Met al het geld dat in Den Haag over de balk wordt gegooid, zijn de onderhoudskosten voor het behouden en onderhouden van het luchtalarm peanuts....

En hebben ze in Den Haag ooit gehoord van de term 'redundancy'?
Het is altijd goed om een systeem te hebben om op terug te vallen als de ander onverwacht niet werkt.

Maar ja.... Den Haag en logische beslissingen nemen.... ;)
26-06-2024, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
Nee, NL-Alert is niet afhankelijk van de app, het werkt via cell broadcasting en daarvoor hoeft je telefoon geen smartphone te zijn. Hij moet wel de telecommunicatiestandaard ondersteunen waarover de cell broadcast verstuurd wordt, G4 dus binnenkort, en bij een deel van de providers al een poosje. Die toestellen bestaan, maar zijn helaas wel een stuk duurder dan simpele G2-toestellen.

Blader eens door deze discussie, die gaat niet over NL-Alert of cell broadcast maar dat werkt wel met de "feature phones" met 4G-ondersteuning waar het daar over gaat:
https://www.security.nl/posting/843548/KPN+schrijft+dat+een+analoge+telefoon+het+niet+meer+doet
Ik draag helemaal geen telefoon bij me.
26-06-2024, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
Mee eens. Ik draag ook nooit een telefoon bij me, ik ben een vrij mens.
26-06-2024, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Zucht
Ik weet dat het een moeilijke zin is, en de zin klopt ook niet helemaal, maar Boswijk staat kennelijk aan jouw kant, als je het goed leest. Dus weinig redenen voor "Zucht".
26-06-2024, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blij dat ik altijd met een p2000 pieper loop die afgaat bij GRIP meldingen.
Ik denk dat P2000 eerder uitgefaseerd is dan het luchtalarm!

Ik gok C2000, P2000 werkt gewoon.
C2000 heeft veel problemen zoals bereik en de encryptie die recent gekraakt is.
26-06-2024, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blij dat ik altijd met een p2000 pieper loop die afgaat bij GRIP meldingen.
Ik denk dat P2000 eerder uitgefaseerd is dan het luchtalarm!

Ik gok C2000, P2000 werkt gewoon.

De reden dat P2000 uitgefaseerd wordt is dat het niet encrypted is en informatie lekt over zaken die wellicht privacy gevoelig kunnen zijn.
Dat is al wel sterk beperkt (vroeger stond er gewoon "Ambulance A1 reanimatie 1111AA 123") maar het is nog steeds zo dat je uit de P2000 meldingen kunt afleiden waar er iets aan de hand is. Met als gevolg een oploopje van free-lance fotografen op je stoep.
Daar zouden de privacy fans hier toch niet blij mee moeten zijn...
26-06-2024, 13:13 door Anoniem
Door Anoniem: Zucht "Boswijk vroeg de minister ook of ze het eens is met de stelling dat het luchtalarm sinds 1998 slechts 36 keer is ingezet, niet één van de redenen zou moeten zijn om het te schrappen, "

Omdat er sinds 1821 nooit meer een brand geweest is in de tweede kamer stel ik voor om alle brandblussers weg te halen en ook nooduitgangen dicht te metselen. Zonde om daar nog geld in te blijven steken.

Nieuwbouw is inderdaad goedkoper dan de huidige restauratie. :-)
26-06-2024, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
Je hebt geen smartphone nodig voor NL-Alert.

Maar wel een of ander apparaatje op je persoon dat de cell-broadcasts laat horen.
Met die luidsprekens van het luchtalarm niet. Dus zijn die twee systemen een mooie aanvulling op elkaar.
Veiligehid kost geld. Dat zou een VVD-er moeten weten.
Al die ingevoerde veiligeheids en anti-terreur maatregelen kosten ook bakken met geld zonder waarneembaar resultaat.
Voelt iemand zich veiliger in vergelijking met de tijd voor dat al die maatregelen genomen waren?
26-06-2024, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blij dat ik altijd met een p2000 pieper loop die afgaat bij GRIP meldingen.
Ik denk dat P2000 eerder uitgefaseerd is dan het luchtalarm!

Ik gok C2000, P2000 werkt gewoon.

De reden dat P2000 uitgefaseerd wordt is dat het niet encrypted is en informatie lekt over zaken die wellicht privacy gevoelig kunnen zijn.
Dat is al wel sterk beperkt (vroeger stond er gewoon "Ambulance A1 reanimatie 1111AA 123") maar het is nog steeds zo dat je uit de P2000 meldingen kunt afleiden waar er iets aan de hand is. Met als gevolg een oploopje van free-lance fotografen op je stoep.
Daar zouden de privacy fans hier toch niet blij mee moeten zijn...

Die kamervragen uit 2012 oid heeft u het over?
Ik geloof niet dat er momenteel plannen zijn om het aan te passen of buitengebruik te stellen.
Het lokale brandweerkorps heeft ook recent voor een godsvermogen nieuwe piepers aangeschaft dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Om de redenen die u opnoemt is de politie met p2000 gestopt en hebben ze de berichten aangepast zodat er minder informatie over de lijn gaat.
26-06-2024, 16:29 door Reinder
Door Anoniemi ik draag helemaal geen telefoon bij me.

Dat is verder prima, het is ook niet mogelijk en niet nodig dat het NL-alert 100% van de mensen bereikt, dat doet het ouderwetse luchtalarm ook niet. Dat sommige individuen geen telefoon bij zich hebben is dan ook niet echt een factor die meegewogen hoeft te worden bij deze afwegingen. Ongeveer 99.9% van de mensen heeft wel een geschikte telefoon bij zich, en die paar uitzonderingen zijn geen relevante factor om dezelfde reden als waarom het bestaan van dove mensen (of slechthorenden die hun gehoorapparaat niet bij zich hebben) ook geen reden zijn om het ouderwetse luchtalarm wel of niet af te schaffen. Je moet natuurlijk je eigen keuze maken, maar als je in de 0.01% zit moet je geen bijzondere behandeling verwachten bij dit soort zaken.
26-06-2024, 18:06 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniemi ik draag helemaal geen telefoon bij me.

Dat is verder prima, het is ook niet mogelijk en niet nodig dat het NL-alert 100% van de mensen bereikt, dat doet het ouderwetse luchtalarm ook niet. Dat sommige individuen geen telefoon bij zich hebben is dan ook niet echt een factor die meegewogen hoeft te worden bij deze afwegingen. Ongeveer 99.9% van de mensen heeft wel een geschikte telefoon bij zich, en die paar uitzonderingen zijn geen relevante factor om dezelfde reden als waarom het bestaan van dove mensen (of slechthorenden die hun gehoorapparaat niet bij zich hebben) ook geen reden zijn om het ouderwetse luchtalarm wel of niet af te schaffen. Je moet natuurlijk je eigen keuze maken, maar als je in de 0.01% zit moet je geen bijzondere behandeling verwachten bij dit soort zaken.
Ja, inderdaad, daar heeft u gelijk in.
Ik ben zelf goed voorbereid met een BOB (Bug Out Bag) en een goede voorraad lang houdbaar voedsel en water.
Als ik moet vluchten of binnen moet blijven kan ik langdurig overleven.
Qua waarschuwingen bedenk ik wel een ander systeem, komt vast wel goed.
Men kan beter goed voor zichzelf zorgen dan afhankelijk te worden van een ander of overheid, al helemaal tijdens een noodsituatie.
27-06-2024, 05:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dan moet iedereen dus zo'n smartphone-spionage apparaat bij zich dragen, mij niet gezien!
...
Ik draag helemaal geen telefoon bij me.
Kijk nog eens goed waarop ik reageerde: op iemand die dacht dat je een smartphone bij je moet hebben om NL-Alert te ontvangen. Het punt dat ik maakte is dat dat dat niet klopt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.