Een cloudplatform waar vijftienduizend Amerikaanse autodealers gebruik van maken voor hun dagelijkse werkzaamheden blijft als gevolg van een ransomware-aanval deze hele maand nog offline. Dat heeft CDK Global aan dealers laten weten. Eerder werd al bekend dat het bedrijf de criminelen achter de ransomware-aanval losgeld gaat betalen om toegang tot het eigen cloudplatform te krijgen, zodat klanten er weer gebruik van kunnen maken.
"We vinden het belangrijk om te melden dat we niet denken dat we alle dealers voor 30 juni online krijgen", aldus CDK tegenover klanten. Het bedrijf zegt bezig te zijn met het herstel van de belangrijkste applicaties. Aangezien het systeem nog zeker vier dagen offline is, worden dealers opgeroepen om andere manieren te vinden voor het verwerken van verkopen en reparaties. Autodealers gebruiken het cloudplatform van CDK voor al hun dagelijkse werkzaamheden, zoals verkoop, reparaties, administratie en leveringen.
Sommige autodealers zijn als gevolg van de uitval van het systeem teruggevallen op pen en papier. Andere diensten, zoals APK-keuringen, reparaties en leveringen van onderdelen, zijn in sommige delen van de Verenigde Staten tot stilstand gekomen, zo meldt CNN. Hoe de aanval mogelijk was is niet bekendgemaakt. CDK waarschuwde eind vorig jaar nog dat autodealers doelwit van cyberaanvallen zijn en helpt klanten ook bij het verbeteren van hun cybersecurity.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.