De bekendheid van adblockers is in Nederland relatief hoog, hoewel er ruimte is voor verbetering, zo stelt demissionair staatssecretaris Van Huffelen voor Digitalisering. De bewindsvrouw reageerde op vragen van GroenLinks-PvdA. Van Huffelen had eerder aangegeven dat ze wilde kijken hoe de bekendheid van dergelijke browser-extensies is te vergroten.
Uit onderzoek van Alert Online dat vorig jaar plaatsvond blijkt dat 36 procent van de Nederlanders bekend is met adblockers. Daarnaast maakt 32 procent van de Nederlanders gebruik van extensies om cookies en dergelijke te blokkeren en nog eens 31 procent van de Nederlanders geeft aan hiervan gebruik te willen maken (pdf).
"De bekendheid van adblockers is in Nederland relatief hoog, hoewel er ruimte is voor verbetering. Toch was de inzet van dit kabinet primair op betere Europese wetgeving om burgers te beschermen tegen door hen ongewenste tracking cookies", reageert de staatssecretaris op de cijfers en vraag of ze vindt dat adblockers breed genoeg bekend zijn (pdf).
Van Huffelen had eerder al gesteld dat het uitgangspunt voor het kabinet is dat er wetgeving is die de privacy van eindgebruikers effectief beschermt en dat deze wetgeving wordt nageleefd, maar dat er ook middelen voor eindgebruikers zijn om hun privacy te beschermen, waarbij ze browser-extensies noemde.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.