image

Nieuwe website Microsoft gericht op security

vrijdag 27 augustus 2004, 09:16 door Redactie, 14 reacties

Microsoft heeft haar website microsoft.com van een nieuwe layout voorzien, die gebruikers meer op security en feature updates, zoals Service Pack 2 voor Windows XP, moet wijzen. Ook het navigeren is een stuk duidelijker geworden, waardoor men makkelijker de vele delen van de Microsoft site kan verkennen. Het is echter niet alleen rozengeur en maneschijn, want de site voldoet niet aan bepaalde standaarden, zoals de 4.01 HTML standaard. De website ziet er tevens anders uit in niet-IE browsers. Firefox gebruikers zien bijvoorbeeld niet alle elementen van de site. Dit artikel gaat dieper in op het nieuwe design van Microsoft.com. (Neowin)

Reacties (14)
27-08-2004, 11:37 door Anoniem
Ze hebben het weer voor elkaar...
Toevallig zat ik net gisteren nog op http://www.dropie.com
te lezen hoe erg ze met de standaarden zitten te rommelen.
En dan nog wel op zo'n manier dat het lijkt alsof zij de
enige goede browser hebben, terwijl ze in feite gewoon de
enige slechte (lees: niet compatible met standaarden)
browser hebben.
27-08-2004, 11:41 door Anoniem
Door Anoniem
Ze hebben het weer voor elkaar...
Toevallig zat ik net gisteren nog op http://www.dropie.com
te lezen hoe erg ze met de standaarden zitten te rommelen.
En dan nog wel op zo'n manier dat het lijkt alsof zij de
enige goede browser hebben, terwijl ze in feite gewoon de
enige slechte (lees: niet compatible met standaarden)
browser hebben.
Wat ik alleen niet snap is dat ze (microsoft) nog wel op de leden lijst van w3c
staan (http://www.w3c.org). Iemand die daar meer vanaf weet ?
27-08-2004, 11:49 door Anoniem
in firefox draaid ie nog steeds goed...

ik zou als gebruiker en bedrijf enz nog een maandje wachten
met sp2...
dan zijn de oplossingen van de standaard problemen te minste
bekend :)
27-08-2004, 12:15 door Anoniem
Nee, dat lijkt me wel verstandig. Je weet nu eenmaal nooit hoe SP2 zal
uitwerken want er blijken zo nu en dan wat "foutjes" te komen boven
drijven. Misschien is het inderdaad verstandig om met SP2 even te
wachten.
27-08-2004, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Ze hebben het weer voor elkaar...
Toevallig zat ik net gisteren nog op http://www.dropie.com
te lezen hoe erg ze met de standaarden zitten te rommelen.
En dan nog wel op zo'n manier dat het lijkt alsof zij de
enige goede browser hebben, terwijl ze in feite gewoon de
enige slechte (lees: niet compatible met standaarden)
browser hebben.
Wat ik alleen niet snap is dat ze (microsoft) nog wel op de leden lijst van w3c
staan (http://www.w3c.org). Iemand die daar meer vanaf weet ?

Ja, het valt me tegen dat op dropie daar niet meer over staat. Het idee van het
meedoen in w3c en in standaardcommitees is dat je als bedrijf kan
meesturen ten gunste van je eigen product.

Overigens staan er op dropie maar weinig voorbeelden over hoe MS met de
standaard rommelt. Als dit het is dan valt het best wel mee.
27-08-2004, 12:23 door Anoniem
Onzin. Het is helemaal niet verstandig om met SP2 te wachten. Er bestaat
zeker een kans dat er een beveiligingsfout met SP2 wordt verholpen die
gebruikt gaat worden door een nieuwe worm.
27-08-2004, 12:26 door Anoniem
Over door MS ondersteunde browsers gesproken:
http://office.microsoft.com/assistance/hfws.aspx?AssetID=HP010407651043

We zijn ons ervan bewust dat sommige gebruikers
problemen ondervinden met Microsoft Office Online, zelfs
wanneer ze ondersteunde browsers gebruiken. Als u een
ondersteunde browser gebruikt, kunt u nog steeds vele van de
functies van de site gebruiken, ook al worden er
waarschuwingsberichten weergegeven.

Volgens mij weten ze zelf ook niet echt meer hoe het nou zit :P
27-08-2004, 14:52 door Anoniem
In mijn ogen is Internet Explorer gewoon een programma dat zoals zo vele
nog niet af is. Met alle mogelijke plugin opties is het dan ook een behoorlijk
problematisch geval, echter, zij die hun IE goed hebben afgesteld (en
voorzien van extra beveilign van derden) maken het tot een redelijk
betrouwbare browser.
Zelf gebruik ik IE en Firefox door elkaar en met genoegen moet ik zeggen.
Zo gebruik ik IE als ik bijvoorbeeld veel van dezelfde soorten bestanden wil
downloaden mbv de DAP accelerator plugin, iets dat (nog) niet beschikbaar
is voor Firefox.
Wil ik echter veel surfen zonder vervelende poespas dan kies ik voor Firefox.
Soms raak ik besmet met Hijacks in IE, maar gelukkig ben ik tot nu toe altijd
in staat geweest dit succesvol het hoofd te bieden. (kan tijdrovend zijn maar
daarna kun je mensen er dan ook wel goed mee helpen toch ?!)

Hoe dan ook, het is een kwestie van geven en nemen.
Het mooiste zou zijn als IE en Mozilla de krachten eens zouden bundelen en
het beste van beiden zouden combineren zonder meteen te grijpen naar
copyrights, auteursrechten, plagiaat etc ...

Dat microsoft weer een nieuwe site heeft ontworpen zegt toch veel over hun
tijsindeling vind ik. Ipv. die aandacht en energie in de beveiliging zelf te
steken, geven ze kennelijk de voorkeur aan het 'jasje' eromheen.
Alles draait om geld en vele vinden dat begrijpelijk, ik NIET !
Mijn motto is: als een produkt goed is dan verkoopt het zich vanzelf.

SysCo
27-08-2004, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem
Ze hebben het weer voor elkaar...
Toevallig zat ik net gisteren nog op http://www.dropie.com
te lezen hoe erg ze met de standaarden zitten te rommelen.
En dan nog wel op zo'n manier dat het lijkt alsof zij de
enige goede browser hebben, terwijl ze in feite gewoon de
enige slechte (lees: niet compatible met standaarden)
browser hebben.
Heb je goed de argumenten gelezen wat deze dropie zegt? Ik vind dit niet erg
serieus.

1. het werkt alleen op windows
Zouden jullie het wel op Linux willen hebben?


2. Maar 1 versie kan worden geinstalleerd..
Wat een totale onzin. Kan dit wel bij andere browsers? Ga vmware ofzoiets
installeren.

3. Het voldoet niet aan de standaarden.
Oa png support, hallo daar lig ik echt wakker van. Jpg voldoet op het moment.
Maar om hier boos van te worden?

Dom event model
Ja dit vind ik een beter argument. Dit moet gewoon 1 lijn zijn met andere
browsers.

Kom aub met goede argumenten anders wordt het afkraken zo zielig en heb
ik bij voorbaat al als iemand over M$ begint te piepen: heb je weer zon
zieligerd die tegen M$ is om een of andere vage reden.
27-08-2004, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem
Wat ik alleen niet snap is dat ze (microsoft) nog wel op de
leden lijst van w3c
staan (http://www.w3c.org). Iemand die daar meer
vanaf weet ?
Voor het juiste bedrag mag je je daar lid noemen (staat er
ook).
Dat het geen actief lidmaatschap is blijkt uit hun
disrespect voor normen.

3. Het voldoet niet aan de standaarden.
Oa png support, hallo daar lig ik echt wakker van. Jpg
voldoet op het moment.
Maar om hier boos van te worden?
Rendering van alle typen is nog altijd gebrekig, niet kleur-
en pixel-echt.
Doe maar eens een test met diverse harde hexadecimale
kleurwaarden versus hun equivalent in images: die wijken
dermate van elkaar af dat het een blinde nog opvalt.

Daarnaast heb je hinder van de gebrekige HTML, CSS en XML
implementatie door IE.

Tezamen met alle 'features' ter compromitering en remote
administration van je systeem without user interaction niet
echt iets om naar uit te kijken om te gebruiken.
27-08-2004, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem
Het mooiste zou zijn als IE en Mozilla de krachten eens
zouden bundelen en
het beste van beiden zouden combineren
Dan ben ik
benieuwd wat volgens jouw het beste is aan IE, naast de
Offline optie, erg benieuwd zelfs.
27-08-2004, 23:41 door Anoniem
Door Anoniem
Over door MS ondersteunde browsers gesproken:
http://office.microsoft.com/assistance/hfws.aspx?AssetID=HP010407651043

We zijn ons ervan bewust dat sommige gebruikers
problemen ondervinden met Microsoft Office Online, zelfs
wanneer ze ondersteunde browsers gebruiken. Als u een
ondersteunde browser gebruikt, kunt u nog steeds vele van de
functies van de site gebruiken, ook al worden er
waarschuwingsberichten weergegeven.

Volgens mij weten ze zelf ook niet echt meer hoe het nou zit
:P

Duh......... ja hoor Firefox, ben ik blij dat ik geen IE van
micrsoft gebruik, hoef ik die rommel dus niet te zien.........


Warning: You are viewing this page with an unsupported Web
browser. This Web site works best with Microsoft Internet
Explorer 5.01 or later or Netscape Navigator 6.0 or later.
Click here for more information on supported browsers.

Browservereisten

Opmerking BIJGEWERKT OP 19-9-2003: We zijn ons ervan bewust
dat sommige gebruikers problemen ondervinden met Microsoft
Office Online, zelfs wanneer ze ondersteunde browsers
gebruiken. Als u een ondersteunde browser gebruikt, kunt u
nog steeds vele van de functies van de site gebruiken, ook
al worden er waarschuwingsberichten weergegeven. Onze
excuses voor het ongemak. Het Office Online-team doet zijn
uiterste best deze problemen zo snel mogelijk te verhelpen
en stelt de feedback van gebruikers zeer op prijs.

Deze website werkt het beste met Microsoft Internet Explorer
5.01 of later, of Netscape Navigator 6.0 of later. Als u
niet de nieuwste versie van deze browsers gebruikt, kan het
zijn dat sommige onderdelen van Microsoft Office Online niet
toegankelijk zijn en dat een gedeelte van de inhoud niet
wordt weergegeven. Bovendien is het mogelijk dat u zonder de
nieuwste versie van deze browsers geen toegang hebt tot
voorbehouden inhoud op Microsoft Office Online, zelfs als
Microsoft Office 2003 op uw computer is geïnstalleerd.

Als u de nieuwste versie van de ondersteunde browsers wilt
downloaden, brengt u een bezoek aan de introductiepagina van
Microsoft Internet Explorer of Netscape.com.
28-08-2004, 11:39 door Anoniem
Het grootste probleem van IE is dat microsoft sinds V4
ondersteuning biedt voor het res:// protocol. via dit protocol is
het mogelijk om IE ondersteuning te geven voor alles wat je maar
wilt. Op zich is dit in principe een prachtig idee.
res staat voor resource oftewel hulp bron, toevlucht uitweg.

Via bovenstaande protocol kan IE exe's en dll's uitlezen.
Een hoop dll's van microsoft zijn bezitten geen code ( geen echte
programma's) maar zitten vol met afbeeldingen of scripts.

Met IE V5 kwam ondersteuning voor het hta protocol.

Een hoop systeem componenten van Windows worden gestart via
IE. Bijvoorbeeld het software menu in het control panel.
Dit wordt gedaan via hta.
HTA staat overigens voor "hypertext applications"

HTA biedt totaal geen veiligheid maar wel een enorm gemak voor
programmeurs. Via hta kan je programmaatjes maken die alles
wat er ooit bedacht is door microsoft maar ook in het algemeen
door elkaar en met elkaar gebruiken.

Iemand noemde longhorn ooit die browser die zich voor doet als
een os.

Voor zover ik als leek heb kunnen merken voldoen
W2000 en in meerdere mate windows xp eigenlijk al aan deze
benaming.
Steeds meer windows componenten worden op deze manier
geschreven.

Echte veiligheid zal dus nooit ontstaan in toekomstige operating
systemen van microsoft mits ze deze gang van zaken blijven
volgen.

Dit is geen flame ware verhaal. Ik ben gewoon een windows en
linux gebruiker die tegen diverse problemen aanloopt op mijn
eigen systeem maar ook bij kennissen. Door te googlen en te
lezen kom ik er vaak weer uit. maar ik denk dat het korte
verhaaltje van mij toch wel aangeeft dat echte hoop op veiligheid
onmogelijk is onder microsoft software..

Nogmaals voor de mensen die denken dat software niet foutloos
geschreven kan worden : Het is een combinatie van hardware en
software. Als je een processor maakt en ook nadenkt over
veiligheid als je de instructieset ontwikkeld heb je eigenlijk al een
grote stap genomen. Vervolgens als de software(dus ook
protocollen) ook goed doordacht geschreven wordt kan je naar
mijn mening een waterdicht systeem maken.

Het gaat erom waar je je prioriteiten legt.

ALG
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.