image

Politie en OM richten zich bij aanpak bankhelpdeskfraude op bellers

maandag 8 juli 2024, 12:24 door Redactie, 5 reacties

Politie en het Openbaar Ministerie richten zich bij de aanpak van bankhelpdeskfraude vooral op de bellers die slachtoffers opbellen en zich daarbij voordoen als bankmedewerker. Bankhelpdeskfraude is nog altijd één van de meest voorkomende vormen van cybercrime, aldus officier van justitie Christa de Pagter tegenover Omroep Brabant.

Volgens justitie zijn de bendes achter bankhelpdeskfraude georganiseerd als een bedrijf, waarbij personen verschillende taken hebben. Zo zijn er de mensen die bellen, die de passen ophalen, katvangers ronselen, de katvangers zelf en de mensen aan de top. Bij de aanpak moeten OM en politie keuzes maken, zo stellen ze. Het oprollen van zo'n hele criminele organisatie kan bijna niet.

"We willen dat de strafbare feiten stoppen. Als je dan een geldezel oppakt, heb je maar een klein stukje van de puzzel. Dan zie je dat de aangiftes binnen blijven stromen. Maar kan je het team van bellers aanpakken die slachtoffers bellen en ze verleiden om geld te laten overmaken, dan sla je soms een veel grotere slag", aldus Pagter.

Zowel OM als politie maken zich zorgen over de leeftijd van verdachten. Die zijn vaak tussen de 18 en 25 jaar, maar ook steeds vaker minderjarig. "Het zijn verdienmodellen voor ze", zegt Ron van Brussel, hoofd Dienst Regionale Recherche in Zeeland en West-Brabant. "De jongeren die we zien kunnen snel geld verdienen op een niet legale manier. Met cybercrime is het anders dan vroeger. Je hoeft niet meer naar een huis om in te breken."

Reacties (5)
08-07-2024, 14:30 door Anoniem
Ze gaan nu ook verkleed als politieagent langs de huizen om te vertellen dat er veel wordt ingebroken en dat het beter is om kostbaarheden en bankpassen aan de betreffende "agenten" mee te geven.
08-07-2024, 14:43 door Anoniem
Mooi om te weten, deze infomatie.
Al heb ik nog enige hoop dat het desinformatie is.

Als bestrijding het doel was, is dit een beetje rare boodschap; dat slechts de beller risico zou lopen.
08-07-2024, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi om te weten, deze infomatie.
Al heb ik nog enige hoop dat het desinformatie is.

Als bestrijding het doel was, is dit een beetje rare boodschap; dat slechts de beller risico zou lopen.

Waarschijnlijk zijn de 'bellers' dan de schaarse of kritieke resource in het criminele model.
En als je die schakel bestrijd heb je het meeste rendement .

Ik dacht dat katvangers dat (ook) waren, maar het is wel voorstelbaar dat bellers relatief schaars zijn (en , hoofdzakelijk, in NL moeten zitten ).

De malware developers zitten praktisch gezien buiten bereik (UA en RU)
09-07-2024, 07:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi om te weten, deze infomatie.
Al heb ik nog enige hoop dat het desinformatie is.

Als bestrijding het doel was, is dit een beetje rare boodschap; dat slechts de beller risico zou lopen.

Waarschijnlijk zijn de 'bellers' dan de schaarse of kritieke resource in het criminele model.
En als je die schakel bestrijd heb je het meeste rendement .

Ik dacht dat katvangers dat (ook) waren, maar het is wel voorstelbaar dat bellers relatief schaars zijn (en , hoofdzakelijk, in NL moeten zitten ).

De malware developers zitten praktisch gezien buiten bereik (UA en RU)

Je hebt als beller iemand nodig die goed kan praten, kan overtuigen, en ordentelijk Nederlands praat.
Verkopers en marketing personeel bijvoorbeeld.
Maar blijkbaar verdient dit beter (qua tijd vs verdiensten) dan een werkelijke baan.
09-07-2024, 09:06 door Anoniem
Bij de aanpak moeten OM en politie keuzes maken, zo stellen ze. Het oprollen van zo'n hele criminele organisatie kan bijna niet.
Wat heeft de eertse gequote zin met de tweede te maken? Is dat omdat het zich wereldwijd afspeelt en medewerking moeizaam of soms geheel in niet goed verloopt?
Hoe dan ook geven ze hiermee aan dat ze het probleem niet kunnen oplossen, en het dus dweilen met de kraan open blijft!.
Misschien is het dan een idee om het bankwezen wereldwijd anders in te richten, en dat het altijd mogelijk moet worden om binnen 48 uur je overgemaakte geld weer terug te laten boeken, ook als het al direct overgeboekt wordt naar andere rekeningen. Deze gegevens worden alijd gelogd , dus dat zou mogelijk moeten zijn. Behalve dus als het direct van de rekening wordt gepind en dus in contanten wordt opgenomen.
Ook de katvangers harder aanpakken, net als bij heling waarbij de heler er niet beter afkomt dan de dief zelf. Mocht het contant zijn opgeomen van zo'n katvangers rekening, dan is die de verantwordelijke om het totaalbedrag terug te betalen aan het slachtoffer, heeft tie dat geld niet direct , dan voorgeschoten door de staat, die dan als schuldeiser de rest van z'n/d'r leven dat bedrag + rente terugvordert van de katvanger.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.